Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-03, 12:35
  #13
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Egentligen är det väldigt dålig affär att köpa en extrempresterande speldator, värdet rasar enormt fort och det kommer hela tiden nya "det där måste man ha"-grejor.

Har du funderat på att komponera ihop datorn själv och låta butiken montera ihop den?
Här är två kundvagnar där det inte snålats nånstans på innehållet. Den ena med titan-kort, den andra med ett 1080. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10167084/ och https://www.inet.se/kundvagn/visa/10167094/
Nu är det bara ett grovt hopplock och inte det minsta lilla budget-tänk i det. Vill du gå den här vägen behövs en extrakoll på att allt verkligen passar och går säkert trimma prisnivån rätt duktigt om man vill.

Om jag får råda så tycker jag 15.000 är ett betydligt bättre riktmärke. Ett gtx 1070 är absolut inte dåligt. Det kommer nya grafikkort framemot sommaren, så det kännas kanske bittert att ha lagt väldigt många tusen på det och så kommer en vassare modell till lägre pris om 4 månader eller nåt. Det är ju så det går till med hårdvara, allt är förgängligt och blir antikt innan ens garantin gått ut.

Är du nöjd med 1920x1080/1200 så är det inget fel alls med att fortsätta i den upplösningen. Att byta till högre upplösning bara för den sakens skull är ganska onödigt. Låt skärmstorleken avgöra upplösningen, d.v.s om du ska spela på en 50-tum monitor, då vill du definitivt ha s.k 4k-upplösning, men på en 26-tummare ser iaf inte jag pixlarna i 1920x förrän jag sitter på 5cm avstånd och knappt ens då.
Om du håller kvar vid 1920 så belastar det också grafikkortet avsevärt mindre och det kanske inte behöver kosta så mycket.
Även med ett Titan X så blir väl 4K om man nu måste spela på Ultra fortfarande lite av ett "kanske" om man vill hamna över 60 FPS? Visserligen kan man ju dra ner kvaliteten då.

FHD och WQHD klarar ju grafikkorten av åtminstone.

Jag har inget emot fler pixlar men jag hade definitivt velat se högre kontrast och det kostar ju inte nödvändigtvis något extra i beräkningskraft.

Jag vet inte hur det är med checkerboardrendering på vanliga grafikkort och vad det kan kosta att göra. Jag tycker ju inte att det borde vara kostsamt men jag har ju förstått det som att PS4Pro har specifik hårdvara för det och då vet jag ju inte säkert om det kanske hade varit en viss grad av belastning på andra lösningar eller inte. Annars hade ju det gjort 4K möjligt.
Inte heller vet jag i vilka sammanhang man kan använda half-precision utan relevant förlust i bildkvalitet och hade kunnat få ut högre prestanda därigenom.

Med tanke på att PS4Pro kommer göra det känns det ju som att få ut ett färdigt resultat i 4K oavsett hur man tog sig dit egentligen är möjligt även med dagens grafikkort, förutsatt att man inte kräver samma kvalitet och lösningar som vi är vana vid. Sen förstår jag ju om det inte duger för en del och att det känns lite sådär att vara glad över att få 4K om vägen dit var genom att bara rendera hälften av pixlarna, om ens det (en del spel på PS4Pro skalar ju upp också.)

Personligen bryr jag mig ju väldigt mycket mer över både om jag tycker spelet är bra och hur det flyter än hur det ser ut så kvaliteten på pixlarna har inte särskilt stor betydelse för mig.
(Appropå kontrast så tycker jag ju att fler detaljer i alla möjliga ljusscenarion och delar av dem hade varit positivt, och ja, då får man kanske gå på 10 bitars färg vilket rimligtvis har en viss kostnad åtminstone, men jag är definitivt för =P. Att kunna se bättre där det är mörkt, att lättare kunna urskilja någon framför en fasad o.s.v.)
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2017-02-03 kl. 12:38.
Citera
2017-02-03, 20:27
  #14
Medlem
Stort stort tack för alla svar! Som det ser ut just nu så verkar det som att jag nog köper antingen en dator med titan x alternativt en dator med 2x 1080 gtx kort.

Saknar tyvärr kompetens för att själv plocka ihop delar till en dator som inet skulle kunna bygga, så det är inget alternativ - vill någon ge förslag på sådan så är det väldigt uppskattat. Annars blir det nog den för 27 000 från inet eller 29 000 från webhallen efter rekommendationerna här!

Har väntat väldigt länge på att köpa en riktigt bra dator, förstår att det förmodligen är smartare att vänta på nya grafikkort. Dock som det är nu har jag nått en punkt där min största hobby leder till frustration istället för nöje - vill definitive inte vänta längre en ett par månader som max

Har verkligen uppskattat alla svar, stort tack återigen!! Har någon fler rekommendationer / idėer skriv gärna!
Citera
2017-02-04, 15:42
  #15
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LolosA
Stort stort tack för alla svar! Som det ser ut just nu så verkar det som att jag nog köper antingen en dator med titan x alternativt en dator med 2x 1080 gtx kort.

Saknar tyvärr kompetens för att själv plocka ihop delar till en dator som inet skulle kunna bygga, så det är inget alternativ - vill någon ge förslag på sådan så är det väldigt uppskattat. Annars blir det nog den för 27 000 från inet eller 29 000 från webhallen efter rekommendationerna här!

Har väntat väldigt länge på att köpa en riktigt bra dator, förstår att det förmodligen är smartare att vänta på nya grafikkort. Dock som det är nu har jag nått en punkt där min största hobby leder till frustration istället för nöje - vill definitive inte vänta längre en ett par månader som max

Har verkligen uppskattat alla svar, stort tack återigen!! Har någon fler rekommendationer / idėer skriv gärna!

Ett GTX 1080, i7 7700k (bättre processor än dem andra datorerna du länkade först), 16gb ram (1600mhz med lägsta latens jag orkade hitta 9-9-9-24, också billiga) Gigabyte GA-Z97P-D3 moderkort, 3tb sata hårddisk samt 500gb SSD.

Blev 18,5 lök ungefär.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10170032/

Du kan välja om du vill behålla GTX 1080 eller spara lite över 2 tusen och ta ett 1070 istället.

Nätagget jag valde var lite dyrare än de andra men den har Zero RPM mode vilket betyder att fläkten inte behöver snurra när datorn inte kräver mycket ström så du får en tyst dator. Grafikkortet är samma modell som mitt och det är extremt tyst (också billigast) det med så din dator kommer inte att störa dig ett dugg med denna setup.

Ingen aning om varför jag fick med ESD armband för montering av dator, gick inte att klicka bort heller.

CPU kylaren kanske är lite overkill men det är bra att ha till sommaren när det är varmt tycker jag. Annars kan du välja denna https://www.inet.se/produkt/6308772/...-u9b-se2#specs och spara någon hundralapp.
__________________
Senast redigerad av Zot^ 2017-02-04 kl. 16:08. Anledning: cpu kylare var för stor för mitt cheapo chassi jag valde, ändrat!
Citera
2017-02-04, 22:49
  #16
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Ett GTX 1080, i7 7700k (bättre processor än dem andra datorerna du länkade först), 16gb ram (1600mhz med lägsta latens jag orkade hitta 9-9-9-24, också billiga) Gigabyte GA-Z97P-D3 moderkort, 3tb sata hårddisk samt 500gb SSD.

Blev 18,5 lök ungefär.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10170032/

Du kan välja om du vill behålla GTX 1080 eller spara lite över 2 tusen och ta ett 1070 istället.

Nätagget jag valde var lite dyrare än de andra men den har Zero RPM mode vilket betyder att fläkten inte behöver snurra när datorn inte kräver mycket ström så du får en tyst dator. Grafikkortet är samma modell som mitt och det är extremt tyst (också billigast) det med så din dator kommer inte att störa dig ett dugg med denna setup.

Ingen aning om varför jag fick med ESD armband för montering av dator, gick inte att klicka bort heller.

CPU kylaren kanske är lite overkill men det är bra att ha till sommaren när det är varmt tycker jag. Annars kan du välja denna https://www.inet.se/produkt/6308772/...-u9b-se2#specs och spara någon hundralapp.
i7 7700K fungerar inte på Z97-moderkort och ett mycket bättre RAM vore 2400 MHz DDR4, även om processorn även stödjer 1333 och 1600 MHz DDR3L i 1.35 volt förutsatt att man köper moderkortet för det, varför man nu skulle göra det för ett nytt bygge.

Inget fel på nätagget men EVGA G3 är billigare, inget fel på kylare, SSD eller låda i sig. Vettefan om det inte är just 3 TB Seagatediskarna som kanske inte håller så toppen? Backblaze har precis publicerat det senaste kvartalets statistik: https://arstechnica.com/information-...thout-failure/
Citera
2017-02-05, 00:44
  #17
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
i7 7700K fungerar inte på Z97-moderkort och ett mycket bättre RAM vore 2400 MHz DDR4, även om processorn även stödjer 1333 och 1600 MHz DDR3L i 1.35 volt förutsatt att man köper moderkortet för det, varför man nu skulle göra det för ett nytt bygge.

Inget fel på nätagget men EVGA G3 är billigare, inget fel på kylare, SSD eller låda i sig. Vettefan om det inte är just 3 TB Seagatediskarna som kanske inte håller så toppen? Backblaze har precis publicerat det senaste kvartalets statistik: https://arstechnica.com/information-...thout-failure/

Du har rätt faktiskt ganska stor miss. Läste fel på socket och tyckte det stod 1150 istället för 1151. Tyckte väl det var lite konstigt med DDR3 minnen på moderkortet haha Ibland undrar jag vad jag tänker med egentligen.

Det var deras 4tb modell som failade enligt länken. Dock var min senaste hårddisk som gick sönder just en seagate. Men vi får skylla det på otur helt enkelt, eller så får TS välja något annat om han nu vill det. Uppdaterade kundvagnen så den förhoppningsvis inte är helt fail längre xD Tack för att du pekade ut felen.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10171142/

Går att spara pengar på billigare moderkort utan wifi och bluetooth och köpa ett separat instickskort eller USB dongle för det men jag orkade inte.
__________________
Senast redigerad av Zot^ 2017-02-05 kl. 00:52.
Citera
2017-02-06, 12:42
  #18
Medlem
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10174264/

Något modifierad..

Dem här prylarna lirar iaf med varandra, samt z bräda så du kan överklocka.

Sedan i7 eller inte ?, just nu och en bra bit framöver så tror jag du klarar dig med en i5 när det gäller spel iaf, då sparar du ca 1200:- på bygget.

Sedan G2 VS G3, ingen stor skillnad alls förutom annan plattform, mindre format samt fläkt på G3
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2017-02-06 kl. 12:45.
Citera
2017-02-07, 19:16
  #19
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10174264/

Något modifierad..

Dem här prylarna lirar iaf med varandra, samt z bräda så du kan överklocka.

Sedan i7 eller inte ?, just nu och en bra bit framöver så tror jag du klarar dig med en i5 när det gäller spel iaf, då sparar du ca 1200:- på bygget.

Sedan G2 VS G3, ingen stor skillnad alls förutom annan plattform, mindre format samt fläkt på G3

B150 moderkorten från asus funkar med kaby lake efter bios upgrade. Fortfarande värt 200kr extra för att kunna överklocka dock enligt mig, men ts kommer nog aldrig använda sig av det. Förlorar wifi+bluetooth på att byta till det också.

Tycker också att i5 hade varit ett bättre val, men ts verkade insistera på att köpa en monsterdator.
__________________
Senast redigerad av Zot^ 2017-02-07 kl. 19:30.
Citera
2017-02-07, 20:19
  #20
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10174264/

Något modifierad..

Dem här prylarna lirar iaf med varandra, samt z bräda så du kan överklocka.

Sedan i7 eller inte ?, just nu och en bra bit framöver så tror jag du klarar dig med en i5 när det gäller spel iaf, då sparar du ca 1200:- på bygget.

Sedan G2 VS G3, ingen stor skillnad alls förutom annan plattform, mindre format samt fläkt på G3
Klart man skall ha en i7a.
Än mer om man skall lägga 20 000 - 30 000 på en dator.

1 000 kr mer för en i7a är ju inte hela världen men 7 000 kr mer för ett till GTX 1080 om det inte ger så mycket kan ju diskuteras.
Citera
2017-02-08, 02:31
  #21
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Klart man skall ha en i7a.
Än mer om man skall lägga 20 000 - 30 000 på en dator.

1 000 kr mer för en i7a är ju inte hela världen men 7 000 kr mer för ett till GTX 1080 om det inte ger så mycket kan ju diskuteras.

Jo om skillnaden var så liten spelar det väl ingen roll egentligen. Kollade inte ens själv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback