Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-02-27, 07:29
  #49
Medlem
Harbards avatar
Motorsågar är ju i en klass för sig, motorn används inte lika intensivt som en MC motor, den är simplare med få grejer som kan gå fel. Dessutom som herr Anka säger så sitter det nästan alltid membranförgasare på motorsågar, dessa är inte så "simpla" i jämnförelse med vad som sitter på äldre motorcyklar. Membranförgasare har problemet att membranet brukar gå sönder, inte ett stort problem i sig då byta ut dessa tar 5min och en skruvmejsel.

Men jo visst likadant är det ju med gräsklippare som kan stå i flera år och startar på några enstaka drag, rätt fantastiskt. Likaså båtmotorer, inget tycks kunna döda dem.
Citera
2017-02-27, 09:58
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Problemet med en vanlig MC ram är att de oftast råkar ut för invändigt rost, något som du varken ser eller kan göra något åt. Presenning är som ett smörgåsbord för rost då luften blir stillastående under presenningen = fukt och = rost.

Ang bensin i en mc eller moped. Du kan absolut ha bensin i en MC ståendes i väl över ett år. Bränsletanken på en MC är oftast relativt sluten, särskilt de nyare som har helt slutet med välfungerande tätande lock pga risken för att MC'n välter och därmed skulle läcka ut bensin om locket inte var tätat.

Att en MC inte skulle kunna stå med bensin under en vinter är helt otroligt, aldrig hört liknande

Jag köpte en hoj för ett par år sedan som stått i fem år. Den ställdes bara undan i en lada och såg ut som skit när jag tog fram den i dagsljuset igen. Innan jag startade upp den byttes oljor och i med nytt batteri. Den small igång ganska omgående på den gamla bensinen :-)

Däremot var min Honda 750 helt hopplös att få igång första gången på våren så det varierar väl.
Citera
2017-02-27, 20:57
  #51
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Brukar sitta membranförgasare på motorsågar och det skulle inte jag kalla simpelt snarare suveränt bra inställningsmöjligheter och pumpar fram bensin med pulserna i insuget, förr va det poppis att sätta såna på mopeder och motorcyklar med mindre cylindervolym.
Det är säkert en suverän konstruktion, men den är väl som en mopedförgasare mest gjord för att gå på fullgas. Det lär väl inte sitta några lågfartsmunstycken eller liknande som krånglar till konstruktionen. Nåt flottörhus kan väl inte heller var aktuellt med tanke på att motorsågen fungerar i alla vinklar och lutningar.
Den simplaste förgasare jag någonsin sett satt på ett radiostyrt flygplan jag hade en gång. Den förgasaren var i princip bara ett rör med en tratt i ena änden och ett hål på mitten där bränslet kom in...
Citera
2017-02-27, 22:56
  #52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är säkert en suverän konstruktion, men den är väl som en mopedförgasare mest gjord för att gå på fullgas. Det lär väl inte sitta några lågfartsmunstycken eller liknande som krånglar till konstruktionen.
Sitter nåt ännu bättre och ännu krångligare...justerbara munstycken för lågfart och högfart.

Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Däremot var min Honda 750 helt hopplös att få igång första gången på våren så det varierar väl.
Samma med grannen, hade en scooter som inte ville starta på våren om inte bränslet i förgasaren slängdes bort.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback