Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-03, 21:53
  #1
Medlem
Hej,

Jag har installerat mamp på min dator, och allt funkar jättebra. Men det verkar som jag missade att ändra en wp inställning. Nu vill jag göra en till hemsida. Det måste väl gå att ändra i efterhand?

Tacksam för svar
Citera
2017-02-03, 23:19
  #2
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Inte testat på just MAMP men det ska väl inte vara något problem att installera Wordpress ytterligare en gång.
Citera
2017-02-04, 12:18
  #3
Medlem
Eftersom du lagt frågan under "Databaser" så bör det något i MySQL du behöver ändra. Har du testat att ändra? Vad får du för felmeddelande?
Citera
2017-02-04, 13:39
  #4
Moderator
Protons avatar
Databaser --> Övriga utvecklingsfrågor
/Moderator
Citera
2017-02-04, 16:34
  #5
Medlem
Hej,

Tack för svar. Jag vet faktiskt inte. Inte heller var frågan ska ligga, så jag chansade bara. jag får inget felmeddelande, men vet inte hur jag ska göra för att kunna göra en till. På nåt sätt måste jag få Wordpress att kommunicera med en ny databas i mamp antar jag.
Som jag förstå så ska man ändra en ruta under installationen för det. Det ska gå att ändra den i efterhand också. Jag försöker lista ut hur, så jag tänkte att någon här kanske vet.

Tack för alla svar.
Citera
2017-02-04, 18:41
  #6
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelinnis
Hej,

Tack för svar. Jag vet faktiskt inte. Inte heller var frågan ska ligga, så jag chansade bara. jag får inget felmeddelande, men vet inte hur jag ska göra för att kunna göra en till. På nåt sätt måste jag få Wordpress att kommunicera med en ny databas i mamp antar jag.
Som jag förstå så ska man ändra en ruta under installationen för det. Det ska gå att ändra den i efterhand också. Jag försöker lista ut hur, så jag tänkte att någon här kanske vet.

Tack för alla svar.

Är det inte samma databas oavsett hur många installationer av Wordpress du har? Har som sagt inte testat på just MAMP, är därför inte expert på detta.
Citera
2017-02-04, 18:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelinnis
Hej,

Tack för svar. Jag vet faktiskt inte. Inte heller var frågan ska ligga, så jag chansade bara. jag får inget felmeddelande, men vet inte hur jag ska göra för att kunna göra en till. På nåt sätt måste jag få Wordpress att kommunicera med en ny databas i mamp antar jag.
Som jag förstå så ska man ändra en ruta under installationen för det. Det ska gå att ändra den i efterhand också. Jag försöker lista ut hur, så jag tänkte att någon här kanske vet.

Tack för alla svar.
Skapa en ny databas eller använd samma men med ett annat prefix. Jag tycker att du bör skapa en till databas. Smidigare att hantera en databas per installation.

Om du vill ändra vilken databas Wordpress går mot så ändrar du det i wp-config.php.

Det finns mängder med guider för hur du installerar Wordpress. Här är den officiella: https://codex.wordpress.org/Installing_WordPress
Citera
2017-02-05, 00:04
  #8
Medlem
Tack snälla för all hjälp. Lite klurigt men nu har jag fått det att funka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback