Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-02, 23:27
  #13
Medlem
skunkjobbs avatar
Om vi säger att konstruktionen håller och kan rulla så skulle jag säga max 150 m österut. Åt andra väderstreck möts Globen ännu tidigare av andra höga byggnader som blir svåra att rulla över. Åt öster är det längst hyfsat fri sträcka. Det är en vall invid Nynäsvägen på kanske 4 m, klarar den sig upp för vallen så möts den sedan efter totalt c:a 150 m av en rad åttavåningshus och där tar det nog stopp om man inte trycker på utav helvete. Trycker man på utav helvete och kulan håller så kan den ju rulla hur långt som helst så då blir väl frågan ointressant.
Citera
2017-02-03, 00:00
  #14
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Om vi antar att den är rund och ligger på marken istället för ett hål tror jag fortfarande att den skulle ligga stilla, precis som en spelkula som ligger på marken. Kanske skulle den rulla ner för en backe, fast just där globen är är det nog hus i vägen.

Fast om vi även antar att den är solid och att dess vikt är jämt fördelad. Så skulle den väl få rätt stor rörelseenergi?
Citera
2017-02-03, 00:03
  #15
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Fast om vi även antar att den är solid och att dess vikt är jämt fördelad. Så skulle den väl få rätt stor rörelseenergi?
Varför då? En kula som ligger på marken är väl solid, den får väl inte rörelsemängd utan anledning?
Citera
2017-02-03, 00:08
  #16
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Varför då? En kula som ligger på marken är väl solid, den får väl inte rörelsemängd utan anledning?

Nja, alltså, globen är ju inte solid. Så jag tänkte bara tillägga det till vår lek.

Det är förvisso sant, under förutsättning att marken är helt plan. Men är den det?
Citera
2017-02-03, 00:40
  #17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Nja, alltså, globen är ju inte solid. Så jag tänkte bara tillägga det till vår lek.

Det är förvisso sant, under förutsättning att marken är helt plan. Men är den det?
Omedelbart runt Globen är den rätt plan ja. Men det kan ju blåsa och Globen har ett rätt rejält vindfång.

Med en diameter (räknad som hel sfär, egentligen "ekvatorialdiametern") på 110 m, vindhastighet 20 m/s och luftdensitet 1,3 kg/m³ (vid c:a 0ºC) och cd-värde för en sfär på 0,47 får vi en horisontell vindkraft på c:a 1 200 000 N eller 120 ton. En viss lyftkraft kan nog fås då strömningshastigheten närmast marken är mindre än den på Globens ovansida. Globens stålstomme väger c:a 3000 ton och sedan tillkommer en hel del för själva höljet och inredning, kanske en totalvikt runt 5000 ton exklusive betongen nederst. Då skulle man kunna räkna ut hur högt hinder den skulle kunna rulla över med hjälp av vindkraften men det får någon annan roa sig med. Åttavåningshusen åt öster kan jag aldrig tänka mig att den tar sig över om inte 120 ton sned sidokraft räcker för att mosa husen men det är ju fusk...
Citera
2017-02-03, 00:47
  #18
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Omedelbart runt Globen är den rätt plan ja. Men det kan ju blåsa och Globen har ett rätt rejält vindfång.

Med en diameter (räknad som hel sfär, egentligen "ekvatorialdiametern") på 110 m, vindhastighet 20 m/s och luftdensitet 1,3 kg/m³ (vid c:a 0ºC) och cd-värde för en sfär på 0,47 får vi en horisontell vindkraft på c:a 1 200 000 N eller 120 ton. En viss lyftkraft kan nog fås då strömningshastigheten närmast marken är mindre än den på Globens ovansida. Globens stålstomme väger c:a 3000 ton och sedan tillkommer en hel del för själva höljet och inredning, kanske en totalvikt runt 5000 ton exklusive betongen nederst. Då skulle man kunna räkna ut hur högt hinder den skulle kunna rulla över med hjälp av vindkraften men det får någon annan roa sig med. Åttavåningshusen åt öster kan jag aldrig tänka mig att den tar sig över om inte 120 ton sned sidokraft räcker för att mosa husen men det är ju fusk...

Hur är det fusk om den mosar husen? Den kan ju knappast rulla vertikalt upp för väggarna, oavsett vindkraft?

Men intressant, får nog ta och räkna lite på detta imorgon.
Citera
2017-02-03, 00:48
  #19
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Nja, alltså, globen är ju inte solid. Så jag tänkte bara tillägga det till vår lek.

Det är förvisso sant, under förutsättning att marken är helt plan. Men är den det?
Nej, det är sant. Personligen skulle jag tro att de hus som ligger runt omkring skulle kollapsa och bildan något av en mur runt globen, men jag kan inte påstå mig veta exakt hur lutningen ser ut där.
Citera
2017-02-03, 00:52
  #20
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Nej, det är sant. Personligen skulle jag tro att de hus som ligger runt omkring skulle kollapsa och bildan något av en mur runt globen, men jag kan inte påstå mig veta exakt hur lutningen ser ut där.

Såvitt jag kan se på Google Maps Street View var det rätt plant. Däremot var det en stor väg som behöver passeras först, så det skulle kunna vara ett hinder.
Citera
2017-02-05, 13:17
  #21
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Hur är det fusk om den mosar husen? Den kan ju knappast rulla vertikalt upp för väggarna, oavsett vindkraft?

Men intressant, får nog ta och räkna lite på detta imorgon.
Jag kallade det lite skämtsamt för fusk och jag menar att förutsätter vi att Globen krossar byggnader som är i vägen så finns det ju ingen gräns utan den kan rulla ut till Östersjön och sedan rulla jorden runt på haven tills jorden går under.

Vi har ju redan gjort en kraftig idealisering bara genom att förutsätta att strukturen håller för att rulla överhuvudtaget eller att den utgör en hel sfär trots att det egentligen fattas 25 m på höjden jämfört med största diametern. Utan läktare och annan inredning, om Globen vore ett jämntjockt skal så skulle den vara statiskt stabil uppochnervänd med den "avfasning" som finns mot marken i verkligheten.

Ett klot behöver inte rulla vertikalt uppför en vägg om väggens höjd är mindre än klotets radie, jämför hjul som rullar över en trottoarkant, det går bra om hjulradien är större än kantens höjd och bättre ju större hjulradien är.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback