Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-02, 20:29
  #13
Medlem
apelsinhimlens avatar
Ja, det är gravt efterblivet att bära dödskallemotiv som vuxen, men inte som barn.

Sedan är tatueringar (oavsett motiv) ännu mer efterblivet eftersom mössan går att ta av men inte tatueringen.

Kanske häftigt att vara 22 år och ha dödskallar runt halsen, men inte lika coolt vid 45.
Citera
2017-02-14, 17:28
  #14
Medlem
randones avatar
Jag hatar döskallemotiv! Vet inte vad det grundar sig i, jag är väldigt fascinerad av människokroppens alla lager.
Men döskallar på skålar, tröjor, dukar, örhängen. Faaaan va arg jag blir!
Dom enda döskallarna som tolereras är bubsgodis.
Citera
2017-04-06, 02:34
  #15
Medlem
Stormakts avatar
Håller med dig, det är något av det lamaste som finns, förstår inte poängen alls.
Citera
2017-04-19, 13:52
  #16
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Håller med dig, det är något av det lamaste som finns, förstår inte poängen alls.

Så om man inte fattar är det lamt?
Sund inställning
Citera
2017-04-19, 15:01
  #17
Medlem
Stormakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Så om man inte fattar är det lamt?
Sund inställning

Nä mer att det är fruktansvärt tacky. Djurkranium däremot, det är kanon. Men fan alla får göra vad dom vill, vill du se ut som en random statist från nån generisk piratfilm så är det ditt val. Jag har för många uppochnärvända kors för mitt eget bästa, brinnande kyrkor, getter och jag antar att en massa människor finner det lamt och tacky, men det är väl tur att det inte är dom som har det då.

Puss babe
Citera
2017-04-19, 15:12
  #18
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Visste inte riktigt var jag skulle placera den här tråden. Men det handlar alltså om dödskallemotiv såväl på tröjor, jackor, smycken, som tatueringar som andra prylar.

Jag tycker det känns rätt infantilt att tycka att dödskallemotiv är någon "häftigt" då det ju i själva verket handlar om en avbild av en död person. Möjligen att man tyckte det när man var barn eller i tidiga tonåren, men som vuxen förstår jag inte grejen. Vad är det för häftigt med en död människa liksom? Eller har man själv en underliggande önskan att dö eller döda andra iom detta motiv?

Ni som tycker att det är "häftigt", varför är det häftigt?

Jag har inte hållit på med dödskallemotiv sedan jag var barn, men många arméer har haft dödskallen som symbol i vissa förband. Tyska husarer och pansartrupper hade det t.ex. Titta på prinsessan Victoria Luise av Preussen.
Citera
2017-04-19, 15:18
  #19
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Visste inte riktigt var jag skulle placera den här tråden. Men det handlar alltså om dödskallemotiv såväl på tröjor, jackor, smycken, som tatueringar som andra prylar.

Jag tycker det känns rätt infantilt att tycka att dödskallemotiv är någon "häftigt" då det ju i själva verket handlar om en avbild av en död person. Möjligen att man tyckte det när man var barn eller i tidiga tonåren, men som vuxen förstår jag inte grejen. Vad är det för häftigt med en död människa liksom? Eller har man själv en underliggande önskan att dö eller döda andra iom detta motiv?

Ni som tycker att det är "häftigt", varför är det häftigt?
Det kan ju även vara så, att det inte handlar om vad som är "häftigt" utan snarare om en estetisk dimension. Dödskallar är vanligt förekommande inom konsten, såväl klassisk som modern och samtida. Det är ett tacksamt objekt som kan användas symboliskt men är även en form som kan stå på egna ben.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback