Citat:
Ursprungligen postat av
4yoonly
Hmm.. ett vettigt förslag (som jag själv propagerat för i åratal... i alla fall något liknande)...
Den hemliga politiker klubben som sitter med ett pensionssystem som tydligen inte går att ändra på så lätt... gör detta svårt... av måånga orsaker...
Det är egentligen samma sak som att EU gör liknande som FN med flera, däribland Sverige:
I FN-sammanhang kallas dessa flyktingar för "konventionsflyktingar". Konventionsflyktingarnas sak prövas på ort och ställe i Afrika etc. och de får avslag/godkännande på plats i "deras" flyktingläger. Därefter får de ordnad transport (exempelvis reguljärflyg) till Sverige. Oerhört mycket bättre lösning både för flyktingarna och Sverige/Europa. Jag är 100% för att Sverige skulle ta emot 10.000 eller 20.000 flyktingar per år, som "ska godkännas på plats i Afrika etc.". Det klarar vi galant, och vi får enbart hit ordentliga människor som "faktiskt är flyktingar och raketforskare" med mera.
Det nuvarande systemet där flyktingskälen ska bedömas i Sverige funkar inte. Det är totalt kaputt!
Och när det gäller pensionssystem håller jag med dig: Hederliga "svenssons" får löjligt låg pension trots arbetsliv, medan politrucker som suttit "invalda" några år får miljonbelopp. Totalt helsnett!