Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-02, 17:23
  #1
Medlem
Okej, så jag tänkte att den här typen av fråga skulle funka i en samlingstråd av något slag, men jag hittar ingen lämplig sådan.

Det finns många olika kalorimätare där ute som visar helt olika siffror kring vilket ens dagsbehov är. Själv har jag som mål att ligga på 500 kcal minus om dagen för att gå ner runt 0,5 kg fett i veckan (med ett smått överskott var tredje vecka för att inte förlora styrka).

Mina stats då:
178 cm
86 kg
Omkring 17% kroppsfett
Styrketränar hårt (45-60 min, tunga vikter, 8x3 på tre till fem övningar) 3-5 gånger i veckan

Jag har hittat den extremt användbara appen MyFitnessPal som hjälper mig räkna kalorier. När jag anger aktivitetsnivån "Active" tycker den att jag ska få i mig runt 2350 kalorier för att hamna 500 kcal under balans. Det tycker jag låter rätt rimligt, men naturligtvis vill jag höra mig för här innan jag religiöst börjar förlita mig på detta.

Om det finns någon bra samlingstråd för den här frågan (kostscheman?) så får mod gärna flytta den.
__________________
Senast redigerad av Fomalhaut 2017-02-02 kl. 17:28.
Citera
2017-02-02, 17:28
  #2
Avstängd
2350 kcal är för mycket. Du är rejält överviktig, kapa 500 kcal till.
Citera
2017-02-02, 17:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
2350 kcal är för mycket. Du är rejält överviktig, kapa 500 kcal till.

Hur menar du nu? Även om vi utgår ifrån den falska premissen att jag är rejält överviktig när det i verkligheten främst rör sig om muskelmassa som har ackumulerats efter år av träning, så ska du ju inte skynda dig igenom en bantning/deff. Målet är att förlora 0,5 kg i veckan; mer än så och en hel del muskler – något jag arbetat hårt för – kommer ryka. Och det är ju just det jag vill undvika; annars hade jag bara kunnat svälta mig utan några som helst problem.

Apropå min kroppskonstitution så har jag brutalt synliga blodådror på axlarna och rätt tonad överkropp i allmänhet, så det mesta fettet sitter faktiskt på underkroppen. Jag hoppas inte att kroppen klamrar sig fast vid underkroppsfett mer envist än överkroppens dito.

Ligger på 2 gram protein/kg också för att behålla så mycket muskler som möjligt.
__________________
Senast redigerad av Fomalhaut 2017-02-02 kl. 17:51.
Citera
2017-02-02, 17:59
  #4
Medlem
Det finns ingen samlingstråd eftersom det bara är att googla på en sådan kalkylator. Du kommer aldrig att hitta en exakt siffra så det bästa är att väga sig efter en vecka och reglera efter resultat.
Citera
2017-02-02, 18:25
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Hur menar du nu? Även om vi utgår ifrån den falska premissen att jag är rejält överviktig när det i verkligheten främst rör sig om muskelmassa som har ackumulerats efter år av träning, så ska du ju inte skynda dig igenom en bantning/deff. Målet är att förlora 0,5 kg i veckan; mer än så och en hel del muskler – något jag arbetat hårt för – kommer ryka. Och det är ju just det jag vill undvika; annars hade jag bara kunnat svälta mig utan några som helst problem.

Apropå min kroppskonstitution så har jag brutalt synliga blodådror på axlarna och rätt tonad överkropp i allmänhet, så det mesta fettet sitter faktiskt på underkroppen. Jag hoppas inte att kroppen klamrar sig fast vid underkroppsfett mer envist än överkroppens dito.

Ligger på 2 gram protein/kg också för att behålla så mycket muskler som möjligt.
Men om du nu har så mycket "muskelmassa" att det förklarar övervikten, varför banta?
Jag får intrycket att du är "halvvägs" och har lite muskler men ändå överflödigt fläsk.
Om så, dra ner på kalorierna, ät nyttigt, få i dej protein och andra nödvändiga ämnen, skippa onyttiga kalorier, socker etc. Sluta med fredagsmys, haha, risken är att du blir en torrboll innan du vänjer dej.
Citera
2017-02-02, 18:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Okej, så jag tänkte att den här typen av fråga skulle funka i en samlingstråd av något slag, men jag hittar ingen lämplig sådan.

Det finns många olika kalorimätare där ute som visar helt olika siffror kring vilket ens dagsbehov är. Själv har jag som mål att ligga på 500 kcal minus om dagen för att gå ner runt 0,5 kg fett i veckan (med ett smått överskott var tredje vecka för att inte förlora styrka).

Mina stats då:
178 cm
86 kg
Omkring 17% kroppsfett
Styrketränar hårt (45-60 min, tunga vikter, 8x3 på tre till fem övningar) 3-5 gånger i veckan

Jag har hittat den extremt användbara appen MyFitnessPal som hjälper mig räkna kalorier. När jag anger aktivitetsnivån "Active" tycker den att jag ska få i mig runt 2350 kalorier för att hamna 500 kcal under balans. Det tycker jag låter rätt rimligt, men naturligtvis vill jag höra mig för här innan jag religiöst börjar förlita mig på detta.

Om det finns någon bra samlingstråd för den här frågan (kostscheman?) så får mod gärna flytta den.

Menar du 3 rappare för 8 är väl inte tungt?
Citera
2017-02-02, 19:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Men om du nu har så mycket "muskelmassa" att det förklarar övervikten, varför banta?
Jag får intrycket att du är "halvvägs" och har lite muskler men ändå överflödigt fläsk.
Om så, dra ner på kalorierna, ät nyttigt, få i dej protein och andra nödvändiga ämnen, skippa onyttiga kalorier, socker etc. Sluta med fredagsmys, haha, risken är att du blir en torrboll innan du vänjer dej.

Trollar du nu eller är du seriös? Min kroppskonstitution framgår rätt exakt i tråden. En fettprocent på omkring 17%. Jag siktar på att gå ner runt 4 kg fett vilket skulle lägga mig strax över 12%.

Jag vet precis hur jag ska gå tillväga för att hamna på minus (men få i mig nog med kalorier). Frågan är bara vad minus är.

Hade jag dragit av ytterligare 400 kcal som du föreslog så hade jag förlorat mycket muskler. 400 kcal är svinmycket i det här sammanhanget. Det kan rendera i flera kilos muskelförlust under en längre deff. De siffror jag angett innebär en teoretiskt maximal fettfrisättning per dygn på runt 910 kalorier. En bra bit över vad jag siktar på, just för jag vill hålla mig till 0,5 kg i veckan. Men visst, jag kan nog med fördel dra av 100 kcal till!
__________________
Senast redigerad av Fomalhaut 2017-02-02 kl. 19:56.
Citera
2017-02-02, 19:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j89ohan
Menar du 3 rappare för 8 är väl inte tungt?
Beror på övning. 8 är ju vad många kör för att aktivera både typ 1- och 2-fibrer. I de tyngre övningarna tenderar jag köra färre reps. I övningar för färre och svagare muskelgrupper tenderar man förlora i teknik om man går högt.
Citera
2017-02-02, 20:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Beror på övning. 8 är ju vad många kör för att aktivera både typ 1- och 2-fibrer. I de tyngre övningarna tenderar jag köra färre reps. I övningar för färre och svagare muskelgrupper tenderar man förlora i teknik om man går högt.

Ok trodde du körde 8or i både bänk böj och mark och kallade det köra tungt.
Det andra med kalorierna tror jag du gör rätt i som du kör stort underskott är meningslöst om man inte är fet vilket du inte verkar vara.
Men kör du en vecka så bör du ju kunna räkna ut ungefär vad du bör ligga på även om man aldrig rör sig lika mycket vecka för vecka.
Citera
2017-02-02, 23:43
  #10
Medlem
3500 kalorier om dagen så du ökar lite i fettmängd
Citera
2017-02-03, 09:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j89ohan
Ok trodde du körde 8or i både bänk böj och mark och kallade det köra tungt.
Det andra med kalorierna tror jag du gör rätt i som du kör stort underskott är meningslöst om man inte är fet vilket du inte verkar vara.
Men kör du en vecka så bör du ju kunna räkna ut ungefär vad du bör ligga på även om man aldrig rör sig lika mycket vecka för vecka.

Japp, verkligen. Musklerna i princip rinner av en om man gör fel (stort underskott och lite protein t ex). Tänker ta det försiktigt. Kör på den här mängden och ser vad det ger för resultat!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback