Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-02-07, 22:36
  #73
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Nä, det betyder att du har en placering i krig. Under kalla kriget så hade massor av folk krigsplacering i sina civila befattningar. Poliser, sjukvårdspersonal, arbetare på krigsviktiga industrier som Saab och arbetare vid annan samhällsviktig infrastruktur. Vad vi ser nu är försök att återta den civila delen av försvarsplaneringen. Fler myndigheter är på g med krigsplaceringar.
Jag var inne och kollade på wikipedia om krigsplacering. Jag kan förstå folks okunskap om vad krigsplacering är när jag läser där. Sidan borde uppdateras av nån som har kunskap.

Nån frågade förrut om jag varit krigsplacerad och jag har bestämt för mig att jag inte blev det trots att jag gjorde lumpen. Vilket jag gillade eftersom det innebar att jag skulle slippa repövningar också. Dock så slapp ju alla det visade det sig eftersom början på försvarets förfall inleddes där på mitten av 1990-talet.

Å andra sidan försåtr jag varför också. Ryssland demokratiserades och ett anfall från Ryssland var något man skämtade om. Det var helt osannolikt. Minns polarna tyckte det var större chans att USA anföll än Ryssland. Det var innan Putin det... förvisso innan Trump också...

Tiderna har återigen förändrats och då reagerar försvarsmakten. Egentligen inget konstigt. Det är ju inte som att vi blivit anfallna av nån på grund av insparade försvarsbudgetar.
__________________
Senast redigerad av Sook 2017-02-07 kl. 22:38.
Citera
2017-02-08, 05:40
  #74
Avstängd
TB12Ps avatar
Krigsplacering? det är väl sådana samhälls funktioner som måste fungera oavsett läge.
Citera
2017-02-08, 12:53
  #75
Medlem
1001PSs avatar
Några få i toppen har uppenbarligen tillgång till mer information än vi här nere.

War is coming.
Citera
2017-02-08, 15:27
  #76
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TB12P
Krigsplacering? det är väl sådana samhälls funktioner som måste fungera oavsett läge.


Exakt. Det finns ju grader av konflikt och därmed också grader av vår beredskap.

- - -

Men... följde tråden bakåt och det var länge sedan jag läste så inihelvete mycket smörja.
Hur gamla är ni? Har ni så ospännande liv att ni måste sitta och fabulera fram konspirationsteorier?
Kan ni ens kliva på en buss utan att tro att ni blir körda till myndigheternas interneringsläger?

Kriget är inte på väg, och det kutar inte omkring blattar med krigsplaner. Det vi vet är att Ryssland ägnar sig åt krigsförberedelser gentemot oss:

http://www.sakerhetspolisen.se/publi...erationer.html

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/mu...er-ar-ryssland

- - -

Det finns en sak som är uppseendeväckande nyheten om krigsplacering av poliser, en enda: Och det är signalen att vår krisberedskap verkligen har varit fullständigt nedmonterad.

Att poliser inte haft en krigsplacering är direkt stötande, eftersom vi i så fall kunnat få börja ett skymningsläge i ett administrativt kaos, istället för att ha människor med utbildning, utrustning och uppgifter på viktiga platser.
För den som tror att sådant är oviktigt, googla ”skogsbranden Västmanland 2014”. För er som spelade Enemy Front istället för att kolla nyheterna: 25 000 fotbollsplaner skog brann upp. Hela samhällen var hotade.
I efterhand vet vi att det fungerade illa, eftersom ingenting var förberett. Folk visste inte vilken funktion de hade. Under brandens två första dygn fanns ingen övergripande ledning för räddning och släckning.

Och nu var det en jävla skogsbrand. En naturkatastrof utan elaka planer på att mörda insatsledningen...
Att en polis vet vad man förväntas göra vid höjd beredskap/kris/krig är ett hygienkrav. Vanliga poliser och deras befäl ska veta vem som ger order och hur larm och samband ska skötas (ställer hela samhället om till kris så är det ju inte bara polisbilar som snurrar på gatorna).

Det har blivit något bättre på sistone:
Civila myndigheter i Sverige tränas för krig (DN, 7 januari 2017

Artikeln börjar: ”I största hemlighet utbildas hundratals svenska tjänstemän vid 46 civila myndigheter för krigsfara och krig.”

Artikeln visar även den att vår krisberedskap har varit nästan löjligt låg. Civilförsvaret lades ner på 90-talet. De här kurserna är en del av en planering som ska vara färdig 2020:

”...deltagare, innehåll samt uppgifter om vår förmåga och planering är sekretesskyddat. Det är en del av krigsplaneringen. Det finns ju en sekretess runt de civila försvarsfrågorna precis som med militära, det är en del av vårt totala försvar.”
Gott så. Polisen har en del i den krigsplaneringen. Och nu har vi snart poliser med krigsplacering - alltid något.

Men alla pajasar i som svamlat om stadskupper och inbördeskrig... begriper ni inte att era inlägg visar exakt hur jävla fåniga och okunniga ni är?
Citera
2017-02-08, 16:51
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Men det är ju för fan just det som krigsplacering av poliser betyder. Att i händelse av ofred så är polisen pliktskyldig att fortsätta sitt jobb som polis.
Andra med större insikt än du är av annan åsikt....
Johan Westerholm fd. underrättelseofficer skriver:
Citat:
Skulle ordern från Dan Eliasson tolkas som att polisen på sikt ingår som del i reguljära militära förband så har en tänkt ockupationsmakt rätt att utan represalier nedkämpa eller fängsla dessa enligt krigets lagar. Om ordern innebär att polis ingår i anfallsförband istället för att fullgöra ordinarie uppgifter inom dagens lagrum hamnar vi hypotetiskt i en ännu märkligare situation.

En internationell erfarenhet om vad som händer i en stat utan ordningsmakt i modern tid är Iraq. USA lät upplösa Saddam Husseins poliskår varvid allmän ordning endast kunde upprätthållas nödtorftigt i de områden som USA hade egen trupp samtidigt som polisen både ansågs vara kombattanter och gick över till olika militias.
Citera
2017-02-08, 17:08
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Skulle ordern från Dan Eliasson tolkas som att polisen på sikt ingår som del i reguljära militära förband så har en tänkt ockupationsmakt rätt att utan represalier nedkämpa eller fängsla dessa enligt krigets lagar. Om ordern innebär att polis ingår i anfallsförband istället för att fullgöra ordinarie uppgifter inom dagens lagrum hamnar vi hypotetiskt i en ännu märkligare situation.

En internationell erfarenhet om vad som händer i en stat utan ordningsmakt i modern tid är Iraq. USA lät upplösa Saddam Husseins poliskår varvid allmän ordning endast kunde upprätthållas nödtorftigt i de områden som USA hade egen trupp samtidigt som polisen både ansågs vara kombattanter och gick över till olika militias.

Har ger ingen som helst anledning till varför orderns skulle tolkas på det viset. Krigsplacering betyder inte på långa vägar att man blir kombattant per automatik. Se tidigare inlägg om sjuksköterskor som var krigsplacerade in på 90-talet.
Citera
2017-02-08, 19:43
  #79
Medlem
Det är ju helt vettlöst att en anställning hos Polisen inte vart lika med en krigsplacering.

Det här är inget annat än återgång till det normala.

Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Krigsplacering betyder inte på långa vägar att man blir kombattant per automatik.

Nej, poliser räknas som kombattanter oavsett krigsplacerade eller ej, sjuksköterskor blir inte kombattanter även om de är krigsplacerade. Ej heller krigsplacerad dagispersonal eller VVS-tekniker, alla arbetande på elkraftverk och så vidare.
__________________
Senast redigerad av X7. 2017-02-08 kl. 19:52.
Citera
2017-02-12, 23:49
  #80
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
28500 ungefär, då är ej civilanställda medräknade vad jag förstod på någon tv sändning.

Fel, det är inkluderat civila.
Citera
2017-02-13, 08:24
  #81
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag var inne och kollade på wikipedia om krigsplacering. Jag kan förstå folks okunskap om vad krigsplacering är när jag läser där. Sidan borde uppdateras av nån som har kunskap.

Nån frågade förrut om jag varit krigsplacerad och jag har bestämt för mig att jag inte blev det trots att jag gjorde lumpen. Vilket jag gillade eftersom det innebar att jag skulle slippa repövningar också. Dock så slapp ju alla det visade det sig eftersom början på försvarets förfall inleddes där på mitten av 1990-talet.

Å andra sidan försåtr jag varför också. Ryssland demokratiserades och ett anfall från Ryssland var något man skämtade om. Det var helt osannolikt. Minns polarna tyckte det var större chans att USA anföll än Ryssland. Det var innan Putin det... förvisso innan Trump också...

Tiderna har återigen förändrats och då reagerar försvarsmakten. Egentligen inget konstigt. Det är ju inte som att vi blivit anfallna av nån på grund av insparade försvarsbudgetar.
Vad ska du leva av om varu och bränsletransporterna klipps till Sverige, lägg på en elförsörjning som saboteras.
Du skulle svälta inom en vecka eller två eftersom staten helt släppt all kris och beredskapshantering på det praktiska planet. Statens resurser består i att lite konsulter från MSB åker ut och rådslår med ansvarig kommun.
Att skrota försvaret på 90/00 talet var direkt kriminellt.
Citera
2017-02-15, 23:41
  #82
Medlem
kato85s avatar
Eliasson borde syssla med viktigare ting kan man tycka...
Citera
2017-02-27, 23:34
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Antagligen att de gör militärens arbete! Jag vet inte
Förut vet jag att även de som fick "frisedel" kunde bli inkallade i händelse av krig, men nu verkar det rätt allvarligt. Polisen har ju en viss utbildning och vapen och är rätt många. Vet inte hur det står till med oss "passiva" i denna krigsberedskap. Poliserna verkar föregå hemvärn m.fl
Helt fel.
Krigsberedskap handlar om att polisen ska ha förmågan att klara sin uppgift även i krigstid. Detta är inget nytt man gör, utan var standard under hela kalla kriget.

Oavsett hur bra militärmakt ett land har, så kan det inte fortsätta strida om det civila samhället faller samman.
Citera
2017-02-28, 03:18
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Eliasson borde syssla med viktigare ting kan man tycka...


Denne man är totalt inkompetent.Samma regering som utnämnde denna clown har ju gett Juholt nytt toppjobb,så man borde ju inte vara förvånad..
En sovande G.W Persson skulle kunna göra ett bättre jobb.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback