Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-01, 17:31
  #1
Medlem
Har funderat på att flytta till Isle of man under en kort period. Det som lockar är låg skatt
(5% på första £20 000 och resterande 20%) i kombination med bra lön, samt att de har många jobb som skulle se bra ut på mitt CV inför framtida jobb.

Ett scenario är, om jag skulle få ett relevant jobb där, flytta under sommaren och jobba nästan första halva året skattefritt och sedan samma sak under nästkommande år.

Min inställning är dock att det är riktigt illa att bo där. Men hur illa är det? Ön är liten med endast 90000 människor, finns det något att göra där? Förväntar mig att vädret är sämre än England. Hur fördriver man sin fritid om inte framför datorn?
En positiv sak är att det finns massvis med billiga flyg till England och sedan vidare till Sverige, dock så är att flyga hem hela tiden inget alternativ då jag vill även bygga upp en buffert.

Jag har sökt en hel del, men flesta resultaten handlar och Isle of man TT.
Citera
2017-02-01, 18:28
  #2
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAMAC
Har funderat på att flytta till Isle of man under en kort period. Det som lockar är låg skatt
(5% på första £20 000 och resterande 20%) i kombination med bra lön, samt att de har många jobb som skulle se bra ut på mitt CV inför framtida jobb.

Ett scenario är, om jag skulle få ett relevant jobb där, flytta under sommaren och jobba nästan första halva året skattefritt och sedan samma sak under nästkommande år.

Min inställning är dock att det är riktigt illa att bo där. Men hur illa är det? Ön är liten med endast 90000 människor, finns det något att göra där? Förväntar mig att vädret är sämre än England. Hur fördriver man sin fritid om inte framför datorn?
En positiv sak är att det finns massvis med billiga flyg till England och sedan vidare till Sverige, dock så är att flyga hem hela tiden inget alternativ då jag vill även bygga upp en buffert.

Jag har sökt en hel del, men flesta resultaten handlar och Isle of man TT.
Skatten är ju onekligen låg, men hur är det med levnadskostnaderna, hyra, mat osv?
Citera
2017-02-01, 21:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Skatten är ju onekligen låg, men hur är det med levnadskostnaderna, hyra, mat osv?

Ett egen central etta verkar kosta £600, antar att driftkostnad är ganska dyr, speciellt under vintern. Restaurangbesök verkar vara dyrt, men är inte jag är speciellt intresserad av. Allmänna matpriser hittar jag ingen information om, men kan tänka mig att det är "dyrt", då det är en liten ö.
Citera
2017-02-02, 16:28
  #4
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAMAC
Ett egen central etta verkar kosta £600, antar att driftkostnad är ganska dyr, speciellt under vintern. Restaurangbesök verkar vara dyrt, men är inte jag är speciellt intresserad av. Allmänna matpriser hittar jag ingen information om, men kan tänka mig att det är "dyrt", då det är en liten ö.

Nu vet jag inte om Isle of Man ar annorlunda, men i UK sa ar de forsta £11,000 du tjanar skattefria.

Men visst verkar det vara en hel del forutom inkomstskatt som skiljer sig:
"There is no capital gains tax, there is no inheritance tax, there is no corporation tax, there is no stamp duty, and income tax comes in very low indeed: the top rate is 20%. It is also capped at £120,000. No one pays more."
http://moneyweek.com/merryns-blog/th...t-a-tax-haven/

Nu vet jag inte vart du bor, men kan nog vara fruktansvart trakigt dar over en langre tid.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2807900

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback