Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-03, 16:59
  #13
Medlem
Frågan är egentligen inte dum bara felställd. Har du möjligtvis en router inkopplad i ditt nätverk? Alltså att du drar din kabel från routern och inte uttaget i väggen? Då finns det en risk att du kommer få tillbaka ditt "virus".
Citera
2017-02-03, 17:00
  #14
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Vad ska du med källa till? Behöver du källa när någon säger att en dator kan smittas av virus? För det är ju mer eller mindre vad som sitter i en Thunderbolt-kontakt.

Men eftersom du inte lärt dig att Googla ("thunderbolt virus"): http://www.thesafemac.com/how-serious-is-thunderstrike/
Fast nu skrev han ju faktiskt att sladden kunde infekteras och inte själva datorn. Jag tolkade det som att likt ett USB kan du stoppa in en vanlig sladd i datorn och sen bli infekterad omedelbart.
Citera
2017-02-03, 17:04
  #15
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Fast nu skrev han ju faktiskt att sladden kunde infekteras och inte själva datorn. Jag tolkade det som att likt ett USB kan du stoppa in en vanlig sladd i datorn och sen bli infekterad omedelbart.
Jag menade "datorn" i kontakten, alltså microprocessorn (eller vad det nu är) som finns på kabeln. Eftersom kabeln då består av mer än en "död bit metall" som Dryckeshorn beskrev det så kan den ju även i teorin smittas, precis som artikeln jag länkade till också hävdade.

"A theoretical Thunderstrike virus could infect any Thunderbolt devices connected to a compromised Mac. Thus, such a virus could spread through infected Thunderbolt devices that get shared between computers."

En vanlig nätverkskabel, som är vad TS frågar om, kan däremot inte smittas av datorvirus.
Citera
2017-02-03, 18:00
  #16
Medlem
Nej. En internet kabel kan ej lagra data, den för bara vidare.
Citera
2017-02-03, 20:38
  #17
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Jag är medveten om att det säkert är en jättedum fråga, men jag undrar ändå...



nej det kan inte fastna virus i din internetkabel, möjligtvis riktiga fysiska virus
Citera
2017-02-03, 21:51
  #18
Medlem
NineLightsOuts avatar
Virus, det vill säga programvara, kan inte lagras i kabeln eftersom kabeln inte kan lagra data. Men att det upplevs som att så skulle vara fallet kan bero på olika saker. Man kan ha virus i datorns bootsektor, man kan även ha virus i routern, ett så kallat nätverksvirus. Enheter som kan lagra data kan lagra virus, teoretiskt sett.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback