• 1
  • 2
2017-02-04, 23:21
Medlem
Hallå!

Är inne på att skaffa någon av dessa bilar härnäst:

http://www.bytbil.com/vastra-gotalan...-1963-10434906
http://www.bytbil.com/stockholms-lan...-1003-105027207
Inte nödvändigtvis just dom bilarna men samma modell, årsmodell 2012-2014 för under 140 000 typ!

Vilken skulle ni föredra? Astran märkbart längre trots att båda är kombi, längdskillnaden spelar dock ingen roll för min del. Väldigt lika annars utseendemässigt, något starkare motor på Astran.

Toyota har jag bara hört gott om, har dock även sett många som anser att Opel Astra är en underskattad bil, att den är oerhört mycket bättre än Opels (tydligen) smått dåliga rykte.

Tacksam för all hjälp och tips från er med större kunskap och erfarenhet!
Senast redigerad av M.A 2017-02-04 kl. 23:24.
Citera
2017-02-04, 23:29
Medlem
4yoonlys avatar
Aldrig ägt en Opel eller Toyota men Opel känns lite som the ugly duckling av normalt bra tysk ingenjörskap... som troligen har blivit påverkad av engelsk (Vauxhall) skit...

Jag är dock för japansk kvalité... så Toyota för min del... trots att på pappret verkar Opeln vara något bättre i alla lägen...

Men det kanske bara är jag...
Citera
2017-02-04, 23:29
Medlem
Aldrig Opel eller Ford. Dålig kvalitet. Köp japanskt eller koreanskt om det ska vara billigt.
Citera
2017-02-04, 23:30
Medlem
Opiumtal18s avatar
Toyota - tråkig bil men som är driftsäker, billig och billig service.
Citera
2017-02-04, 23:49
Medlem
Härligt med respons direkt, tack!

Skulle kunna funka med halvkombi också för mig men där är Astran bra mycket hetare till utseendet och dessutom större, Auris halvkombi ser rätt stel ut.

Fortsätt ösa på med åsikter!
Citera
2017-02-05, 00:15
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.A
Hallå!

Är inne på att skaffa någon av dessa bilar härnäst:

http://www.bytbil.com/vastra-gotalan...-1963-10434906
http://www.bytbil.com/stockholms-lan...-1003-105027207
Inte nödvändigtvis just dom bilarna men samma modell, årsmodell 2012-2014 för under 140 000 typ!

Vilken skulle ni föredra? Astran märkbart längre trots att båda är kombi, längdskillnaden spelar dock ingen roll för min del. Väldigt lika annars utseendemässigt, något starkare motor på Astran.

Toyota har jag bara hört gott om, har dock även sett många som anser att Opel Astra är en underskattad bil, att den är oerhört mycket bättre än Opels (tydligen) smått dåliga rykte.

Tacksam för all hjälp och tips från er med större kunskap och erfarenhet!

Opel har inget dåligt rykte längre, det är bara gaggiga gamla gubbar som är dåligt uppdaterade som dillar om det.
Opel har byggt fina bilar i över 10 år nu, och deras försäljning ökar stadigt, Opel är verkligen ett märke att räkna med, kolla bara in nya Astra tex!

Jag hade definitivt hellre valt astran än aurisen, detta av flera anledningar.
Toyotan må vara driftsäker och ha god kvalitet, men fy fan vad trist och grå den är, en fruktansvärt deprimerande bil, dessutom är en ful och plastig invändigt, anonym, kall, känslolös - ja, du förstår vad jag menar.

Opeln är mer ombonad, ser trevligare ut, både in och utvändigt, har erkänt bra kvalitet och har såvitt jag vet inga direkta svagheter. Dessutom är Opeln en europeisk bil, tillverkad i EU och ger arbetstillfällen i europa.
Citera
2017-02-05, 00:32
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Opeln är mer ombonad, ser trevligare ut, både in och utvändigt, har erkänt bra kvalitet och har såvitt jag vet inga direkta svagheter. Dessutom är Opeln en europeisk bil, tillverkad i EU och ger arbetstillfällen i europa.

Toyotan är också tillverkad i europa, i deras fabrik i Storbritannien.

Köp Toyotan, Opeln består bara av skitdelar från General Motors.
Senast redigerad av boll-svante 2017-02-05 kl. 00:34.
Citera
2017-02-05, 00:50
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Toyotan är också tillverkad i europa, i deras fabrik i Storbritannien.

Köp Toyotan, Opeln består bara av skitdelar från General Motors.

Det visste jag faktiskt inte, tack för den infon, - dock förändrar det inget i sak, eftersom Storbritannien har valt att lämna EU.
Brexit betyder för min del att jag bojkottar alla varor från Storbritannien.

Din andra mening är dock totalt felaktig, Opel ägs av GM men styrs helt och hållet självständigt från Tyskland, GM står endast för finansieringen. GM's ledning är fullt medveten om att den europeiska bilkulturen skiljer sig markant från den amerikanska. Bilarna tillverkas i Tyskland och utvecklas i Tyskland av tyska ingenjörer.
Citera
2017-02-05, 03:12
Medlem
Opiumtal18s avatar
Går det ens och hitta service till Opel numera? Min gode bror har den stora aurisen, den är riktigt rymlig - större lastutrymme än v60 faktiskt.de tråkiga enligt mig är att den har analog fartmätare
Citera
2017-02-05, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opiumtal18
Går det ens och hitta service till Opel numera? Min gode bror har den stora aurisen, den är riktigt rymlig - större lastutrymme än v60 faktiskt.de tråkiga enligt mig är att den har analog fartmätare

Vet inte vart ifrån du fått att Opel saknar verkstäder? Opel har sålt ganska dåligt i Sverige under många år. Men det finns ordentligt med verkstäder över hela landet.
Opel är ett underskattat märke och tror därför ts kan göra ett bra köp om han väljer Opel.
Citera
2017-02-05, 11:48
Medlem
godboys avatar
Jag skulle välja Yaris.en alla dagar i veckan!

Jag har rätt god erfarenhet av både Yaris, Auris, Astra, Focus, Golf m fl, genom mitt jobb. Vi använder dessa bilar dagligen varje dag och Yarisen går betydligt billigare än Oplarna. Dessutom är Toyotorna mer driftpålitliga, de helt klart de vi har minst driftproblem med följt av VW. Observera också att jag jämför inte med Yaris Hybrid som vi också har några av. Den är också utmärkt. Jag jämför de två manuella, och Yarisen vinner som sagt stort.
Citera
2017-02-05, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag skulle välja Yaris.en alla dagar i veckan!

Jag har rätt god erfarenhet av både Yaris, Auris, Astra, Focus, Golf m fl, genom mitt jobb. Vi använder dessa bilar dagligen varje dag och Yarisen går betydligt billigare än Oplarna. Dessutom är Toyotorna mer driftpålitliga, de helt klart de vi har minst driftproblem med följt av VW. Observera också att jag jämför inte med Yaris Hybrid som vi också har några av. Den är också utmärkt. Jag jämför de två manuella, och Yarisen vinner som sagt stort.

Antar du menar Auris och inte Yaris. Yaris var inte modellen som ts ville ha köpråd om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in