Citat:
Ursprungligen postat av
Napoleon.Snowball
Jag är ärligt rädd att det är försent att rädda välfärden, såvida man inte utvecklar den politiska viljan att massdeportera migranter.
Jag tror att EU menar allvar med nya flykting- och asylförslaget som kom från mötet på Malta. Läser man texten ser man att man tänker sig militärbeskyddade läger där man ska kunna söka asyl. Det här är hårdhandskar:
Citat:
Förslaget bygger på att särskilda så kallade ”skyddszoner” för migranter och flyktingar upprättas av EU utanför EU:s gränser. Det ska heller inte längre vara möjligt att söka asyl inom EU:s gränser.
Österrike föreslår att i samband med – eller helst i UNHCR:s redan existerande flyktingläger utanför EU:s gränser – skapa särskilda ”skyddszoner” varifrån det ska vara möjligt att söka asyl i EU. Dessa skyddszoner föreslås fungera som flyktingläger med militärt beskydd.
De migranter och flyktingar som trots zonerna ändå försöker ta sig till EU, via till exempel Medelhavet, ska skickas tillbaka till en sådan ”skyddszon”.
Förslaget skissar även på så kallade ”omstartscenter” i länder utanför EU dit de migranter som inte anses vara i behov av internationellt skydd, men som samtidigt av olika skäl inte kan skickas tillbaka till sitt hemland, ska kunna placeras.
Skyddszoner och Omstartscentra utanför EU alltså. Österrike har tröttnat, bevisligen. Ett annat plus om EU skulle bestämma sig för detta vore att man kan ge Erdogan fingret. Vi stänger gränsen mot Turkiet och så kan han sitta där och hota nån annan med att släppa på migrantkranen igen.
Jag tror att EU kommer att besluta detta förslag, för trots allt är Merkel och Löfvén ganska ensamma kvar i EU med sin hållning. Efter alla terrordåd i Europa så är "Refugeees welcome"-linjen omöjlig att bibehålla. Detta ger också Sverige och socialdemokraterna en nödutgång, då man kan gömma sig bakom EU.
"Det var inte vi som deporterade asylsökarna, det är EU-regler". Pfrecis vad Sverige behöver, samtidigt som flyktingkramarjuristen på Amnesty tar i så hon spricker och kallar förslaget för "häpnadsväckande".
Citat:
Madelaine Seidlitz, flykting-, migrations- och folkrättsexpert på Amnesty International, kallar förslaget ”häpnadsväckande” och ”arrogant”.
Citat:
Åtgärdspaketet måste stoppas!
Amnesty: Därför kräver vi att regeringen backar om flyktingpolitiken
http://www.aftonbladet.se/debatt/article21871738.ab
Citat:
EU kritiseras
Inte sedan andra världskriget har så många människor varit på flykt som nu.
Mot bakgrund av det får nu EU kritik från flera håll för att göra för lite.
Att ta emot 20.000 kvotflyktingar är väldigt få, menar Madelaine Seidlitz.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/am...det-handlar-om
Citat:
"Avtalet bryter mot folkrätten"
EU:s pågående överenskommelse med Turkiet för att stoppa flyktingströmmen får hård kritik för att bryta mot såväl folkrätten som FN:s flyktingkonvention.
– Det är som om flyktingarna skulle vara handelsvaror, säger Madelaine Seidlitz på Amnesty International.
https://www.svd.se/avtalet-bryter-mot-folkratten
Ja, sådär håller det alltså på. Denna Seidlitz hör till samma genomkorrupta juristetablisemang som Anne Ramberg och Mårten Schultz. Det märks också på Seidlitz ställningstagande i rättsfallet mot Julian Assange att det är etablisemangsprotektionism hon ägnar sig åt.
När EU släpper en asylrättsbomb och det enda en sån här figur säger är "häpnadsväckande" har poletten trillat ner, om än inte på Seidlitz så nog på den etablisemangsfigur som har Seidlitz i sitt blodhundsstall och ger okej på vad den kontrollerade kritiken får framföra.
Just denna skillnad säger mig att etablisemanget de facto menar allvar med det här nya asylförslaget. Någon i etablisemanget har greppat vidden av katastrofen. Etablisemangskritiken är obefintlig i realiteten, men nu har nån sagt nåt om hur dödshemskt häpnadsväckande det är iallafall. Återstår att se om någon Soros-finansierad "gräsrotsrörelse" kommer att skrika på dumma dumma dumma EU. Skulle inte förvåna mig det minsta.