Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-08, 21:25
  #13
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Skönt att det inte enbart är jag som förbryllas över det hela!



Men jag pratar inte om olika modeller/årgångar, jag pratar om båten i annonsen - den skiljer sig åt från bild 2 till bild 3.

Aha. Jag jämförde bild 1-2, läste inte tillräckligt noga. Och nu är annonsen borta så kan inte kolla igen :/
Citera
2017-02-08, 23:34
  #14
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Aha. Jag jämförde bild 1-2, läste inte tillräckligt noga. Och nu är annonsen borta så kan inte kolla igen :/

Som tur är så sparade jag bilderna pga det skälet.

http://www.ladda-upp.com/bilder/8636...-rattplacering

http://www.ladda-upp.com/bilder/8636...lacering-del-2

På ena bilden är ratten i mitten av båten, nära fönsterbågen. På nästa bild är den tydligt på styrbords sida och inte nära fönsterbågen. Trots att bilderna sägs visa samma båt...?
Citera
2017-02-08, 23:43
  #15
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Som tur är så sparade jag bilderna pga det skälet.

http://www.ladda-upp.com/bilder/8636...-rattplacering

http://www.ladda-upp.com/bilder/8636...lacering-del-2

På ena bilden är ratten i mitten av båten, nära fönsterbågen. På nästa bild är den tydligt på styrbords sida och inte nära fönsterbågen. Trots att bilderna sägs visa samma båt...?

Stämmer. Olika årsmodeller på dom två bilderna! Eller om det fanns olika versioner men om jag minns rätt så var det lite nyare modeller som ändrades till dom med mer böjd ruta samt ratt till vänster.
Citera
2017-02-09, 00:26
  #16
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Stämmer. Olika årsmodeller på dom två bilderna! Eller om det fanns olika versioner men om jag minns rätt så var det lite nyare modeller som ändrades till dom med mer böjd ruta samt ratt till vänster.

Nu känns det som vi börjar glida lite iväg från vad TS undrade så vi får fylla på med lite billiga styrpulpetare.

En liten googling att börja gräva i om det inte är så att just en Krüger är det som lockar mest?
Ibland fastnar man för nåt även om man borde välja något annat.
Citera
2017-02-09, 00:51
  #17
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Stämmer. Olika årsmodeller på dom två bilderna! Eller om det fanns olika versioner men om jag minns rätt så var det lite nyare modeller som ändrades till dom med mer böjd ruta samt ratt till vänster.

Inte undra på att de plockat bort annonsen, det är ingen höjdare att visa en annan båt än den man säljer. Snarare direkt vilseledande!

Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Nu känns det som vi börjar glida lite iväg från vad TS undrade så vi får fylla på med lite billiga styrpulpetare.

En liten googling att börja gräva i om det inte är så att just en Krüger är det som lockar mest?
Ibland fastnar man för nåt även om man borde välja något annat.

Just att han fastnat för Krüger är lite lustigt, tycker att jag själv har rätt bra koll på båtar och läser ett flertal båtblaskor, men märket Krüger hade gått mig helt förbi. Nu verkar det ju iofs vara ett relativt litet polskt märke, men det gör det ännu konstigare varför TS insisterar på just det märket...? Det finns ju hur många "vanliga" märken som helst när det gäller styrpulpetare och om man tar andrahandsvärde i beaktande eftersom man en vacker dag kanske vill byta upp sig till en annan båt, så är nog alla de nordiska märkena att föredra framför relativt okända mindre märken. Polen och kvalitet känns som två ord man sällan ser i samma mening. Men jag vet att Polen ryckt upp sig otroligt mycket på senare tid, jämfört med när de var en satellitstat till Sovjetunionen. Frågan är om man bygger bra båtar där och svaret på det vet jag inte riktigt.
Citera
2017-02-09, 16:53
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Inte undra på att de plockat bort annonsen, det är ingen höjdare att visa en annan båt än den man säljer. Snarare direkt vilseledande!



Just att han fastnat för Krüger är lite lustigt, tycker att jag själv har rätt bra koll på båtar och läser ett flertal båtblaskor, men märket Krüger hade gått mig helt förbi. Nu verkar det ju iofs vara ett relativt litet polskt märke, men det gör det ännu konstigare varför TS insisterar på just det märket...? Det finns ju hur många "vanliga" märken som helst när det gäller styrpulpetare och om man tar andrahandsvärde i beaktande eftersom man en vacker dag kanske vill byta upp sig till en annan båt, så är nog alla de nordiska märkena att föredra framför relativt okända mindre märken. Polen och kvalitet känns som två ord man sällan ser i samma mening. Men jag vet att Polen ryckt upp sig otroligt mycket på senare tid, jämfört med när de var en satellitstat till Sovjetunionen. Frågan är om man bygger bra båtar där och svaret på det vet jag inte riktigt.

Fastnade för krüger för det var en fin och perfekt för mitt ändamål! Skönt o ligga där en het sommardag o det kan man inte göra på alla styrpulpare!
Vad rekommenderar ni för båt som är i samma stil som krüger då?
Citera
2017-02-09, 20:03
  #19
Medlem
Borhemmas avatar
Örnviken som det tipsades om tidigare är ett riktigt skitbygge! (alla Örnvikar från Polen jag sett)

Stellan tror jag inte heller på, ett riktigt udda märke jag faktiskt aldrig sett här i Sverige. Bättre då att lägga pengarna på ett komplett paket med äldre båt och nyare motor. En kompis till mig tipsade mig idag om en Ockelbo B16, E-tec 50 + EU-trailer för 45 lök. Jävligt prisvärt enligt mig, och Ockelbo B16 är rejält byggda
Citera
2017-02-10, 00:45
  #20
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonisa1999
Fastnade för krüger för det var en fin och perfekt för mitt ändamål! Skönt o ligga där en het sommardag o det kan man inte göra på alla styrpulpare!
Vad rekommenderar ni för båt som är i samma stil som krüger då?

Skulle kunna tänka mig en begagnad Terhi (en sån har jag själv), Silver, Buster, Uttern, Ryds, Ockelbo, Pioner... Kända märken med gott andrahandsvärde, visst får man betala lite mer men det har man igen den dagen man vill sälja eller byta in båten.

Men inget ont om Krüger, jag vet för lite om det märket för att uttala mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback