Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-03, 12:06
  #1
Medlem
Ska köpa en ny surfplatta och blir nyfiken på vilka märken dom kör i Asien. Japanerna borde väl ha nåt riktigt bra. Apple ska jag inte ha.
Citera
2017-02-03, 12:10
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genes161
Ska köpa en ny surfplatta och blir nyfiken på vilka märken dom kör i Asien. Japanerna borde väl ha nåt riktigt bra. Apple ska jag inte ha.

Samsung.
Citera
2017-02-03, 12:11
  #3
Medlem
Pfaltzs avatar
Sony. Jättenöjd.
Citera
2017-02-03, 12:31
  #4
Medlem
Men sony har slutat tillverka va?
Citera
2017-02-03, 14:18
  #5
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genes161
Ska köpa en ny surfplatta och blir nyfiken på vilka märken dom kör i Asien. Japanerna borde väl ha nåt riktigt bra. Apple ska jag inte ha.

Har du kollat på dessa: http://www.banggood.com/Wholesale-4G-Win10-Windows-Tablet

och http://www.gearbest.com/tablet-pcs

Finns dock fler, geekbuy och allt vad de heter...

Själv köpte jag en från CUBE, funkar riktigt bra och har bra skärm, samma keyboard som surface 3
tja... det enda som är mindre bra är kamerorna i plattan, den främre duger gott för att skypa med, men den bakre är ingen höjdare att fotografera med..
Dessa är dock inte "surfplattor" utan RIKTIGA DATORER som du, utöver att enbart köra appar med ÄVEN låter dig att installera riktiga program... och ansluter du en USB-mojäng så brukar det finnas
drivrutiner till riktiga Windows 10 (som dessa datorer, fast i surfplatteformat kör)

Och JA! Många har dualboot, så du kan växla mellan en riktig Windows 10 dator i form av en surfplatta och att köra den som en andrioid -platta.

Kan det vara något att kolla in kanske?!
Citera
2017-02-03, 15:00
  #6
Medlem
Det ska jag kolla in nu.
Citera
2017-02-03, 15:13
  #7
Medlem
Ser ju jätte intressant ut. Men här dyker upp märken man aldrig hört talas om. Så det blir svårt att välja. Man undrar hur batteritiden är tex.

Och främst ska det vara en Android platta, men är det dualboot så funkar det också. Bara den inte segar sig och så.
Citera
2017-02-03, 21:59
  #8
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genes161
Men sony har slutat tillverka va?
What? Var har du hittat det?!?
Citera
2017-02-04, 14:33
  #9
Medlem
Sony har ju inte släppt några nya tablets sedan Z3TC och Z4T.

När det gäller Windowstablets slår jag ett slag för NuVision. Deras 8-tummare är riktigt bra för ett mycket lågt pris (i en del fall rabatteras den våldsamt ovanpå det).

NuVision TM800W610L

Det finns även en snarlik TM800W560L också. Chuwi m.fl har också intressanta modeller.

Är det viktigt med en tablet omgående hade jag sannolikt kört på NuVision för egen del, dock avvaktar jag framtida modeller med Snapdragon 835 nu när Windows 10 för ARM är på G. Jag är då ute efter en 8-tummare eftersom det formatet är en bra kombination av smidighet och skärmstorlek.

Xiaomi håller på med en ny MiPad 3 som också kör Windows 10 och har kraftfull hårdvara men den är inte släppt än men den är värd att vänta på.

Just nu hade jag varit lite avvaktande på Androidsidan - flera tillverkare har ouppdaterade tabletlinjer och verkar mest köra på retrohårdvara av 2011 års modell (1 GB RAM, 8 GB lagring, 1024 x 600 på skärmen etc) medan Windowsmodellerna är modernare. Man bör absolut inte gå lägre än 2 GB RAM, 32 GB lagring plus minneskort samt 1920 x 1080 eller 1920 x 1200 för en tablet idag som jag ser på saken. Långsammare hårdvara begränsar allt för mycket.

Edit: När det gäller Android hade jag i.s.f försökt få tag på en Sony Z4T då den är ganska oöverträffad än idag. Samsung har visserligen en ny Tab S3 på G men där finns då andra frågetecken (Knox, TW/Grace UI, låst bootloader etc) som gör att jag väljer bort den.
Citera
2017-02-05, 02:15
  #10
Medlem
Zot^s avatar
Jag har en Chuwi hi8 pro som kör windows 10 och android. Hårdvaran är helt okej men kvalitétskontrollen är fan bedrövlig / oexisterande. Först fick jag 2 plattor med trasig display och den sista har störningar i ljudet. Har alltid min portabla DAC/hörlursförstärkare med mig ändå så orkade inte ens skicka tillbaka den för en tredje gång till kina, hade väl fått något annat fel då.

Android är ostabilt och krashar så fort den går in i sleep mode, botar detta med att köra wakelock konstant vilket dock gör att jag alltid får slut på batteri så fort jag glömmer stänga av den. Appar krashar lite då och då av mystisk anledning. Inte alla appar är kompatibla trots att dem borde vara det med den Android versionen.

Om man kollar på film i 1080p i Windows så blir tabletten överhettad och CPUn throttlar ner så mycket att filmen laggar sönder efter 1 timme.

Annars funkar den. Tror dock inte att jag skulle rekommendera dig till att köpa en, även om den bara kostade 600kr som min gjorde.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback