• 1
  • 2
2017-02-04, 21:52
Medlem
Ett förslag som borde blivit verklighet redan 2003, när David Cameron lade det på bordet. Jag har själv länge misstänkt att det snart skulle bli en realitet. Vad tror Flashbacks läsare?

http://www.omvarlden.se/Branschnytt/...tt-asylsystem/

Citat:
Förslaget bygger på att särskilda så kallade ”skyddszoner” för migranter och flyktingar upprättas av EU utanför EU:s gränser. Det ska heller inte längre vara möjligt att söka asyl inom EU:s gränser.

Österrike föreslår att i samband med – eller helst i UNHCR:s redan existerande flyktingläger utanför EU:s gränser – skapa särskilda ”skyddszoner” varifrån det ska vara möjligt att söka asyl i EU. Dessa skyddszoner föreslås fungera som flyktingläger med militärt beskydd.
Citera
2017-02-04, 22:07
Medlem
BernardLoutres avatar
Bra förslag men den goda nationen Sverige lär rösta emot det.
Citera
2017-02-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Bra förslag men den goda nationen Sverige lär rösta emot det.
Hade det varit för ett år sedan; självfallet. Nu är jag inte lika säker längre. Som tyngsta argument kommer det faktum att gummibåtsdöden avsevärt reduceras om förslaget antas, att åberopas.
Citera
2017-02-04, 22:21
Medlem
Frixys avatar
Förslaget i sig har man ju hört ifrån flera håll tidigare. Det har dock aldrig kunnat diskuteras eftersom diskussionen då alltid har gått över till att handla om 1939 och stöveltramp.

Jag tycker att det kan finnas en större rättvisa i det eftersom det förmodligen inte alltid är de som är i allra störst behov av hjälp som lyckas ta sig hit.

Henrik Arnstad skulle explodera...
Citera
2017-02-04, 22:35
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killenivassen
Ett förslag som borde blivit verklighet redan 2003, när David Cameron lade det på bordet. Jag har själv länge misstänkt att det snart skulle bli en realitet. Vad tror Flashbacks läsare?

Hmm.. ett vettigt förslag (som jag själv propagerat för i åratal... i alla fall något liknande)...

Den hemliga politiker klubben som sitter med ett pensionssystem som tydligen inte går att ändra på så lätt... gör detta svårt... av måånga orsaker...
Citera
2017-02-05, 00:29
Medlem
fasligts avatar
Ojdå, grejer på gång vilka omgärdas av klädsam tystnad i MSM. Vad kan det bero på tro?
Citat:
Internt EU-dokument avslöjar planerna för ett helt nytt asylsystem
Publicerad: den 3 februari 2017 Uppdaterad: den 3 februari 2017

OmVärlden kan avslöja ett förslag till ett helt nytt asylsystem för EU. I ett internt utkast, framtaget av Österrike till det Europeiska rådet, föreslås upprättandet lägerliknande ”skyddszoner” för migranter utanför EU:s gränser. Där ska alla asylansökningar till unionen hanteras. Samtidigt ska möjligheten att söka asyl inom EU:s gränser tas bort.
Citat:
Människorättsorganisationen Human Rights Watch avslöjade inför mötet att Malta föreslagit att EU i krissituationer bör omtolka sin hållning till en av de bärande principerna i flyktingkonventionen, den så kallade principen om non-refoulement. Den slår fast att ingen stat får avisa eller utvisa en flykting till ett område där dennes liv eller frihet kan vara i fara.

Om Maltas förslag accepteras av EU:s ledare skulle det innebära att flyktingar som räddas på Medelhavet på väg till EU skulle kunna skickas tillbaka till länder utanför EU. Det är något som rättsligt inte är möjligt i dag.

Det har fått flera människorättsorganisationer att gå i taket. Madelaine Seidlitz, flykting-, migrations- och folkrättsexpert på Amnesty International, kallar förslaget ”häpnadsväckande” och ”arrogant”.

– EU kan inte ta sig rätten. Att man skulle ta sig friheten att omtolka en av de viktigaste principerna som finns i folkrätten och flyktingrätten, det är alldeles häpnadsväckande.
Citat:
OmVärlden kan nu avslöja att Maltas förslag att omtolka flyktingkonventionen, är en praktisk nödvändighet för att legalt kunna realisera ett tidigare okänt förslag från Österrike om ett helt nytt asylsystem för EU.
Citat:
Österrike föreslår att i samband med – eller helst i UNHCR:s redan existerande flyktingläger utanför EU:s gränser – skapa särskilda ”skyddszoner” varifrån det ska vara möjligt att söka asyl i EU. Dessa skyddszoner föreslås fungera som flyktingläger med militärt beskydd.

De migranter och flyktingar som trots zonerna ändå försöker ta sig till EU, via till exempel Medelhavet, ska skickas tillbaka till en sådan ”skyddszon”.

Förslaget skissar även på så kallade ”omstartscenter” i länder utanför EU dit de migranter som inte anses vara i behov av internationellt skydd, men som samtidigt av olika skäl inte kan skickas tillbaka till sitt hemland, ska kunna placeras.

Vilka flyktingar som ges asyl ska bland annat väljas ut med hjälp av UNHCR:s omplaceringskriterium och huruvida personen bedöms kunna integreras i ett EU-land. Den som får asyl föreslås även tvingas skriva under ett avtal som säger att personen intygar att den inte kommer försöka ta sig till ett annat EU land än där den blir placerad. Om så sker ska straffåtgärder sättas in, som att till exempel skicka tillbaka personen till en av dessa ”skyddszoner” utanför EU.

Vidare föreslås att en kvot för hur många asylansökningar som ska accepteras per år bör införas.
Citat:
”Skyddszonerna” föreslås drivas av EU själv vilket skulle kräva ett djupt samarbete med de länder där zonerna placeras. I förslaget skissas på upplägg, mycket likt de ”pakter” som Omvärlden tidigare skrivit om, där EU lockar länder med bistånd och ekonomiska fördelar.

Målet med de föreslagna åtgärderna är att ta bort möjligheten att söka asyl inom EU:s gränser. Samtidigt understryks att internationell rätt och flyktingkonventionen måste respekteras.
Citat:
Det österrikiska förslaget, som cirkulerat i det Europeiska rådet under november och december förra året, har ännu inte vunnit tillräckligt stöd för att bli verklighet. Österrike argumenterar fortfarande för att ”skyddszoner” är den enda lösningen för att minska antalet migranter och flyktingar som når EU, samtidigt som man får full kontroll över hur många asylsökande som omplaceras inom unionen.
Citat:
Omvärlden har sökt Stefan Löfven för en kommentar om Sveriges inställning till både Maltas och Österrikes förslag.

Detta är ju helt sensationellt! I jämförelse ter sig Trumps tremånaders inreseförbud för de mest västinkompatibla migranterna som rena rama scoutövningen. Ibland är jag tacksam för EU-medlemskapet. Det finns ju andra som kan rädda oss från vårt självdestruktiva styre. Tack Österrike. Tack Malta. En nåd att stilla bedja om vore att MR-maffians utpressningsregim går mot sitt slut. Och att de allra mest ointegrerbara får något annat ställe att ansträngningsfritt, under uppsikt, vegetera på. Vilken lättnad om vi kunde slippa fler av den sorten.
Citera
2017-02-05, 00:42
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Ojdå, grejer på gång vilka omgärdas av klädsam tystnad i MSM. Vad kan det bero på tro?

Detta är ju helt sensationellt! I jämförelse ter sig Trumps tremånaders inreseförbud för de mest västinkompatibla migranterna som rena rama scoutövningen. Ibland är jag tacksam för EU-medlemskapet. Det finns ju andra som kan rädda oss från vårt självdestruktiva styre. Tack Österrike. Tack Malta. En nåd att stilla bedja om vore att MR-maffians utpressningsregim går mot sitt slut. Och att de allra mest ointegrerbara får något annat ställe att ansträngningsfritt, under uppsikt, vegetera på. Vilken lättnad om vi kunde slippa fler av den sorten.

En gång i tiden röstade jag, efter stor tvekan, ja till EU. Mitt argument inför mig själv då var att det måste finnas intelligentare politiker på kontinenten än i Sverige. Slipper jag ångra min röst?
Citera
2017-02-05, 00:45
Medlem
TreatGirlsGentlys avatar
Hade inte makthavare och andra som hörs varit så blockerade så är det givetvis något som borde ha diskuterats för länge sedan. Det här är ett skäl:

Citat:
Ursprungligen postat av killenivassen
Som tyngsta argument kommer det faktum att gummibåtsdöden avsevärt reduceras om förslaget antas, att åberopas.

Och i det "feministiska" Sverige skulle det ju vara trevligt om man också funderade på varför det är förhållandevis få kvinnor som kommer. Ett skäl är förmodligen att de ofta blir våldtagna.
Om man på det här viset tog kontroll över situationen så kunde man ju t.ex. se till att alla Yazidi-kvinnor som verkligen behöver det kunde få tillfälligt skydd istället för att vara ISIS favorit-sexslavar.
Dessutom ja:

Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Jag tycker att det kan finnas en större rättvisa i det eftersom det förmodligen inte alltid är de som är i allra störst behov av hjälp som lyckas ta sig hit.

Om någon verkligen behöver skydd tillfälligt så skall det ju inte bara vara möjligt om man har förhållandevis väldigt mycket pengar.
Citera
2017-02-05, 00:56
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
En gång i tiden röstade jag, efter stor tvekan, ja till EU. Mitt argument inför mig själv då var att det måste finnas intelligentare politiker på kontinenten än i Sverige. Slipper jag ångra min röst?

Vi får innerligt hoppas det. Mycket bättre om jag får ångra min.
Citera
2017-02-05, 09:19
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Jag är ärligt rädd att det är försent att rädda välfärden, såvida man inte utvecklar den politiska viljan att massdeportera migranter.

Jag tror att EU menar allvar med nya flykting- och asylförslaget som kom från mötet på Malta. Läser man texten ser man att man tänker sig militärbeskyddade läger där man ska kunna söka asyl. Det här är hårdhandskar:

Citat:
Förslaget bygger på att särskilda så kallade ”skyddszoner” för migranter och flyktingar upprättas av EU utanför EU:s gränser. Det ska heller inte längre vara möjligt att söka asyl inom EU:s gränser.

De migranter och flyktingar som trots zonerna ändå försöker ta sig till EU, via till exempel Medelhavet, ska skickas tillbaka till en sådan ”skyddszon”.

Förslaget skissar även på så kallade ”omstartscenter” i länder utanför EU dit de migranter som inte anses vara i behov av internationellt skydd, men som samtidigt av olika skäl inte kan skickas tillbaka till sitt hemland, ska kunna placeras.

Skyddszoner och Omstartscentra utanför EU alltså. Österrike har tröttnat, bevisligen. Ett annat plus om EU skulle bestämma sig för detta vore att man kan ge Erdogan fingret. Vi stänger gränsen mot Turkiet och så kan han sitta där och hota nån annan med att släppa på migrantkranen igen.

Jag tror att EU kommer att besluta detta förslag, för trots allt är Merkel och Löfvén ganska ensamma kvar i EU med sin hållning. Efter alla terrordåd i Europa så är "Refugeees welcome"-linjen omöjlig att bibehålla. Detta ger också Sverige och socialdemokraterna en nödutgång, då man kan gömma sig bakom EU.

"Det var inte vi som deporterade asylsökarna, det är EU-regler". Pfrecis vad Sverige behöver, samtidigt som flyktingkramarjuristen på Amnesty tar i så hon spricker och kallar förslaget för "häpnadsväckande".

Citat:
Madelaine Seidlitz, flykting-, migrations- och folkrättsexpert på Amnesty International, kallar förslaget ”häpnadsväckande” och ”arrogant”.

Citat:
Åtgärdspaketet måste stoppas!
Amnesty: Därför kräver vi att regeringen backar om flyktingpolitiken
http://www.aftonbladet.se/debatt/article21871738.ab

Citat:
EU kritiseras
Inte sedan andra världskriget har så många människor varit på flykt som nu.
Mot bakgrund av det får nu EU kritik från flera håll för att göra för lite.
Att ta emot 20.000 kvotflyktingar är väldigt få, menar Madelaine Seidlitz.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/am...det-handlar-om

Citat:
"Avtalet bryter mot folkrätten"
EU:s pågående överenskommelse med Turkiet för att stoppa flyktingströmmen får hård kritik för att bryta mot såväl folkrätten som FN:s flyktingkonvention.
– Det är som om flyktingarna skulle vara handelsvaror, säger Madelaine Seidlitz på Amnesty International.
https://www.svd.se/avtalet-bryter-mot-folkratten

Ja, sådär håller det alltså på. Denna Seidlitz hör till samma genomkorrupta juristetablisemang som Anne Ramberg och Mårten Schultz. Det märks också på Seidlitz ställningstagande i rättsfallet mot Julian Assange att det är etablisemangsprotektionism hon ägnar sig åt.

När EU släpper en asylrättsbomb och det enda en sån här figur säger är "häpnadsväckande" har poletten trillat ner, om än inte på Seidlitz så nog på den etablisemangsfigur som har Seidlitz i sitt blodhundsstall och ger okej på vad den kontrollerade kritiken får framföra.

Just denna skillnad säger mig att etablisemanget de facto menar allvar med det här nya asylförslaget. Någon i etablisemanget har greppat vidden av katastrofen. Etablisemangskritiken är obefintlig i realiteten, men nu har nån sagt nåt om hur dödshemskt häpnadsväckande det är iallafall. Återstår att se om någon Soros-finansierad "gräsrotsrörelse" kommer att skrika på dumma dumma dumma EU. Skulle inte förvåna mig det minsta.
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-02-05 kl. 10:04.
Citera
2017-02-05, 12:09
Medlem
Jag filar i det detta nu på en plakatpolitiskt "medveten" hip hop-låt på detta tema som jag avser donera till förmån för lågintelligenta svenska rappare.

Skämt åsido. Det är i sådana här frågor som EU kan och bör ägna sig åt. Pragmatiska lösningar av problem som alla medlemsländer har nytta av.
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2017-02-05 kl. 12:14.
Citera
2017-02-05, 13:51
Moderator
Diagorass avatar
Vill EU-eliten att EU ska finnas kvar om några år måste migrationsfrågan få en hållbar lösning. Det kommer innebära en kraftigt minskad invandring till EU.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in