Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-21, 18:53
  #181
Medlem
mr.nymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag det var dåligt formulerat - för de sidorna hålls inte av särskilda mobilbanker utan är sidor du kan komma åt om du har internetuppkoppling på din telefon. Fungerar utmärkt med vanlig bankdosa också faktiskt.


Låter otroligt dumt - dock, för att komma in på deras webbsida med mobilt bank-ID så måste du ha koden till det mobila bank-ID:t också .. Alltså måste TS själv gett den.


Säger han eller?
Swedbank fixar ny aktiveringskod - men den skickas i brev hem till dig, det är inget du får på plats om du inte har bank-ID med kortläsare.
Inser du inte själv att TS svamlar?


Nej, men ingen har så usel säkerhet som du tycks tro -- för många år sedan kanske, men inte nu - nej.

Du kan ha flera mobila bankidn samtidigt.
Du väljer en ny kod när du aktiverar det. Så om du skapar ett nytt mobilt bankid på en annan enhet så kan du välja en ny kod

Angående min polare och Swedbank.
Jag var med. Det gick hur bra som helst.

Att Nordea har ett sådant system tycker jag är riskabelt själv. Men det finns ju.

Ska jag skicka en screenshot eller?

Edit:
screenshot
__________________
Senast redigerad av mr.nyman 2017-03-21 kl. 19:10. Anledning: komplettering
Citera
2017-03-21, 19:39
  #182
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.nyman
Du kan ha flera mobila bankidn samtidigt.
Du väljer en ny kod när du aktiverar det. Så om du skapar ett nytt mobilt bankid på en annan enhet så kan du välja en ny kod
Och, jag förstår faktiskt inte din invändning här alls. Oavsett om du har 100 bank-ID:n så måste du ha gett ut koden för att någon skall kunna använda något av dem.
Citat:
Angående min polare och Swedbank.
Jag var med. Det gick hur bra som helst.
Jaja, men då är det förstås sant -- du säger ju det och styrker med dig själv .. så ..
Citat:
Att Nordea har ett sådant system tycker jag är riskabelt själv. Men det finns ju.

Ska jag skicka en screenshot eller?


Edit:
screenshot
Du måste fortfarande ha access för att komma åt sidan ..
Citera
2017-03-21, 19:41
  #183
Medlem
mr.nymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och, jag förstår faktiskt inte din invändning här alls. Oavsett om du har 100 bank-ID:n så måste du ha gett ut koden för att någon skall kunna använda något av dem.

Jaja, men då är det förstås sant -- du säger ju det och styrker med dig själv .. så ..

Du måste fortfarande ha access för att komma åt sidan ..

Gett ut vilken kod?


Om du väljer att tro mig eller inte är din sak.
Citera
2017-03-21, 19:49
  #184
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.nyman
Gett ut vilken kod?


Om du väljer att tro mig eller inte är din sak.
För att kunna använda det mobila Bank-ID:t så måste man ha koden till det ..

Precis som du måste ha kod för att använda någons bankdosa ..

Dessutom ser banken om det är uttaget extra kort och om du har fler kort vilket kort uttaget är gjort på ...

Inse att TS bågar.
Citera
2017-03-21, 20:00
  #185
Medlem
mr.nymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
För att kunna använda det mobila Bank-ID:t så måste man ha koden till det ..

Precis som du måste ha kod för att använda någons bankdosa ..

Dessutom ser banken om det är uttaget extra kort och om du har fler kort vilket kort uttaget är gjort på ...

Inse att TS bågar.

Skurken i mitt scenario behöver inte kunna TS kod.
Skurken kan utge sig för att vara TS hos bankkontoret.
Banken ger skurken en aktiveringskod så att skurken kan skapa ett giltigt mobilt bankid på sin mobil. Skurken väljer själv säkerhetskod till sitt nya mobila bankid.

Med hjälp av det nu giltiga mobila bankidt som skurken skapat så loggar nu denne in på bankens webbsida.

Om TS ljuger eller inte, har inte med mitt inlägg och göra.
Och om du inte tror att min polare fick ett nytt mobilt bankid genom att knalla ner till det närmsta bankkontoret och be om det så är det ditt val.
Citera
2017-03-21, 20:08
  #186
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.nyman
Skurken i mitt scenario behöver inte kunna TS kod.
Skurken kan utge sig för att vara TS hos bankkontoret.
Banken ger skurken en aktiveringskod så att skurken kan skapa ett giltigt mobilt bankid på sin mobil. Skurken väljer själv säkerhetskod till sitt nya mobila bankid.

Hahaha .. trot själv om du vill, du får inget mobilt bank-ID på plats om du inte kan dina koder.

Citat:
Med hjälp av det nu giltiga mobila bankidt som skurken skapat så loggar nu denne in på bankens webbsida.
Jepp och skapar ett originalkort som ligger hos Ts och sedan hämtar skurken ut pengarna ...

Rödluvan och vargen var den populäraste sagan när jag var liten .. nu är tydligen detta med förslagna kreditskortstjuvar det .. när man övertrasserat sitt konto ..
Citat:
Om TS ljuger eller inte, har inte med mitt inlägg och göra.
Och om du inte tror att min polare fick ett nytt mobilt bankid genom att knalla ner till det närmsta bankkontoret och be om det så är det ditt val.
Nej, jag tror inte ett skit på att det räckte med en legitimation för att få det på plats. Jag har haft Swedbank och bytt bort dem p g a deras usla säkerhet, men inte ens de hade så usla rutiner.

Edit:
Undrar för övrigt fortfarande varför TS bytte lås .. jag har aldrig hört talas om kodlås som öppnas med bankomatkortet ...
Citera
2017-03-21, 20:38
  #187
Medlem
mr.nymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hahaha .. trot själv om du vill, du får inget mobilt bank-ID på plats om du inte kan dina koder.


Jepp och skapar ett originalkort som ligger hos Ts och sedan hämtar skurken ut pengarna ...

Rödluvan och vargen var den populäraste sagan när jag var liten .. nu är tydligen detta med förslagna kreditskortstjuvar det .. när man övertrasserat sitt konto ..

Nej, jag tror inte ett skit på att det räckte med en legitimation för att få det på plats. Jag har haft Swedbank och bytt bort dem p g a deras usla säkerhet, men inte ens de hade så usla rutiner.

Edit:
Undrar för övrigt fortfarande varför TS bytte lås .. jag har aldrig hört talas om kodlås som öppnas med bankomatkortet ...

Då har vi nog stött på Swedbankanställda som inte gjort på samma sätt.

Jag vet hur det gick till när jag var där.
Du vet hur det gick till när du var där.

Som jag skrev först så skulle mitt scenario bara kunna förklara en del av vad TS har skrivit.
Citera
2017-03-22, 14:42
  #188
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför skulle en bank du inte ens använder ringa dig och fråga om du försökt logga in där?

Låter ju som rent påhitt.

Öppnar du din dörr med ditt bankomatkort? Annars är ju åtgärden obegriplig.

Men alltså varför utgår folk i denna tråd ifrån att jag skulle ljuga? Vad skulle det tjäna till? Kan inte för mitt liv förstå varför jag skulle ljuga om detta ens?

Det är inget påhitt, det var så det gick till. De ringde och "varnade" mig. Ingen aning om varför, antagligen för de har den rutinen. Denna bank är den jag nu har bytt till för övrigt.

Finns det sådana lösningar där man öppnar sin dörr med bankomatkortet? En sådan skulle jag inte vilja ha.
Naturligtvis bytte jag lås då min ex bank menar att det är mitt kort som använts. Antingen har skurken någon ny teknik eller så har de således en nyckel till min lgh. Använd din hjärna i fortsatta svar är du snäll.
Citera
2017-03-22, 16:38
  #189
Avstängd
WantPussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Men alltså varför utgår folk i denna tråd ifrån att jag skulle ljuga? Vad skulle det tjäna till? Kan inte för mitt liv förstå varför jag skulle ljuga om detta ens?

Det är inget påhitt, det var så det gick till. De ringde och "varnade" mig. Ingen aning om varför, antagligen för de har den rutinen. Denna bank är den jag nu har bytt till för övrigt.

Finns det sådana lösningar där man öppnar sin dörr med bankomatkortet? En sådan skulle jag inte vilja ha.
Naturligtvis bytte jag lås då min ex bank menar att det är mitt kort som använts. Antingen har skurken någon ny teknik eller så har de således en nyckel till min lgh. Använd din hjärna i fortsatta svar är du snäll.


För att komma på en rimlig förklaring som du kan dra för banken. Som inte kommer låta som en dålig ortförklaring frå det faktumet att dina eventuellt påtända kompisar rånade dig
Citera
2017-03-23, 11:30
  #190
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WantPussy
För att komma på en rimlig förklaring som du kan dra för banken. Som inte kommer låta som en dålig ortförklaring frå det faktumet att dina eventuellt påtända kompisar rånade dig

Haha, jag har inget att förklara. Polisen utreder brottet och vad jag än skulle säga skulle inte påverka på något sätt.

Återgå till dina konspirationsteorier i någon annan tråd istället.
Citera
2017-03-23, 20:54
  #191
Avstängd
WantPussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Haha, jag har inget att förklara. Polisen utreder brottet och vad jag än skulle säga skulle inte påverka på något sätt.

Återgå till dina konspirationsteorier i någon annan tråd istället.

Jo då skulle de kunnat forskat på dina kriminella polare.

Å andra sidan är chansen att något mer än att utredningen är nedlagd minimal, nu påstår du givetvis på detta att de kopplat in palmegruppen
Citera
2017-04-25, 13:37
  #192
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WantPussy
Jo då skulle de kunnat forskat på dina kriminella polare.

Å andra sidan är chansen att något mer än att utredningen är nedlagd minimal, nu påstår du givetvis på detta att de kopplat in palmegruppen

GM är nu gripen, så du vet. Massvis med människor som är drabbade av denna GM. Samtliga boende i närheten av mig.

Var inte så snabb att döma nästa gång din dumma jävel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback