2017-02-03, 16:38
Medlem
Hej!

Driver ett AB med endast mig själv som VD/Ordförande och anställd.
Efter ett par års verksamhet har jag nu ungefär en miljon i kassan i bolaget som bara ligger där till noll procents ränta.

Vad är egentligen vettigt att göra? Finns det något "roligare" att hitta på med pengarna än att sätta dem i nån indexfond eller nåt annat sånt där?

Värt att notera är att jag inte behöver de pengarna i det närmaste. Förhoppningsvis behöver jag dem inte förrän pensionen vilket är typ 30 år bort.

Jag förstår om frågan ter sig något förmäten men den är allvarligt menad. Jag har helt enkelt för dålig koll på vad man kan/borde göra med pengar i företaget som man inte vill ta ut (och därmed också skatta för), förrän man måste.

Jag är inte ute efter att göra något regelvidrigt varför endast seriösa förslag är välkomna. Stort tack.
Citera
2017-02-03, 17:04
Medlem
yggdrazils avatar
Kan du på något sätt utvidga ditt bolag? Jag vet ju inte vad du sysslar med eller hur snabbt du fått tag i dessa pengar, men kan du anställa någon eller utöka din egen produktivitet? Finns det efterfrågan för ditt bolag om det växer?
Citera
2017-02-03, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Kan du på något sätt utvidga ditt bolag? Jag vet ju inte vad du sysslar med eller hur snabbt du fått tag i dessa pengar, men kan du anställa någon eller utöka din egen produktivitet? Finns det efterfrågan för ditt bolag om det växer?

Ja, alltså det är nästan lite pinsamt men jag vet inte riktigt om jag vill utvidga det. Som det är nu är det mitt drömbolag tillika drömsituation.

Jag driver ett antal websiter som jag programmerat själv och äger själv och driver själv. Detta gör mig helt autonom och den expansion jag eventuellt kommer göra ser jag i dagsläget inte kräva något personaltillskott.

Just nu är läget: inget direkt kundansvar, inget personalansvar, låga kostnader och relativt kända intäktsnivåer från givna intäktsströmmar.

Men jag välkomnar ditt sätt att tänka. Kan du utifrån ovan givna kontext se ett scenario som gör att jag kan bibehålla min autonomitet men ändå sätta pengarna i arbete på nåt kreativt sätt?
Citera
2017-02-03, 17:42
nu sa du ju iofs precis att du inte ville detta, men seriöst öppna en kapitalförsäkring och dunka in pengarna i några bra indexfonder istället. det "får" man göra utan att behöva fundera på att ändra verksamhetsbeskrivning osv. mycket enkelt att redovisa detta också.
bättre än att pengarna ligger och skvalpar på bankkontot. inte särskilt roligt men gör det

sen förtsätter jag att du redan tar full utdelning och tjänstepension (även om pension inte är det mest optimala skattetekniskt sett så är det fortfarande bra, man vet aldrig hur framtiden är)
Citera
2017-02-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
nu sa du ju iofs precis att du inte ville detta, men seriöst öppna en kapitalförsäkring och dunka in pengarna i några bra indexfonder istället. det "får" man göra utan att behöva fundera på att ändra verksamhetsbeskrivning osv. mycket enkelt att redovisa detta också.
bättre än att pengarna ligger och skvalpar på bankkontot. inte särskilt roligt men gör det

sen förtsätter jag att du redan tar full utdelning och tjänstepension (även om pension inte är det mest optimala skattetekniskt sett så är det fortfarande bra, man vet aldrig hur framtiden är)

Jag har inget emot att sätta pengarna på börsen/fonder via KF. Jag ville bara kolla runt lite och se om det fanns alternativ som kommit fram nu på senaste som jag missat.

Ja, jag tar full utdelning o pension redan så de delarna är redan uppfyllda.

Tack för att du tog dig tid att svara, det är uppskattat,
Citera
2017-02-03, 20:12
Medlem
Det kan finnas utrymme för mer pension än 35% av lönen.

Du får köpa ikapp pension om du har haft sämre villkor tidigare i livet. Avanza har en lösning som som heter bara spara, inte så tokig. Egentligen en aktiedepå hos dem som är låst tills du fyller 55 år.

Du kan även öppna en depå i AB:t och spara i aktier långsiktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in