2017-02-03, 14:13
Medlem
EyesWideShuts avatar
Det är väl belagt att en del asylsökande ljuger om sin ålder för att...
1. ...ha större chans att få stanna i Sverige.
2. ...ha lättare att få hit sin familj.
3. ...få bo på ett HVB-hem istället för en vuxenförläggning (vilket har många fördelar).

Nu undrar jag om någon på Flashback känner till fall där asylsökande även ljugit om sin vuxna ålder. Jag tänker så här. Låt oss säga att en 45-åring som söker asyl säger att han är 30 år och registreras med den uppgivna lägre åldern. Vad skulle det vara för fördel? Jag är dålig på bidrag, men har ändå fått "känslan" att man har möjlighet att få mer bidrag och hjälp om man är i arbetsför ålder än om man är pensionär. Om min känsla är rätt så borde det kunna ge fördelar att uppge en lägre ålder. Just där och då spelar det ingen större roll, men när personen ifråga så småningom når pensionsåldern skulle det absolut spela roll (om min känsla är rätt). Dessutom är sjukvården ovillig att göra transplantationer etc när det gäller gamla patienter och då skulle det också kunna vara en fördel om man uppgivit en lägre ålder när man kom till Sverige.

Är min känsla rätt? Finns det mer bidrag att hämta om man är i arbetsför ålder jämfört med om man är pensionär?
Citera
2017-02-03, 18:39
Medlem
Enydrions avatar
Jag vet inte, men har för mig att jag läst nånstans att världens äldsta kvinna bor i Sverige (och får pension här) minns inte vilket land hon kommit ifrån, men hon lär ju ha sluppit jobba en himla massa år...

Hennes ålder nämns inte officiellt då alla naturligtvis vet att hon är mycket yngre...

Edit länk http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...nniska-sverige
Senast redigerad av Enydrion 2017-02-03 kl. 18:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in