Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-05, 19:40
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Ta kontakt med en studievägledare på komvux i din kommun så hjälper de dig!
Kör hårt å lycka till!

Provar detta och upprättar kontakt med studievägledaren så fort som möjligt, återkommer väl med svar på det till veckan då. Tillsvidare så kanske vi har fler tips på att arbeta sig uppåt i livet?
Citera
2018-06-05, 01:21
  #14
Medlem
Kontakta KRIS - Kriminellas Revansch I Samhället
Citera
2018-06-05, 01:25
  #15
Medlem
Jag skulle säga att utsikterna är rätt dåliga men inte omöjligt.

Skuldsanering är något du bör söka. Hur gick det? Såg att tråden var gammal.
Citera
2018-06-05, 21:07
  #16
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.turtle
Detta har jag funderat massor på, är intresserad av att studera sjöfart och få mönstra på båtar. Har däremot inte fullständiga gymnasiebetyg, gick ut gymnasiet 2013 och iallafall under studietiden så berättade lärarna att om man inte gick ut med slutbetyg, så hade man bara på sig till sommaren 2015 för att plugga upp och kompensera för dom, annars behövde man läsa om alla ämnen igen. Detta skulle bero på någon förändring i betygsättningen. Det här är egentligen bara ett rykte utan substans som jag hört av en lärare, men alltid trott på.

Stämmer det? Eller om jag tar mina betyg från '13 kan jag då på komvux plugga upp det ämnet jag missade på gymnasiet för att få fullständiga betyg?

Jag skrev tidigare att min skolgång varit bra, allt är relativt, klarade grundskolan med toppbetyg, gick ut gymnasiet utan betyg i ett ämne, ett godkänt, resten vg och mvg, trots 35% frånvaro under alla 3 åren.

edit: och även OT,

Men en ärlig upplevelse från mitt perspektiv på Sveriges förfall
Det är inte Sverige s9m har förfallit utan du. Det borde du lärt dig på NA. Ta av dig den offerkoftan.
Oavsett det borde du fortsätta att gå på NA. För ditt andliga uppvaknande. Sedan tar du kontakt med en studierådgivare. Ta körkort när du får och har råd. Sök skitjobb och jobba bra. Ta bort alla signaler som gör att du ser svår ut. Och ha tålamod. När du nått viss nivå börjar det att kännas bättre. Jag känner flera som sovit i soprum med spruta o halva renat o tyckt livet varit toppen. Som idag arbetar inom skolan som resurs eller inom beroendevården t ex.
Citera
2018-06-05, 21:17
  #17
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.turtle
Som rubriken antyder så har jag nått botten, bakgrundshistorien:

Jag är idag hemlös, missbrukare, fattig och saknar socialt stöd. Har missbrukarstämpel och ett onödigt våldsbrott i belastningsregistret. Har därmed förstört de flesta chanser till jobb. Skulderna till diverse inkassobolag och kronofogden kommer sluka hela lönen i år framöver om jag ändå skulle få ett.

Jag skulle kunna få hyran betald av soc, om jag själv lyckas fixa en lägenhet med rimlig hyra. Bostadsbristen gör tyvärr detta omöjligt i min hemkommun. Kan flytta över hela landet, men att komma till en ny kommun och söka om bidrag för hyra och gå i månader och vänta för att sen kanske inte ens hitta en lägenhet känns jobbigt.

Jag mådde som allra bäst i mitt liv när jag jobbade övertidstimmar varje dag sju dagar i veckan, jag vill tillbaka dit och få jobba igen och kunna betala för mig. Hur tar jag mig dit med mina nuvarande förutsättningar?

Är det möjligt att ta sig upp från botten i dagens Sverige?
Bättre att satsa på ett nytt land? Hur kommer jag dit och får anställning och bostad utan pengar?

Ja det är möjligt om du inte super, knarkar och röker en jävla massa så har du låga kostnader kan förmodligen hitta någonstans att bo. Jobba övertimmar varje dag är väl inget att eftersträva skulle jag påstå.
Citera
2018-06-11, 22:18
  #18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Skulle säga att belastningsregistret innebär en rejäl stoppkloss för folk som står "lågt ner" och vill ta sig upp från botten. Tyvärr.

Allt annat hade man kunnat släta över. Har man t.ex. hoppat av gymnasiet, knarkat och varit arbetslös kan man läsa in gymnasiet på Komvux och hitta på en historia om att man rest, jobbat, etc. Efter något års erfarenhet av ett riktigt jobb är det ytterst svårt att gräva i en persons bakgrund. Man kan alltså mkt väl släta över en problematisk bakgrund genom att sköta sig och ordna upp sitt liv.

Belastningsregistret avslöjar ju däremot att man har haft drogproblem, varit/är våldsam, etc., vilket i sin tur gör det svårare att få jobb, vilket i sin tur gör att man får gå på bidrag, etc. etc. Folk som gjort misstag som unga fastnar lätt i skiten och blir för evigt stämplade som problembarn.
Citera
2018-06-11, 22:56
  #19
Medlem
Om du går hos soc kan du kanske få arbeta utan lön på något ställe? Jag vet en som fick anställning efter att ha gjort det, eftersom han visade att han verkligen kunde jobba.
Citera
2018-06-24, 19:29
  #20
Medlem
T-Todts avatar
Det kan låta sjukt, men att köra sig till botten är en bra början. Särskilt om du är missbrukare. Polisen har rätt att göra omedelbart omhändertagande enligt LVM. Begår man lite mindre brott och stör ordningen ofta så kan dom utöva sin rätt. Fördelarna är: mat, tak över huvudet och en planering. En del väljer att bara sitta av sin tid och käka sig feta, men om man är någorlunda reko kan man komma till ett behandlingshem. Där kan du få ekonomisk och social hjälp.

Om du inte får LVM kan du satsa på kontraktsvård.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback