Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-04, 23:03
  #1
Medlem
Sqeptisks avatar
Verkar som amerikansk gränskontroll blivit lite kinkig på sistonde. Inte nog med att de vill att du delar din data med dom, de vill också veta vad du använder för namn på sociala medier.

Såväl EFF https://www.eff.org/deeplinks/2017/0...eff-your-story som Cornucopia http://cornucopia.cornubot.se/2017/0...st-privat.html rekommenderar att vi rensar våra datorer/plattor/telefoner på sådant vi inte vill dela med amerikanska myndigheter. Känns väl inte så angeläget att åka till USA nuförtiden.

Det är väl tyvärr bara en tidsfråga innan europeiska myndigheter också tar sig rätten å gräva i våra personliga data.
Citera
2017-02-05, 12:10
  #2
Medlem
Det är därför man krypterar hela hårddisken.

Sist jag var i USA så tog de fingeravtryck på tummarna. Numera tar de väl alla fingrar?
Då nöjde man sig med att kolla datorn efter sprängämnesrester o så. Kanske för att man såg snäll och oskyldig ut.
Det är en läskig utveckling.
Citera
2017-02-05, 18:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det är därför man krypterar hela hårddisken.

Observera dock att man nekas inresa om security klampar över en krypterad disk/laptop man inte ger upp nyckeln till. Jag tror att en bättre strategi är att ha en dator som bootar från löstagbart minne. Vid inresa swappar man minnet till ett okrypterat alternativt minne som innehåller en ren windows-installation och några fåniga familjebilder; det riktiga är undangömt någon annan stans i packningen.
Citera
2017-02-07, 20:01
  #4
Medlem
Visst, jag kan visa upp min mobil. Kom ihåg att väcka vakten efter att denne läst min historik.

Dator tar jag inte med mig när jag reser bort.
Citera
2017-02-09, 23:08
  #5
Medlem
salxars avatar
VeraCrypt har hidden boot, så då kan du ha 2 Windows som är helt separata från varandra. Du ger då såklart lösenordet till Windows du inte har barnporr på. Enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback