Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-01, 06:57
  #97
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Nu testas de nya Ryzen med 4 och 6 kärnor:
http://www.anandtech.com/show/11244/...hreads-vs-four

http://techreport.com/review/31724/a...iewed-part-one

Det är inte helt lätt att tolka alla resultat.
Anandtech testar olika grafikkort (inte alla som har råd med GTX 1080).
Rätt avgörande är om man använder 4K eller inte.
Tycker inte jag. Intel kör ju spelen snabbare helt enkelt. Dock märks det ju först när grafiklösningen klarar av den hastigheten ändå.
I framtiden kan ju spelen eventuellt köras bättre på Ryzen. Men idag ..
Citera
2017-05-10, 10:25
  #98
Medlem
http://www.techspot.com/review/1386-...400/page2.html

Ser väl ut som att köra Ryzen 5 1400 vid 4 GHz kan vara intressant.
Vattenkylning är nog enda alternativet. 192 W load är inte lite effekt....
Det borde ge stabilare resultat att ha en 8 MB L3 cache i stället för 2.
Citera
2017-11-27, 16:26
  #99
Medlem
PeterNosters avatar
Står i valet och kvalet:

ASUS Prime X370-PRO 1549:-
Gigabyte GA-AX370 Gaming K3 1389:-

Till detta en processor Ryzen 5 1600 1890:-

Kortet från Gigabyte är nyare och billigare. Vilket är bäst och varför.


Andra val här p.g.a. jag har gångavstånd till lagret:
https://www.netonnet.se/art/datorkom...t/amdsocketam4

Edit:
ASUS Prime kortet finns tydligen billigare på andra ställen så priserna är likvärdiga.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-11-27 kl. 16:55.
Citera
2017-12-08, 22:40
  #100
Medlem
PeterNosters avatar
Någon som har köpt eller provat ASUS Prime X370-PRO.
Det var ju ett av de första korten och det har kommit uppdateringar av BIOS så borde vara avbuggat.

Något likvärdigt kort för Ryzen processorer?
Citera
2017-12-13, 00:44
  #101
Medlem
Fishdickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Någon som har köpt eller provat ASUS Prime X370-PRO.
Det var ju ett av de första korten och det har kommit uppdateringar av BIOS så borde vara avbuggat.

Något likvärdigt kort för Ryzen processorer?

Se till att du har bra ramminnen helst Samsung b-die stickor. Men även hynix blir bättre och bättre.
Har du ramminnen eller tänkt köpa?
Se gärna till att dom är kompitabla med moderkortet.
Citera
2017-12-13, 07:42
  #102
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Står i valet och kvalet:

ASUS Prime X370-PRO 1549:-
Gigabyte GA-AX370 Gaming K3 1389:-

Till detta en processor Ryzen 5 1600 1890:-

Kortet från Gigabyte är nyare och billigare. Vilket är bäst och varför.


Andra val här p.g.a. jag har gångavstånd till lagret:
https://www.netonnet.se/art/datorkom...t/amdsocketam4

Edit:
ASUS Prime kortet finns tydligen billigare på andra ställen så priserna är likvärdiga.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Någon som har köpt eller provat ASUS Prime X370-PRO.
Det var ju ett av de första korten och det har kommit uppdateringar av BIOS så borde vara avbuggat.

Något likvärdigt kort för Ryzen processorer?
Jag lade ju ner att köpa Ryzen men just X370-Pro Prime är det kort jag har uppfattningen att man skulle köpa då sålänge man inte ville gå på dyrare kort som typ ASRock X370 Taichi eller så. Det är det kort jag hade köpt om man nu inte vill snåla och ta det lugnt med överklockningen och köpa B350 istället.
Citat:
Ursprungligen postat av Fishdicks
Se till att du har bra ramminnen helst Samsung b-die stickor. Men även hynix blir bättre och bättre.
Har du ramminnen eller tänkt köpa?
Se gärna till att dom är kompitabla med moderkortet.
Ram är så in i helvetes dyrt. Corsairs LPX 3000 brukar väl fungera i 2933 MHz nuförtiden, kanske fungerar i 3200 MHz någonstans med? Det är ju inte Samsung B-die på dem men de är tokvanliga och billigare.

Webhallen har sålt Corsair Vengeance RGB 3466 CL 16 och 3600 CL 18 för 2099 respektive 2199 kr och de bör vara Samsung B-die.

Kanske finns andra icke-RGB-minnen som är billigare än så, Crucial kanske har något? Eller kolla vilka FlareX och Forte (som ju finns specifikt för Ryzen) eller möjligen säg RipJaws V (som inte gör det) som kanske kan fungera bra. G.Skill Trident Z RGB med Samsung B-dies är ju svåra att få till samma pris som Corsairs. Mer mångsidig belysning men dyrare.

Mycket troligt att Ryzen+ och X470 kommer ge bättre minnesstöd också.
Ryktena pekar ju mot GlobalFoundries 12 nm och minst 10% högre prestanda.
Vettesjutton vad nya chipsetet skall vara till för. Fler USB 3.1 gen 2? Nyaste HDMI-standarden med stöd för varierad uppdateringsfrekvens?

Man kan ju undra om det möjligen fanns en möjlighet att köra Infinity Fabric i typ 2/3 av minnesklockan istället för 1/2 med.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2017-12-13 kl. 07:48.
Citera
2017-12-13, 11:19
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Någon som har köpt eller provat ASUS Prime X370-PRO.
Det var ju ett av de första korten och det har kommit uppdateringar av BIOS så borde vara avbuggat.

Något likvärdigt kort för Ryzen processorer?

Jag har den tillsammans med ryzen 7 1700x. Har nu bios 0805(finns även nyare bios) och då funkar den tillsammans med Corsair 16 Gb(2x8GB) DDR4 3200 MHZ Vengeance som inte är på qvl listan tidigare.
Har inte överklockat CPU men endast aktiverat DOCP profilen i bios med 3200 Mhz hastigheten och det verkar fungera ok.
Jag tycker att chassits usb 3.0 kabel fäster ovanligt hårt i moderkortets usb 3.0 header, vilket gör det lätt att plastramen runt denna header följer med då man ska ta av kabeln i samband med rengörning/urplockning av delarna i kabinettet. Det ska väl inte göra så mycket då den plastramen kanske inte fyller någon jätteviktig funktion.
Citera
2017-12-14, 21:12
  #104
Medlem
PeterNosters avatar
Wow, nu blev det ketchupeffekt på svaren. Tackar för dem.
Citera
2017-12-15, 09:16
  #105
Medlem
TJÖÖÖP

Jag snålade med moderkort å köpte prime b350 plus. Var inte tänkt att köpa en ny dator men när jag såg det moderkortet för 699kr råka jag beställa det. Så då var det lika bra att köpa resten :P Blev en Ryzen 5 1600, 16GB minne och ett GTX 1080. Moderkortet har i alla fall funkat prima och att överklocka både processor å minnen går som smort.

Fick tag i billiga 2400MHz ballistix minnen med hopp om att dom funkar att överklocka. Har inte haft datorn nå länge än så inte hunnit testa så mycket men 2800MHz klarar dom av i alla fall.

Även CPU:n drog jag till med 3,95GHz utan att göra nå mer och verkar gå stabilt i det. Har inte testat nå mer än. Sval är den också tycker jag. Verkar hålla sig under 70 grader på full load med en AIO vattenkylare.
Citera
2017-12-15, 13:23
  #106
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robzyd
TJÖÖÖP

Jag snålade med moderkort å köpte prime b350 plus. Var inte tänkt att köpa en ny dator men när jag såg det moderkortet för 699kr råka jag beställa det. Så då var det lika bra att köpa resten :P Blev en Ryzen 5 1600, 16GB minne och ett GTX 1080. Moderkortet har i alla fall funkat prima och att överklocka både processor å minnen går som smort.

Fick tag i billiga 2400MHz ballistix minnen med hopp om att dom funkar att överklocka. Har inte haft datorn nå länge än så inte hunnit testa så mycket men 2800MHz klarar dom av i alla fall.

Även CPU:n drog jag till med 3,95GHz utan att göra nå mer och verkar gå stabilt i det. Har inte testat nå mer än. Sval är den också tycker jag. Verkar hålla sig under 70 grader på full load med en AIO vattenkylare.


Gjorde en jämförelse här:
https://www.asus.com/se/Product-Comp...UqmJykbmtW&b=0

Kan du se något som du skulle vilja betala 700:- mer för som finns på X370 PRO men inte finns på din?

Här verkar B350 kort vara snabbare än X370:
https://www.sweclockers.com/forum/tr...battre-an-x370

ASUS prime B350 plus 939:-
ASUS prime X370 pro 1690:-

Skillnad B350 och X370 är bl.a att med X370 kan man ha Crossfire.

Tänkte först köpa två X370 kort som skulle kunna använda kommande APU med grafikkort i crossfire.
Men nu när jag tänker efter lite skulle det nog duga med ett B350 för ett av dem.
Citera
2017-12-19, 07:15
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Gjorde en jämförelse här:
https://www.asus.com/se/Product-Comp...UqmJykbmtW&b=0

Kan du se något som du skulle vilja betala 700:- mer för som finns på X370 PRO men inte finns på din?

Här verkar B350 kort vara snabbare än X370:
https://www.sweclockers.com/forum/tr...battre-an-x370

ASUS prime B350 plus 939:-
ASUS prime X370 pro 1690:-

Skillnad B350 och X370 är bl.a att med X370 kan man ha Crossfire.

Tänkte först köpa två X370 kort som skulle kunna använda kommande APU med grafikkort i crossfire.
Men nu när jag tänker efter lite skulle det nog duga med ett B350 för ett av dem.

Precis. Hade ingen nytta av grejerna som X370 erbjöd utöver B350. Ville mest komma åt att överklocka vilket funkar fint på B350.
Och när moderkort/processor kostade 699/1890 kr var det inte så mycket att fundera på tycker jag.
Grymt nöjd och allt funkar prima för mig.
Citera
2018-01-02, 15:41
  #108
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robzyd
TJÖÖÖP

Jag snålade med moderkort å köpte prime b350 plus. Var inte tänkt att köpa en ny dator men när jag såg det moderkortet för 699kr råka jag beställa det. Så då var det lika bra att köpa resten :P Blev en Ryzen 5 1600, 16GB minne och ett GTX 1080. Moderkortet har i alla fall funkat prima och att överklocka både processor å minnen går som smort.

Fick tag i billiga 2400MHz ballistix minnen med hopp om att dom funkar att överklocka. Har inte haft datorn nå länge än så inte hunnit testa så mycket men 2800MHz klarar dom av i alla fall.

Även CPU:n drog jag till med 3,95GHz utan att göra nå mer och verkar gå stabilt i det. Har inte testat nå mer än. Sval är den också tycker jag. Verkar hålla sig under 70 grader på full load med en AIO vattenkylare.


Nu blev det dessa minnen istället för de Ballistix Elite som var tänkt. Borde väl funka?
https://www.elgiganten.se/product/da...-ddr4-ram-8-gb
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback