Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-04, 08:17
  #1
Medlem
Jag och en till har startat Thrillerpodden, en podcast som innehåller läskiga/spännande historier/noveller om mördare, psykopater och läskiga karaktärer.

Vi har hittills släppt två avsnitt och släpper nästa imorgon. Jag uppskattar all feedback kring de avsnitt som ligger ute, vad som kan bli bättre etc. Jag har fått en del feedback kring att avsnitten är i kortaste laget så det jobbas på för fullt

Länk till podden:
https://itunes.apple.com/us/podcast/id1196202948
http://thrillerpodden4918.libsyn.com/

(annars är det bara att söka på thrillerpodden, ska funka med de flesta podcastappar)

Hur tycker ni avsnitten som ligger uppe känns?
Citera
2017-02-05, 09:55
  #2
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labradorsweden
Jag och en till har startat Thrillerpodden, en podcast som innehåller läskiga/spännande historier/noveller om mördare, psykopater och läskiga karaktärer.

Vi har hittills släppt två avsnitt och släpper nästa imorgon. Jag uppskattar all feedback kring de avsnitt som ligger ute, vad som kan bli bättre etc. Jag har fått en del feedback kring att avsnitten är i kortaste laget så det jobbas på för fullt

Länk till podden:
https://itunes.apple.com/us/podcast/id1196202948
http://thrillerpodden4918.libsyn.com/

(annars är det bara att söka på thrillerpodden, ska funka med de flesta podcastappar)

Hur tycker ni avsnitten som ligger uppe känns?

Tja!

Har testat avnitt 2 nu. Känns som det finns utrymme för en podd som denna, låter som något jag skulle tänka mig att lyssna på. Du verkar ha en behaglig röst att lyssna på, vilket är ett stort plus, men micen var ingen höjdare - skulle köpa en Blue Yeti eller något i den prisklassen, bra smäll för stålarna. En del riktigt bra musikval, en del lite mer tveksamma (det var något tillfälle där jag blev distraherad av musiken eftersom den inte kändes som den passade - men detta är svårt, jag gör (väldigt) ofta fel val själv också). Min enda andra kritik är att det gick lite långsamt med uppläsningen ibland, talmönstret följer typ "Detta detta [kort paus] detta [kort paus] detta detta [kort paus]...", om du förstår vad jag menar? Kan lyssna igen och ta ett exempel om du vill.

Annars, bra start! Jag har subbat på pocket casts.
Citera
2017-02-05, 10:30
  #3
Medlem
Hej!

Kul att du subscribade-)
Stort tack för din utförliga feedback! Ja, mic:en är under all kritik i dagsläget, tack för tipset på ny!

Jag tror jag förstår vad du menar angående inläsningen. Jag har lite svårt att hitta nivån i att hålla en lagom monoton nivå utan att det blir för släpigt men lagom nedtonat så det inte tar fokus från storyn. Tolkar det som att jag ligger lite väl mkt åt det släpiga och monotona just nu..

kul att du gillar musikvalet i stort. Antar att du kanske inte minns men vore intressant att höra vilken del som kändes störig.
Citera
2017-02-05, 10:37
  #4
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labradorsweden
Hej!

Kul att du subscribade-)
Stort tack för din utförliga feedback! Ja, mic:en är under all kritik i dagsläget, tack för tipset på ny!

Jag tror jag förstår vad du menar angående inläsningen. Jag har lite svårt att hitta nivån i att hålla en lagom monoton nivå utan att det blir för släpigt men lagom nedtonat så det inte tar fokus från storyn. Tolkar det som att jag ligger lite väl mkt åt det släpiga och monotona just nu..

kul att du gillar musikvalet i stort. Antar att du kanske inte minns men vore intressant att höra vilken del som kändes störig.

Monotont vet jag inte, men just de dramatiska pauserna, eller vad man ska kalla det. Det har absolut sin plats och kan användas rikligt i denna typen av historier, men inte hela tiden. Kan dock vara så att det är en smakfråga, och bara något som inte sitter rätt med just mig. Att inläsningen tar fokus från storyn tror jag inte du behöver oroa dig över, är du säker på ditt manus så är det inga problem - rösten och det du säger är ju del av samma 'produkt'.

Hmm, jag kan lyssna igen lite senare (blev sugen på att lyssna en tidig morgon i skogen när jag tar ut hunden). Det var nog två tillfällen om jag minns rätt, och ett kom ganska tidigt.. runt 2-4 minuter någonstans, där musiken blev lite mer "upbeat." Det passade så småningom, men kom lite skarpt och lite tidigt. Kan åter komma med det också. Blir det en gång i veckan?
Citera
2017-02-05, 10:59
  #5
Medlem
Ah, jag missförstod dig nog lite då angående inläsningen. Jag ska lyssna och analysera överanvändandet av pauserna, har fått liknande feedback kring detta så jag tror nog att du har en poäng. Jag kan känna igen mig i att jag gillar det knepet och det kan nog vara en bidragande orsak till överanvändning :-)

Ah men då vet jag vilken musik du menar, förstår vad du menar att den kommer tidigt. Är ju en lite mer upptempolåt som framförallt är för att förstärka Elins obrydda livsstil men klipps nog vid närmare eftertanke in lite för tidigt, schysst att du tar dig tid kring detta!

Ja precis, en gång i veckan är tanken. Släppte just veckans avsnitt:-)
Citera
2017-02-05, 21:35
  #6
Medlem
oldeubois avatar
Blev just "subbad" av er på Instagram, så jag skall ta och lyssna igenom en episod. Får återkomma med en åsikt.
Citera
2017-02-05, 22:11
  #7
Medlem
oldeubois avatar
Som andra har påpekat, en bättre mikrofon vore på plats. Försök att få lite jämnare balans mellan de olika ljudkällorna, även om det förmodligen löser sig med ny utrustning. Trevlig röst och gott musikval. Trevlig "twist" i slutet av första episoden. Jag ser fram emot fler.
Citera
2017-02-05, 22:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Som andra har påpekat, en bättre mikrofon vore på plats. Försök att få lite jämnare balans mellan de olika ljudkällorna, även om det förmodligen löser sig med ny utrustning. Trevlig röst och gott musikval. Trevlig "twist" i slutet av första episoden. Jag ser fram emot fler.

Tjena! Stort tack för feedback, uppskattas grymt mkt! Japp, ny mikrofon köpts in imorgon, ska bli intressant att se vad det kan göra för "totalupplevelsen". I dagsläget panorerar jag ganska mkt. Ofta försöker jag lägga musiken till större del i det ena örat och ljudeffekterna till större delen i andra. Kanske förstärker det upplevelsen av "ojämnhet"? Inte helt säker på det draget. Återkom gärna om det adderar till känslan kring "obalans". Tack för de positiva orden i övrigt!
Citera
2017-02-05, 22:33
  #9
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labradorsweden
Tjena! Stort tack för feedback, uppskattas grymt mkt! Japp, ny mikrofon köpts in imorgon, ska bli intressant att se vad det kan göra för "totalupplevelsen". I dagsläget panorerar jag ganska mkt. Ofta försöker jag lägga musiken till större del i det ena örat och ljudeffekterna till större delen i andra. Kanske förstärker det upplevelsen av "ojämnhet"? Inte helt säker på det draget. Återkom gärna om det adderar till känslan kring "obalans". Tack för de positiva orden i övrigt!
Ja, jag tror nog att det upplevs mer som obalans, faktiskt. Jag, personligen, föredrar i alla fall att ljudet spelas över båda hörlurarna, i balans. Oftast lyssnar man på poddar i stereo och då är det inte lika viktigt att få någon slags "surround". Lyssnat på episod två nu också, not bad.
Citera
2017-02-06, 05:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Ja, jag tror nog att det upplevs mer som obalans, faktiskt. Jag, personligen, föredrar i alla fall att ljudet spelas över båda hörlurarna, i balans. Oftast lyssnar man på poddar i stereo och då är det inte lika viktigt att få någon slags "surround". Lyssnat på episod två nu också, not bad.

Intressant! Har du (eller någon annan) någon koll på hur andra poddar, som innehålller både musik och andra ljud bakom uppläsningen, brukar göra? panorerar de i viss mån eller är allt centrerat? Vet själv ingen pod som innehåller både musik och ljud bakom. någon som har något tips på sådan pod, hojta gärna till. Vore väldigt intressant att lyssna hur de gjort.

Kul att du lyssnar vidare på podden, det glädjer oss :-)!
Citera
2017-02-06, 09:18
  #11
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labradorsweden
Intressant! Har du (eller någon annan) någon koll på hur andra poddar, som innehålller både musik och andra ljud bakom uppläsningen, brukar göra? panorerar de i viss mån eller är allt centrerat? Vet själv ingen pod som innehåller både musik och ljud bakom. någon som har något tips på sådan pod, hojta gärna till. Vore väldigt intressant att lyssna hur de gjort.

Kul att du lyssnar vidare på podden, det glädjer oss :-)!
Historiepodden är nog ett bra exempel. Det är centrerat där, vill jag minnas.
Citera
2017-02-06, 09:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Historiepodden är nog ett bra exempel. Det är centrerat där, vill jag minnas.


Tack för tipset! ska lyssna!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback