Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-04, 15:38
  #1
Medlem
Linguass avatar
Jag har mitt webbhotell hos citysites och mina domäner hos GoDaddy. Jag har gratis email hos citysites men kan inte använda den eftersom mina domäner är hos GoDaddy. Att flytta domänerna är inte ett alternativ eftersom det tar tid och riskerar att sidan inte kan nås under en period.

Jag har kollar på gmails betalfunktion och den verkar bra men är ganska dyr. Någon som har något smart tips på hur man kan lösa detta?
Citera
2017-02-04, 17:12
  #2
Medlem
För det första så kan du höja TTL på din domän så att även om GoDaddys name-servrar inte svarar under en tid så finns dina records cachade hos dem som redan slagit upp den.

Dessutom så skulle du ju kunna sätta upp domänen i förväg på ditt webhotell så att alla records osv. redan finns när transfer sker. Detta är ingen "ovanlig" operation när det kommer till domäner och jag är rätt säker på att ditt webhotell gärna hjälper dig att flytta in domänen hos dem ifrån GoDaddy.

Då har du allt samlat på ett och samma stället och kan använda deras mailtjänst.
Men jag har en fråga, kräver dom att domänen hostas hos dem för att du ska få använda deras mail-tjänst eller har du bara missförstått dem?
Att sätta upp MX-pekare/peka om MX-pekaren mot deras mailserver är inga problem trots att domänen finns hos GoDaddy.
//A
Citera
2017-02-04, 19:02
  #3
Medlem
Vad har du för krav på din mailtjänst?

Den lösning jag kör är att jag har en privat Gmail-adress. Alla mina domäner vidarebefordrar mailen till den adressen. Sen i Gmail så har jag lagt till alla de mailadresser jag vill skicka från. Det gör att jag endast har ett enda ställe att kolla mina mail oberoende av vilken adress de går till eller vilken adress jag vill skicka från. Det gör också att jag inte behöver bry mig om DNS-ändringar eller vilken mailserver som mailen går genom. Allt landar ju hos Gmail.
Citera
2017-02-07, 21:18
  #4
Medlem
enowens avatar
Har egen mailserver hemma. Ta fram en gammal burk som du har liggandes hemma, installera linux, postfix, dovecot, mysql, spamassasin, clamav så är du igång. Sedan kan du tanka ner någon gratis webbmail klient som du hostar på samma maskin, öppna några portar så har du allt du behöver hemma hos dig själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback