Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-28, 10:04
  #217
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Både ja och nej. Talar man med utlänningar tycker de också att det är bekvämt att betala med kort men tycker samtidigt att pengar är kontanter och vice versa. De kan samtidigt vara införstådda med att banken inte har ett stort valv med en massa papperskontanter i. Lite kognitiv dissonans kan man tycka.

Visst är det så att kontantlöst fungerar jättebra så länge systemet fungerar. Problemet är ju att förr eller senare slutar saker att fungera. Ett offlinesystem som kontanter är då bra.
Offlinesystem som ändå inte fungerar om kassasystemet inte fungerar men visst, en felkälla mindre. Jag vill dock inte gå tillbaka i tiden när man gick till ett bankfack sent på kvällen med en större summa kontanter. Det fungerade någorlunda då men inte med dagens stora kriminalitet p.g.a. allt för stor invandring.
Citera
2022-05-29, 03:04
  #218
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Offlinesystem som ändå inte fungerar om kassasystemet inte fungerar men visst, en felkälla mindre. Jag vill dock inte gå tillbaka i tiden när man gick till ett bankfack sent på kvällen med en större summa kontanter. Det fungerade någorlunda då men inte med dagens stora kriminalitet p.g.a. allt för stor invandring.
Det här har diskuterats förut här. Det går att hantera kassa via bok istället för kassaapparat. Naturligtvis blir det jobbigt att hämta priser osv. men det är möjligt i alla fall. Dock föredrar de flesta affärer att hålla stängt istället.
Citera
2022-05-29, 04:13
  #219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme
Jodå, både fördelar och nackdelar skulle det bli - framförallt fördelar för makteliten.

Ingen skulle längre kunna dölja något. T.ex jag är inte intresserad av att sanningsministeriet får veta hur mycket bakjäst, socker och hjortronsalt jag köper varje månad...

Men det är väl det kontantlösa samhället som EU just i dagarna föreslagit och som det inte finns någon återvändo från - bara att gilla läget.

Racet är kört och Orwell ligger och skrattar i sin grav!

Hjorthornssalt. Kanske hade varit bra om staten fått veta vad du köper när inte ens du vet vad du handlar? =)
Citera
2022-05-29, 11:21
  #220
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Hjorthornssalt. Kanske hade varit bra om staten fått veta vad du köper när inte ens du vet vad du handlar? =)
Är ju bara ett stavfel förstår du väl?
Citera
2022-05-29, 14:12
  #221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är ju bara ett stavfel förstår du väl?

Ja, jag förstår, men jag är övertygad om att det han tror att det heter Hjortronsalt och inte HjortHORNSsalt.
Citera
2022-05-30, 19:23
  #222
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ser fortfarande inte kopplingen till trådens fråga. Tråden handlar om kontantlöst vs kontanter. Inte om att tvångsöppna stora köpcentrum som aldrig kan löna sig i Torsåker och Pålsboda.
Men skaffa jobb och flytta dit och använd endast bankomat då, handla endast där
Kanske inte går så bra med tanke på de inte ens skulle fungera i Sthlm ens, vilket det egentligen borde göra, om det nu hade funnit full samhällsservice

Prova Örebro förresten, där verkar ju en dl saker var viktiga igåt
Citera
2022-05-30, 19:36
  #223
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Men skaffa jobb och flytta dit och använd endast bankomat då, handla endast där
Kanske inte går så bra med tanke på de inte ens skulle fungera i Sthlm ens, vilket det egentligen borde göra, om det nu hade funnit full samhällsservice

Prova Örebro förresten, där verkar ju en dl saker var viktiga igåt
?
Citera
2022-05-30, 19:49
  #224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Alla förutsättningar finns att redan idag införa ett helt kontantlöst samhälle. Varför görs inte det? Många samhällsproblem skulle försvinna tämligen omgående. Alla tiggare skulle försvinna i ett huj från våra gator exempelvis och anstränga sig att bli drogfria och skaffa ett jobb och ziggisarna skulle tvingas åka hem till sina hemländer Rumänien och Bulgarien när folk här inte hade möjlighet att ge några mynt.
Själv har jag levt kontantlöst i snart två år nu och det har gått hur utmärkt som helst. Har inte behövt kontanter en enda gång.
Folk som har "pengar i madrassen" skulle så klart få någon månad på sig att lösa in dessa men inte mer än så.
Varför göra bankerna rikare än de är? Zigenare kan ju skaffa sig Swish, vilket de nog redan har.
Citera
2022-05-31, 19:33
  #225
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
?

Vad då frågetecken ?

Jag skrev bara att du inte kan köpa allt med kontanter t ex som man tvingas köpa på nätet

Får du 20 000 i kontanter och och inte kan sätta in dem på bankkontot så känns de mindre värda
Citera
2022-05-31, 21:56
  #226
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Vad då frågetecken ?

Jag skrev bara att du inte kan köpa allt med kontanter t ex som man tvingas köpa på nätet

Får du 20 000 i kontanter och och inte kan sätta in dem på bankkontot så känns de mindre värda
Fast trådens ämne är kontantlöst samhälle eller ej. Ingen har väl föreslagit att man skall avskaffa banker och kort?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback