Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-02, 06:34
  #1
Avstängd
guasons avatar
Någon med erfarenheter av förvaring av MC utomhus under vintrar? Hur pass illa kan det vara? Säkra med presenning. Vad är det som tar stryk?
Citera
2017-02-02, 07:18
  #2
Medlem
Jag tyckte det kändes prisvärt att lämna in hojen på en firma över vintern som håller koll på laddning å gör en vårservice.
Citera
2017-02-02, 07:35
  #3
Avstängd
guasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarzan70
Jag tyckte det kändes prisvärt att lämna in hojen på en firma över vintern som håller koll på laddning å gör en vårservice.
Ok. Låter nice och seriöst.

Hur mycket gick det på?
Citera
2017-02-02, 07:48
  #4
Medlem
Patrixks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guason
Någon med erfarenheter av förvaring av MC utomhus under vintrar? Hur pass illa kan det vara? Säkra med presenning. Vad är det som tar stryk?

ring din lokala MC handlare. Dom kan oftast erbjuda en lösning över vintern under 2000 kr.
Citera
2017-02-02, 07:51
  #5
Medlem
Vad säger försäkringsbolaget?
De försäkringsbolag jag har haft har haft krav på att hojen skall normal stå inlåst på natten.
Citera
2017-02-02, 08:01
  #6
Medlem
Patrixks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Vad säger försäkringsbolaget?
De försäkringsbolag jag har haft har haft krav på att hojen skall normal stå inlåst på natten.

Ja du ska ha godkända lås.
Jag förankrade med skivbroms lås fram och kedja bak. Ta foto så har du bevis om tjuven är framme.
Då kan du ha vinterförvaringen utomhus
Citera
2017-02-02, 08:40
  #7
Medlem
Har sett en del dårar som förvarar sina motorcyklar utomhus längst någon gata i Stockholm.
Man kan undra hur mycket av motorcykeln som finns kvar framåt våren.
Den lär vara strippad på delar om inte hela cykeln är puts väck.

Sedan far en cykel illa av att stå ute i snön o fukten.
En del spänner presenningar över och verkligen bevarar kondensen.
Sedan funkar en presenning som ett sandpapper. Mycket blåst=mycket repor.

Skaffa någon slags förvaring istället. Det är värt pengarna.
Det är inte så roligt och upptäcka att en råttfamilj bott under presenningen hela vintern och byggt bo bland kablar.
De är jävulskt duktiga på att gnaga sönder viktiga kablar och att isolera sitt bo med innehållet i din sadel.
Citera
2017-02-02, 10:07
  #8
Avstängd
guasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Har sett en del dårar som förvarar sina motorcyklar utomhus längst någon gata i Stockholm.
Man kan undra hur mycket av motorcykeln som finns kvar framåt våren.
Den lär vara strippad på delar om inte hela cykeln är puts väck.

Sedan far en cykel illa av att stå ute i snön o fukten.
En del spänner presenningar över och verkligen bevarar kondensen.
Sedan funkar en presenning som ett sandpapper. Mycket blåst=mycket repor.

Skaffa någon slags förvaring istället. Det är värt pengarna.
Det är inte så roligt och upptäcka att en råttfamilj bott under presenningen hela vintern och byggt bo bland kablar.
De är jävulskt duktiga på att gnaga sönder viktiga kablar och att isolera sitt bo med innehållet i din sadel.
Härligt inlägg. Du har övertygat mig helt nu. Ligger det på runt 2 tusen i Sthlm för förvaring?
Citera
2017-02-02, 14:27
  #9
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Ställ den i ett förråd hos Shurgard...
Citera
2017-02-02, 17:35
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrixk
ring din lokala MC handlare. Dom kan oftast erbjuda en lösning över vintern under 2000 kr.
Det lät riktigt billigt.

Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Har sett en del dårar som förvarar sina motorcyklar utomhus längst någon gata i Stockholm.
Man kan undra hur mycket av motorcykeln som finns kvar framåt våren.
Den lär vara strippad på delar om inte hela cykeln är puts väck.

Sedan far en cykel illa av att stå ute i snön o fukten.
En del spänner presenningar över och verkligen bevarar kondensen.
Sedan funkar en presenning som ett sandpapper. Mycket blåst=mycket repor.

Skaffa någon slags förvaring istället. Det är värt pengarna.
Det är inte så roligt och upptäcka att en råttfamilj bott under presenningen hela vintern och byggt bo bland kablar.
De är jävulskt duktiga på att gnaga sönder viktiga kablar och att isolera sitt bo med innehållet i din sadel.
Ibland kan man parkera hojen i cykelrummet på gott och ont, källarförråd om man klarar av att få ned hojen men utomhus som du säger är inte så jättebra.


Citat:
Ursprungligen postat av Patrixk
Ja du ska ha godkända lås.
Jag förankrade med skivbroms lås fram och kedja bak. Ta foto så har du bevis om tjuven är framme.
Då kan du ha vinterförvaringen utomhus
Skivbromslås kan vara rena skämtet...kan räcka med en skruvdragare och 20 sekunder för att komma förbi låset på motorcyklar och mopeder som man kan lossa bromsskivan på.
Citera
2017-02-02, 20:09
  #11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Ställ den i ett förråd hos Shurgard...


Bra tips!

Ett annat är att kolla in Blocket efter garageplats för vinterförvaring. Ett tredje tips är att de flesta hojhandlare och hojverkstäder erbjuder vinterförvaring för ett par tusingar.
Citera
2017-02-02, 23:04
  #12
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det lät riktigt billigt.


Ibland kan man parkera hojen i cykelrummet på gott och ont, källarförråd om man klarar av att få ned hojen men utomhus som du säger är inte så jättebra.



Skivbromslås kan vara rena skämtet...kan räcka med en skruvdragare och 20 sekunder för att komma förbi låset på motorcyklar och mopeder som man kan lossa bromsskivan på.

Beror ju på hur länge vintersäsongen räknas men bland annat MC varuhuset tar 500 per månad om de får göra någon service under vintern, har sett flera liknande annonser. Letar man lite kan man hitta privata garage också. Förra vintern hade jag min hoj i ett privat garage i Vällingby för 300/månad och det var hellugnt för FB.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback