Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-04, 08:45
  #1
Medlem
Hej,

hur borde man utforma en sajt vars främsta syfte är att innehålla information om ett teoretiskt ämne i form av främst olika artiklar? Finns det några bra exempel eller templates ni känner till som skulle passa?

Sajten skall alltså lära ut kunskap om ekonomi, så det blir en massa artiklar med bilder videos, o.s.v.
Citera
2017-02-04, 11:22
  #2
Medlem
XaoqcHs avatar
Du kan enkelt installera en Wordpressblogg med snyggt tema och har då redan fått en hel del optimering gratis i form av en relativt väldesignad sajt men stöd för navigering, sök, mediahantering, etc.

Men att installera en blogg är inte alls en garanti för att själva innehållet du skapar är engagerande eller lärorik. Det krävs en hel del arbete med texten, bilderna och videon för att användaren verkligen ska lära sig och där finns inga genvägar.

Lustigt nog har onlinemarknadsföringen kommit längst inom detta område då experterna försöker effektivt styra användaren mot ett köp, prenumeration på nyhetsbrev, etc. Tips:

* vad är ditt huvudmål med denna projekt? Förbättra människors ekonomiska kunskap, tjäna pengar på ditt skrivande, driva kunderna mot en produkt/tjänst du tillhandahåller? Allt är sekundärt detta mål.

* sätt dig i dina användares situation och definiera vilka de är och deras mål. Skapa allt innehåll utifrån denna profil. En tonåring har tex inte samma behov eller kunskaper som en universitetsutbildad medelålders person.

* är du säker på vilken information användaren vill ha? Spendera tid på att göra research, kolla vilka nyckelord de googlar på, se hur konkurrenterna brister i sin kommunikation, etc.

* Läs på vad sökmotoroptimering (SEO) säger om att skapa viralt och konverterande innehåll. Moz.com har troligen världens bästa information om SEO.

* du kan nog aldrig vara för tydlig eller enkel i ditt språk. Vill du verkligen lyckas och skapa en sajt som hundratusentals läser istället för bara tusentals? Inspireras av Buzzfeed istället för DN. Visst kan man lite ledigt hata Buzzfeed för deras linkbait men de är mästare för konverteringar.

* grafik och video är mer engagerade än texter. Passar det din målgrupp och har du resurser så försök satsa på dessa medium. Många föredrar att titta på 30 minuters youtube istället för att läsa en text på 5 minuter - utnyttja detta.

Sen finns det en del viktiga mikrofaktorer (gör texten skanningsbar, har korta stycken) men de är sekundära tycker jag.

Förresten, vad är ditt mål mer
Citera
2017-02-04, 11:55
  #3
Medlem
Målet med sajten är egentligen att sprida kunskapen inom detta specifika område åt så många som möjligt - och det gratis. Det kommer också att finnas lite online verktyg och sånt som folk kan använda sig av.

Vi kommer försöka ranka högt på google och försöka marknadsföra m.h.a. word-of-mouth, Social Media etc.

Vi kommer inte att sälja något på denna sajt, allt material kommer att vara gratis.

Vi kommer däremot att ha lite reklam här och där på sajten för en programvara som säljes på en annan sajt. Programvaran underlättar livet för de som är intresserade av området.

Jag skulle helst undvika Wordpress. Jag upplever att det är för bloated och långsamt. Har använt WP på flera sajter, men gillar inte det längre, även om det är lätt att använda. Gillar inte att man nästan behöver 4-5 plugins för en enkel sajt heller.

Helst skulle jag ha nån enkel CMS som man kunde få att se snygg ut, utan att tappa focus från att målet är att lära ut åt folk.

Har kollat like på Mediawiki som används för wikipedia. Men eftersom det inte är tänkt som en wiki där folk kan bidra, så söker jag nåt annat. En annan stil är ju någonslags Knowledge Base, men det känns lite för "användarstöd" får jag känslan av i alla fall...

Något liknande...
Citera
2017-02-04, 11:57
  #4
Medlem
Själva innehållet har jag full koll på, text, bilder, videos etc. Även online marknadsföringen har jag under ganska god kontroll.

Det jag specifikt söker är ett enkelt verktyg att upprätthålla detta och automatisera så mycket som möjligt av cross linking, etc.. Och en lämplig theme/template för sajtens mål...
Citera
2017-02-04, 12:07
  #5
Medlem
Har sneglat på Grav och denna template https://learn.getgrav.org/
Citera
2017-02-04, 14:24
  #6
Medlem
splitfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Har sneglat på Grav och denna template https://learn.getgrav.org/
Det verkar inte vara så svårt att komma igång med Grav så testa!
Tack för tipset!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback