2017-02-03, 17:39
Medlem
acebaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hur gör man det , vad anses vara bruten deal och hur mycket kan man dra av

Bestrida ev faktura för att jobbet inte var gjort på överenskommen tid. Sen får man komma överens med hantverkaren, han verkar dock vara en dryg typ men gnäller han får man väl hota med att inte betala en krona
Citera
2017-02-03, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av acebace
Bestrida ev faktura för att jobbet inte var gjort på överenskommen tid. Sen får man komma överens med hantverkaren, han verkar dock vara en dryg typ men gnäller han får man väl hota med att inte betala en krona

Nu vet vi ju faktiskt inte omständigheterna här. Min erfarenhet är att för varje "sopig" byggare finns lika många eller fler "sopiga" kunder. Att råda TS att börja trilskas och bestrida saker eskalerar det hela till en ytterst okonstruktiv nivå. Bättre att prata tydligt men hövligt så att slutkunden får ett bra jobb gjort och hantverkaren får betalt så han kan sätta mat på bordet åt sina barn också. En bra lösning ligger i allas intresse.

Ger man sig in på bråkstake-vägen är det viktigt att TS har väldigt torrt på fötterna avseende bestämd tid för färdigställande. "Jag sa, han sa" håller inte. Då blir det konflikt och oavsett hur det blir med pengarna står TS utan färdigt tak. Var trevliga men bestämda med varandra istället, brukar bli bättre lösningar då.
Citera
2017-02-03, 18:05
Medlem
acebaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Nu vet vi ju faktiskt inte omständigheterna här. Min erfarenhet är att för varje "sopig" byggare finns lika många eller fler "sopiga" kunder. Att råda TS att börja trilskas och bestrida saker eskalerar det hela till en ytterst okonstruktiv nivå. Bättre att prata tydligt men hövligt så att slutkunden får ett bra jobb gjort och hantverkaren får betalt så han kan sätta mat på bordet åt sina barn också. En bra lösning ligger i allas intresse.

Ger man sig in på bråkstake-vägen är det viktigt att TS har väldigt torrt på fötterna avseende bestämd tid för färdigställande. "Jag sa, han sa" håller inte. Då blir det konflikt och oavsett hur det blir med pengarna står TS utan färdigt tak. Var trevliga men bestämda med varandra istället, brukar bli bättre lösningar då.

Absolut! Förstod det som på TS att denne haft ett avtal i tid med hantverkaren och om denna då sticker samt gör sig oanträffbar inför en helg känns ju rätt kass. Men visst håller jag med dig om att det går säkert minst två sopiga kunder per hantverkare
Citera
2017-02-03, 18:07
Medlem
men för i helvete,

något har kanske hänt, något som är fan så mkt viktigare än ditt jävla tak,

sen hur svårt skulle det vara att du själv gick ut och la dit pannorna? för att sedan dra av dom timmarna på fakturan,

är du handikappad
Citera
2017-02-03, 18:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
hej, anlitade en firma för takbyte och skulle ha varit klart i onsdags men det blev det idag, eller iaf nästan. huset är klart, men förrådet ser ut så som på bilden:

http://imgur.com/a/4HhRB

har messat 3 ggr och sagt att det kan regna ikväll och han sa att han skickar någon. nu efter jag väntat i över 2 timmar så ringer jag men han svarar inte, har ringt flera ggr. vad sak jag göra? vill inte det ska regna och sabba en massa lådor och saker i förrådet . tack på förhand

Ser ut som om det är underlagspapp under läkten och då är det ju ingen ko på isen. Börja inte riva upp himmel och jord för en sådan här ickefråga, det slår bara tillbaka på dig. Och det där med brutet avtal är ju bara skitnödigt. Entreprenören hann inte färdigt, men kommer han och slutför nästa vecka är det ingen big deal.

Helvete vad taggiga och snarstuckna alla ska vara...
Citera
2017-02-03, 18:43
Medlem
Typiska svenska svar, där ens ord inte har något vikt alls i sammanhanget . om man kommer överens om att betala ca 100 000 för ett arbete som skulle vara klart onsdag , och nu är det är inte ens färdigt och det är helg , så är det jag som borde ha överseende för att gan anlitar blattar från polen som ligger på mitt tak och surfar . om ni undrar varför Sverige ser ut som det gör så kolla på hur folk är mot varandra och hur mycket en vanlig människa har för skydd i samhället .
Citera
2017-02-03, 20:30
Moderator
Rassas avatar
Ser jag fel, eller är det ingen ströläkt under bärläkten? I så fall finns det ju inget utrymme för vatten och skräp som tar sig under takpannorna att ta sig ner till hängrännan. Underlagspapp ser ju ut att finnas men att spika bärläkt direkt på taket utan ströläkt som lyfter upp pannorna och skapar luftspalt och utrymme för vatten att rinna ner i rännan känns fel. Bärläkten kommer att ruttna bort fort i så fall, och vattnet kan leta sig in under läkten och ner genom spikhålen. Hoppas att dom inte lagt taket på huset på samma sätt.
Senast redigerad av Rassa 2017-02-03 kl. 20:37.
Citera
2017-02-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ser jag fel, eller är det ingen ströläkt under bärläkten? I så fall finns det ju inget utrymme för vatten och skräp som tar sig under takpannorna att ta sig ner till hängrännan. Underlagspapp ser ju ut att finnas men att spika bärläkt direkt på taket utan ströläkt som lyfter upp pannorna och skapar luftspalt och utrymme för vatten att rinna ner i rännan känns fel. Bärläkten kommer att ruttna bort fort i så fall, och vattnet kan leta sig in under läkten och ner genom spikhålen. Hoppas att dom inte lagt taket på huset på samma sätt.
Precis! Är det så illa finns det anledning att bestrida kostnaden tills det är fixat. Ta och lyft på några pannor på andra ställen och ta bilder. Om du inte förstår vad vi menar kommer du att göra det om du häller en hink vatten på taket. Är det rätt gjort ska vattnet rinna ner i hängrännan. Det ska absolut inte bli pölar mellan masoniten och bärläkten.
http://www.takrenovering.n.nu/takrenovering
http://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/underlag-av-trapanel/tak-med-tegelpannor/laktning/
Senast redigerad av Oscar111 2017-02-03 kl. 21:01.
Citera
2017-02-03, 20:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Typiska svenska svar, där ens ord inte har något vikt alls i sammanhanget . om man kommer överens om att betala ca 100 000 för ett arbete som skulle vara klart onsdag , och nu är det är inte ens färdigt och det är helg , så är det jag som borde ha överseende för att gan anlitar blattar från polen som ligger på mitt tak och surfar . om ni undrar varför Sverige ser ut som det gör så kolla på hur folk är mot varandra och hur mycket en vanlig människa har för skydd i samhället .

Nej, ord spelar mindre roll. Det som spelar roll är vad som står i ditt kontrakt med entreprenören. Vite på 1-2% på entreprenadsumman för varje påbörjad förseningsvecka är normalt. Som svensk är det ju självklart att man har alla papper i ordning innan någon får utföra ett arbete hemma hos en.
Citera
2017-02-03, 21:00
Medlem
Jag har lagt tak i 15 år, nu har jag iofs sysslat med annat i 5 år men det där ser fel ut. Ströläkt finns ej och för mig ser bärläkten ser grova ut. Det kan man iofs ha men känns onödigt. Har dom vara bytt pannor eller har de bytt masonit och läten också?
Citera
2017-02-03, 21:00
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Precis! Är det så illa finns det anledning att bestrida kostnaden tills det är fixat. Ta och lyft på några pannor på andra ställen och ta bilder. Om du inte förstår vad vi menar kommer du att göra det om du häller en hink vatten på taket.
http://www.takrenovering.n.nu/takrenovering
http://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/underlag-av-trapanel/tak-med-tegelpannor/laktning/

Läkten ser ju gammal ut så det har väl sett ut så där sedan tidigare kanske?
Citera
2017-02-03, 21:01
Medlem
mainfurers avatar
Ingen stor grej.
Peta på pannorna själv och be fanskapet dra åt helvete. Läkt o papp är ju gamla, halvruttna och sprött
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in