Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-20, 10:15
  #13
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitsmurfen
Detta vill jag att du visar med statistik och forskning.
Känns som tråden bara skapats för att provocera. Inga vettiga argument från TS utan bara påståenden som verkar vara grundade i egna filosofier och tankesätt.

Det finns studier som visar att luftföroreningar i innerstäder förkortar livet för människor. Rimligtvis borde även det gälla hundar.
Citera
2017-02-20, 20:52
  #14
Avstängd
Livslängden kompenseras ut då hundarna i betongen äter bokstavligen betong om de har tur medan innerstadsjyckarna knappt tackar ja till finskuren gåslever.
Citera
2017-02-20, 23:37
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det finns studier som visar att luftföroreningar i innerstäder förkortar livet för människor. Rimligtvis borde även det gälla hundar.

För människor som vistas i innerstaden från 1-80år såklart att det ger en negativ effekt men hur stor den effekten är och hur stort utslag den har på individen känns svår att bevisa. Men att hundar vistas i säg 15 år i innerstaden tror jag inte påverkar dom märkvärt.
Så jag ber igen, vissa lite fakta innan du kräker ut dig påståenden
Citera
2017-02-21, 11:11
  #16
Medlem
Positivavibbarrs avatar
Allt som bor i storstaden får i sig en duktig dos av cancer.
Citera
2017-03-08, 12:47
  #17
Medlem
Kanske inte djurplågeri men om en hund i stan ej får busa omkring i det gröna och skälla på ekorrar så tycker jag inte att hunden är i en lämplig miljö.

Rastinhängnader i en stad tycker jag inte räknas, de ser jag mer som bra att ha om man stannar i stan några dagar så att hunden får springa fritt lite grann.
Grönområden mellan korsande gator som någon skrev låter inte så jättebra att kompensera naturen med.

Naturligtvis kan man bo i utkanten av en stad så att stora grönområden finns där hunden kan få busa av sig. (Gäller under rätt tid av året)
Citera
2017-03-14, 15:13
  #18
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spajdaman
Det blir ju vad man gör det till. [...]
Jag vet flera hundägare som bor i hus och bara låter hundarna vara ute i trädgården på några hundra kvm och som tar Max en promenad runt villakvarteret om dagen.
This. Bor i innerstan och lovar dig att min hund har ett långt bättre liv än merparten av på-landet-hundarna eller de som sitter instängda i villor i förorten.

Varje dag är vi ute åtskilliga timmar, tränar, leker och kikar på grejer och stämmer träff med hundens polare (han har ett stort socialt nätverk), vi besöker parker och hundgårdar och han är med oss dygnets alla timmar då vi arbetar hemma.

På vilket sätt är det ett sämre liv än en hund som sitter ensam ute på landet hos en familj som tycker att det är tillräckligt att den får vanka runt ensam på gräsmattan som den vill och i BÄSTA FALL får komma ut med en familjemedlem en kortis innan alla drar till jobbet och sedan en stressad kortis framåt kvällen? Alla som bor utanför stan ägnar knappast hela sin tid åt att äventyra runt i skogen.
Citera
2017-03-14, 16:12
  #19
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
This. Bor i innerstan och lovar dig att min hund har ett långt bättre liv än merparten av på-landet-hundarna eller de som sitter instängda i villor i förorten.

Varje dag är vi ute åtskilliga timmar, tränar, leker och kikar på grejer och stämmer träff med hundens polare (han har ett stort socialt nätverk), vi besöker parker och hundgårdar och han är med oss dygnets alla timmar då vi arbetar hemma.

På vilket sätt är det ett sämre liv än en hund som sitter ensam ute på landet hos en familj som tycker att det är tillräckligt att den får vanka runt ensam på gräsmattan som den vill och i BÄSTA FALL får komma ut med en familjemedlem en kortis innan alla drar till jobbet och sedan en stressad kortis framåt kvällen? Alla som bor utanför stan ägnar knappast hela sin tid åt att äventyra runt i skogen.

Ja, men du är ju innerstadsbo som du själv säger och tror antagligen att du vet bäst om allting. Har du bott på landet över huvudet taget?

Du påstår alltså att hundar som har varit människans bästa vän i 10.000-tals år - alltså långt innan Stockholm fanns - trivs bättre i ett betonghus med biltrafik utanför fönstret och liv överallt, än ute på landet där det är tyst och frisk luft.
Citera
2017-03-14, 18:33
  #20
Medlem
Continental Ops avatar
Det är verkligen hemskt när man måste ner till sthlm och får ta med hunden, jag går omvägar hela tiden, man måste var på sin vakt mot WT-dräggbrudar som ska tafsa på kramdjuret och oberäkneliga muslimer, man kan inte äta var som helst, det är ett jävla oväsen hela tiden. Tyvärr är det nog nödvändigt att låta dem genomlida denna miljöträning för att få mentalt starka och trygga hundar men att bosätta sig i sthlm med en riktig hund känns som näst intill djurplågeri
Citera
2017-03-30, 01:50
  #21
Medlem
Jag bor i sydvästra Stockholm, så finns naturen att gå med hunden i. Skulle inte vilja ha hund inne i stan.
Citera
2017-03-30, 01:51
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ja, men du är ju innerstadsbo som du själv säger och tror antagligen att du vet bäst om allting. Har du bott på landet över huvudet taget?

Du påstår alltså att hundar som har varit människans bästa vän i 10.000-tals år - alltså långt innan Stockholm fanns - trivs bättre i ett betonghus med biltrafik utanför fönstret och liv överallt, än ute på landet där det är tyst och frisk luft.

Hundar behöver gröna områden. Innerstan är för lite grönt i.
Citera
2017-04-16, 12:58
  #23
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaJinda
Hundar behöver gröna områden. Innerstan är för lite grönt i.
Jag tror inte problemet är att det är för lite grönt. Det finns stora parker och närområden i de flesta städer.

Det STORA problemet är att inte många orkar/hinner ta sig den tid som en hund kräver.

Jag ser dagligen hundar som är ute en kvart på morgonen och en kvart på kvällen. Hunden drar i kopplet för glatta livet. Lasse eller Britta håller emot allt vad dom orkar. -"Nej, Gå fint!" säger dom.

Hunden gör sitt och sen är det hem till Let´s dance efter reklampausen.

Hur mycket motion en hund behöver beror väl på ras, men det är LÅNGT mer än en halvtimme per dag.

Undantag finns givetvis, men hur många hundar i innerstan får så mycket motion som dom behöver, egentligen?
Citera
2017-04-16, 13:03
  #24
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Ja om det är en liten hund de bara går runt med i handväskan och visar upp på shoppingrundan, då är det definitivt djurplågeri. Men så länge man aktiverar sin hund och tar hand om den så ser jag inget förhinder i det, om än ett djur alltid har det bättre närmare naturen så har alla inte den möjligheten. Drivmedelskostnader och skatter ska ju se till att vi alla tvingas att trängas i dessa äckliga städer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback