Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-03, 13:27
  #1
Medlem
Hejsan!

Alla verksamheter behöver en webbsida idag. Men eftersom jag inte är webbdesigner i grunden (utan är i en annan bransch uppenbarligen), så får ni ha lite överseende med detta och det skulle således uppskattas med lite konstruktiv kritik från oberoende personer som har bättre koll på området. Länk finns i signaturen.

Den är baserad på ett Wordpress tema och en drös plug-ins, men mer tid och pengar än vad som vågas erkännas har lagts ned på det hela. Det är tredje gången jag gör om den ganska grundligt sedan starten för lite drygt 2 år sedan. Så mycket lättare det är för personer som valt att bli "Webdesignskonsult".

Vissa saker är inte färdiga ännu som jag har in mind. T ex beställningsformulär, men bara grovjobbet kvar där. Vidare ett tydligare avsnitt för blogg-inlägg (även detta ett stort projekt misstänker jag). Sedan så ser det lite konstigt ut i mobilen, och jag misstänker att temat jag valt är boven här då jag sett andra har liknande problem.

Med detta sagt, vad tycker ni om det hela so far? Vad kan förbättras? Osv.
__________________
Senast redigerad av Mixningskonsulten 2017-02-03 kl. 13:30.
Citera
2017-02-03, 13:37
  #2
Medlem
morpdeuss avatar
Det enda som var snyggt var loggan, allt annat såg fullständigt förskräckligt ut: huvudmenyn, typsnitten, knapparna, färgerna, ja allt!
Citera
2017-02-03, 13:40
  #3
Medlem
Diverges avatar
Några saker rakt upp och ner.

Välj ett typsnitt och håll dig till det.
Behöver du verkligen ha så enormt stor text?
Nuförtiden använder man oftast em eller rem för att definera storlekar också.

Bilderna (paypal, swish, etc) fimpa den vita bakgrunden och gör dom transparanta så dom passar in på siten, gör dom också mindre och i samma storlek.

Snurr-grejen under beställ var rätt irriterande.

Jag är personligen inget fan av one-page lösningar men det är väl en smaksak.

Kontaktformuläret validerar och ger engelskt svar, ser skumt ut på en svensk sida.

Ganska långsam att ladda och det är en rätt stor site, finns nog en hel del man skulle kunna optimera.
Citera
2017-02-03, 13:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Det enda som var snyggt var loggan, allt annat såg fullständigt förskräckligt ut: huvudmenyn, typsnitten, knapparna, färgerna, ja allt!

Uppskattar ärligheten. Några konstruktiva kommentarer saknas dock dessvärre (som jag initialt efterfrågade) för att backa upp ditt ställningstagande. Men jag ska ändå kommentera kring hur jag tänkt utifrån det du nämnde.
  • Huvudmenyn, kan hålla med om att den kan se bättre ut.
  • Typsnittet har jag medvetet valt lite annorlunda för att sticka ut från andra sidor.
  • Vilka knappar syftar du på?
  • Huvudfärger är orange, svart och grått. Vidare så har jag valt dom övriga deltjänsterna (som inte är ljudteknik) lite mer färgglada, kom fram till att orange rakt igenom blir för tröttsamt.

Then again, jag är inte experten (vilket du kanske är). Tack för din kommentar!
Citera
2017-02-03, 14:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Några saker rakt upp och ner.

Välj ett typsnitt och håll dig till det.
Behöver du verkligen ha så enormt stor text?
Nuförtiden använder man oftast em eller rem för att definera storlekar också.

Jag har endast använt två typsnitt och efter att ha undersökt saken noga på förhand så är detta ganska normalt för många andra webbsidor (ibland även tre!). I detta fallet är det ju samma typsnitt på allting, förutom rubrikerna som har en egen.

När det gäller textstorleken så håller jag med dig personligen. Men jag har googlat efter "moderna tips" och samtliga rek faktiskt STÖRRE textstorlek än vad jag slutgiltigt valde! Jag tog ett mellanting mellan det jag tyckte såg snyggast ut och vad som rekommenderades. Anledningen till att stor textstorlek rek idag är för att det ska vara tydligt för alla som surfar, även för dom som surfar på en "vanlig dator" där skärmen kanske är en liten bit ifrån på skrivbordet. Läser man t ex en bok så har man den oftast närmare.

Med detta sagt, orkar du förklara hur man gör om allting från px till em eller rem?

Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Bilderna (paypal, swish, etc) fimpa den vita bakgrunden och gör dom transparanta så dom passar in på siten, gör dom också mindre och i samma storlek.

Instämmer helt och hållet, detta kan definitivt göras bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Snurr-grejen under beställ var rätt irriterande.

Du menar där jag bara listar några exempel? Det är helt frivilligt att "rulla" den, så den är inte essentiell på något vis. Kanske att vissa får någon typ av "aha!" av exemplen. I vilket fall, har du något förslag på hur dom kan presenteras bättre / mindre irriterande?

Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Jag är personligen inget fan av one-page lösningar men det är väl en smaksak.

Mina tidigare versioner var mer "klassiska", där man klickar sig vidare. Jag är inte heller helt såld på one-page, men jag föredrar det före än att behöva klicka och sedan vänta på att en ny sida ska laddas och sedan klicka på back knappen fram och tillbaka. Gissar att den bekvämligheten väger över för dom flesta, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Kontaktformuläret validerar och ger engelskt svar, ser skumt ut på en svensk sida.

Detta är en liten detalj i sammanhanget och tror inte många bryr sig, men går nog att fixa.

Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Ganska långsam att ladda och det är en rätt stor site, finns nog en hel del man skulle kunna optimera.

Om det är en rätt stor site så är det ganska logiskt eller? Men det är förmodligen några plug-ins som orsakar detta. Hur förbättrar man detta då? Genom att ladda hem ytterligare plug-ins som ska fixa det? :P Tror det finns optimizer och liknande. Eller rek du en annan lösning?

Tack för dina synpunkter i vilket fall, mycket värdefullt!
Citera
2017-02-03, 14:40
  #6
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mixningskonsulten
Uppskattar ärligheten. Några konstruktiva kommentarer saknas dock dessvärre (som jag initialt efterfrågade) för att backa upp ditt ställningstagande. Men jag ska ändå kommentera kring hur jag tänkt utifrån det du nämnde.
  • Huvudmenyn, kan hålla med om att den kan se bättre ut.
  • Typsnittet har jag medvetet valt lite annorlunda för att sticka ut från andra sidor.
  • Vilka knappar syftar du på?
  • Huvudfärger är orange, svart och grått. Vidare så har jag valt dom övriga deltjänsterna (som inte är ljudteknik) lite mer färgglada, kom fram till att orange rakt igenom blir för tröttsamt.

Then again, jag är inte experten (vilket du kanske är). Tack för din kommentar!
  • Först och främst skulle jag ha delat upp webbplatsen i webbsidor utefter de olika kategorierna som finns i huvudmenyn
  • Du klämmer in allt för mycket innehåll, vilket ger ett rörigt och oprofessionellt intryck - tänk "simple is often better"
  • Bilderna ser väldigt amatörmässiga ut, som att de är tagna från 1900-talet. Någonting som verkligen sticker ut är "Try before you buy"-bilden, det känns som att jag är inne i ett kärnkraftverk
  • Alla i:n i ditt typsnitt ser ut som L, och därför borde du byta till ett mer lämpligt typsnitt.

Ja, där har du lite att tänka på. Om du känner att du själv inte kan komma på några idéer så är det bara att leta upp en hemsida som du tycker ser snygg och clean ut, och därefter imitera deras grafiska formgivning.
Citera
2017-02-03, 15:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
  • Först och främst skulle jag ha delat upp webbplatsen i webbsidor utefter de olika kategorierna som finns i huvudmenyn
  • Du klämmer in allt för mycket innehåll, vilket ger ett rörigt och oprofessionellt intryck - tänk "simple is often better"
  • Bilderna ser väldigt amatörmässiga ut, som att de är tagna från 1900-talet. Någonting som verkligen sticker ut är "Try before you buy"-bilden, det känns som att jag är inne i ett kärnkraftverk
  • Alla i:n i ditt typsnitt ser ut som L, och därför borde du byta till ett mer lämpligt typsnitt.

Ja, där har du lite att tänka på. Om du känner att du själv inte kan komma på några idéer så är det bara att leta upp en hemsida som du tycker ser snygg och clean ut, och därefter imitera deras grafiska formgivning.

Tack för vidare klargöranden! Några följdfrågor:

1) Är det inte jobbigare att hålla på att klicka sig fram och tillbaka? Nu får man direkt översikt över hela innehållet, men kan samtidigt bara klicka på någonting för att få mer info. Om man inte använder one-page layout så tar det längre tid (1900-tals stilen m a o), eftersom man måste hålla på och klicka fram och tillbaka och vänta några sekunder till varje gång. Tänk också på att varje segment, som det är upplagt nu, fyller upp skärmen utan att behöva scrolla.

2) Kan du ge exempel?

3) Try Before You Buy, där har vi nog bara olika smak. Vilka andra bilder ger "1900-tals intryck"?

4) Ska fundera på detta, kanske blir så att jag ändrar typsnitt men avvaktar troligtvis på mer feedback.

---

Synpunkter från fler användare, please?
Citera
2017-02-03, 16:18
  #8
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mixningskonsulten
Tack för vidare klargöranden! Några följdfrågor:

1) Är det inte jobbigare att hålla på att klicka sig fram och tillbaka? Nu får man direkt översikt över hela innehållet, men kan samtidigt bara klicka på någonting för att få mer info. Om man inte använder one-page layout så tar det längre tid (1900-tals stilen m a o), eftersom man måste hålla på och klicka fram och tillbaka och vänta några sekunder till varje gång. Tänk också på att varje segment, som det är upplagt nu, fyller upp skärmen utan att behöva scrolla.

2) Kan du ge exempel?

3) Try Before You Buy, där har vi nog bara olika smak. Vilka andra bilder ger "1900-tals intryck"?

4) Ska fundera på detta, kanske blir så att jag ändrar typsnitt men avvaktar troligtvis på mer feedback.
1. Nej, jag skulle våga påstå att det är lättare att hitta informationen som man letar efter ifall det är uppdelat i flera undersidor, eftersom att du då slipper leta igenom hela sidan om och om igen istället för att snabbt kunna klicka sig in på det stället som man vill åt.

2. Allting känns så sammanpressat, utnyttja utrymmet lite bättre så att varje komponent får "andas" lite. Här tänker jag främst på det översta på sidan, och jag tror samtidigt att det skulle kännas mindre sammanpressat ifall du faktiskt använde dig av flera webbsidor.

3. Nästan alla. Du måste veta vad för typ av filtyp du ska använda dig utav beroende på bildens innehåll. Som du kanske kan se är vissa bilder oskarpa och/eller suddiga. Ta reda på när det är bäst att använda gif, png, jpg osv.
Citera
2017-02-03, 16:41
  #9
Medlem
Om du nu ska envisas med att ha allt på samma sida så skulle jag föreslå att du har något för att bryta av mellan sektionerna. Det kan till exempel vara att ha olika bakgrundsnyanser för de olika sektionerna, bilder eller annan grafik.

Jag gick igenom sidan och vid en snabb anblick så förstår jag fortfarande inte riktigt vad det är som ditt företag gör eller kan hjälpa mig med. Det ska framgå med all tydlighet, vilket det inte gör i ditt fall på grund av ett plottrigt innehåll. Dagens webbsurfare lägger väldigt få sekunder på att ta till sig en överblick av innehållet, så designa sidan enligt UX-rekommendationer. Fånga besökaren direkt med något som väcker intresse mot er tänkta målgrupp - på ett sätt som beskriver er verksamhet.

Kolla t.ex. på www.spotify.se för inspiration

Ps. "en drös plug-ins" är inte att betrakta som något positivt. Att göra en stilren och funktionell sida som är enkel är ofta mer komplicerat än att slänga in en drös av effekter och funktioner som man tycker är "coolt" men som egentligen inte tillför något bra.
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2017-02-03 kl. 16:52.
Citera
2017-02-03, 16:44
  #10
Medlem
nedboys avatar
Herregud! Sluta genast att lägga tid och pengar på att göra det själv. Du har absolut inte sinne eller öga för att göra webbsidor. Det här är också en affärsverksamhet och du bör så fort som möjligt vända dig till en webbfirma. De kostar lite pengar men den investeringen kan också vara det som gör att du lyfter (överlever).

Fortsätter du som nu så kan det vara en stor del i varför du får slå igen en dag. Så är det.

Den konstruktiva kritiken här är att du ska vända dig till en webbfirma snarast. Att dividera dina olika block i hemsidan är meningslöst då det är katastrofdåligt och kravet på en affärshemsida är såpass stort.
Citera
2017-02-03, 17:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
1. Nej, jag skulle våga påstå att det är lättare att hitta informationen som man letar efter ifall det är uppdelat i flera undersidor, eftersom att du då slipper leta igenom hela sidan om och om igen istället för att snabbt kunna klicka sig in på det stället som man vill åt.

2. Allting känns så sammanpressat, utnyttja utrymmet lite bättre så att varje komponent får "andas" lite. Här tänker jag främst på det översta på sidan, och jag tror samtidigt att det skulle kännas mindre sammanpressat ifall du faktiskt använde dig av flera webbsidor.

3. Nästan alla. Du måste veta vad för typ av filtyp du ska använda dig utav beroende på bildens innehåll. Som du kanske kan se är vissa bilder oskarpa och/eller suddiga. Ta reda på när det är bäst att använda gif, png, jpg osv.

1. Leta igenom hela sidan? Det är ju en floating menu längst upp, var man än befinner sig. Så det är ju bara att klicka där istället för att scrolla, på så vis är det samma princip som undersidor men med skillanden att man slipper vänta på att den nya sidan ska ladda. Däremot kanske menyn bör vara större, och dom olika segmenten tydligare / mer kontrasterande.

2. Jag har funderat på det innan faktiskt, stämmer nog. Bra tips! Ska nog gå med one-page dock.

3. Vissa av bilderna ser man inte så tydligt vad som händer, men det är inte jätteviktigt då dom mest bara hintar vissa saker (målgruppen kommer förstå, tro mig). Den andra hälften är inte så suddiga / luddiga tycker jag. Men ska försöka kolla på det igen om det går att få ännu tydligare.

Tack!
__________________
Senast redigerad av Mixningskonsulten 2017-02-03 kl. 17:21.
Citera
2017-02-03, 17:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Om du nu ska envisas med att ha allt på samma sida så skulle jag föreslå att du har något för att bryta av mellan sektionerna. Det kan till exempel vara att ha olika bakgrundsnyanser för de olika sektionerna, bilder eller annan grafik.

Jag håller med. Tack för tipset, avsnitten ska vara tydligare / mer kontrasterande! Det går lite ihop med det mopedus skrev om mer luft också.

Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Jag gick igenom sidan och vid en snabb anblick så förstår jag fortfarande inte riktigt vad det är som ditt företag gör eller kan hjälpa mig med. Det ska framgå med all tydlighet, vilket det inte gör i ditt fall på grund av ett plottrigt innehåll. Dagens webbsurfare lägger väldigt få sekunder på att ta till sig en överblick av innehållet, så designa sidan enligt UX-rekommendationer. Fånga besökaren direkt med något som väcker intresse mot er tänkta målgrupp - på ett sätt som beskriver er verksamhet.

Kolla t.ex. på www.spotify.se för inspiration

Det står tydligt vad verksamheten gör, åtminstone den specifika målgruppen kommer förstå.

Tack för Spotify-tipset btw, bra referens! Framförallt det här med kontrasterande segment har dom lyckas bra med.

Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Ps. "en drös plug-ins" är inte att betrakta som något positivt. Att göra en stilren och funktionell sida som är enkel är ofta mer komplicerat än att slänga in en drös av effekter och funktioner som man tycker är "coolt" men som egentligen inte tillför något bra.

Det jag menar med plug-ins är att man kan göra allt själv, t ex en stilren och funktionell sida, istället för att lära sig koda. Det är liksom halva poängen med Wordpress och plug-ins. Därutöver är det fortfarande gediget arbete som gäller. Men visst, man kan även fixa plug-ins som ytterligare förgyller med olika typer av avancerade funktioner. Vilken funktion på sidan menar du inte tillför något?
__________________
Senast redigerad av Mixningskonsulten 2017-02-03 kl. 17:22.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback