2017-02-03, 02:14
Medlem
TigerKids avatar
PS. Och dessutom redan två anhållna som rapporterats i tråden.
..
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Två personer uppges vara anhållna för skjutningen.

http://www.expressen.se/nyheter/stoc...skottlossning/
Då en av BO var skadad, dvs levde, och det verkar ha funnits en massa folk omkring så är det ganska sannolikt att de fått veta vilka som gjort det. Så frågan är varför det, enligt Externalist exempelvis, skulle vara så viktigt att gå ut med BO:s identitet. Inte polisens uppgift att stilla nyfikenheten.
Citera
2017-02-03, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Inte säkert att det skulle ge något att gå ut med BO:s identitet. Det lär ju hållas en massa förhör med folk som känner dem och/eller befunnit sig i närheten. De kan tanka deras telefoner antar jag och se hur de rört sig. Kanske har de redan en bild av i vilka kretsar GM ska sökas.

Namnpublicering skulle väl knappast försvåra utredningen. Dessutom anser jag att det vore att visa den mördade respekt, istället för "namnlös man ihjälskjuten på öppen gata".
Citera
2017-02-03, 02:24
Medlem
Citat:
PS. Och dessutom redan två anhållna som rapporterats i tråden.
..

Då en av BO var skadad, dvs levde, och det verkar ha funnits en massa folk omkring så är det ganska sannolikt att de fått veta vilka som gjort det. Så frågan är varför det, enligt Externalist exempelvis, skulle vara så viktigt att gå ut med BO:s identitet. Inte polisens uppgift att stilla nyfikenheten.

Några dagar tidigare påstås ytterligare en namnlös man blivit ihjälskjuten i Vårby, där verkar ingen ha sett eller hört nånting, polisen har heller inte vädjat till allmänheten om tips så vi ska väl anta att dom även i det fallet klarar sig med det dom redan vet, fast jag blir inte förvånad om det bara rinner ut i sanden.
Citera
2017-02-03, 02:31
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Namnpublicering skulle väl knappast försvåra utredningen. Dessutom anser jag att det vore att visa den mördade respekt, istället för "namnlös man ihjälskjuten på öppen gata".
Det är väl knappast hedrande för BO att outas i media och därefter utsättas för vår och alla andras spekulationer och nyfikenhet. Om du har erfarenhet av krimtrådar borde du inse att den uppmärksamheten inte brukar vara något odelat positivt varken för BO:s minne eller anhöriga. Så om polisen inte bedömer att namnpublicering skulle hjälpa utredningen så ser jag inte varför de skulle skynda sig med den saken. Tvärtom kan det vara gynnsamt för dem om inte varje reporter varit och intervjuat varenda bekant innan polisen hinner förhöra dem. Plus att det kan vara så att någon släkting är på resande fot och inte har nåtts. Att man inte klarat av att berätta för gamla mormor eller minderåriga familjemedlemmar än.

Men förr eller senare kommer det ju ut, men för anhörigas del är det nog bättre om det dröjer. Om de får hämta sig från den initiala chocken innan det ska trappas runt utanför deras fönster och spridas rykten på Flashback och sociala medier.

Ovanligt dock att det dröjer så här länge innan det kommer ut inofficiellt här på FB.

(Forumet har väl changserat en del, och om man frågar mig så beror det på att man låtit det tjäna som kanal för målinriktade propagandainsatser som dränker flödet och gör det mindre intressant för en enskilda personers diskussioner och tankar. Sådana förekommer förvisso, men låter man aktuella ämnen floodas så minskar ju attraktiviteten. Man finner sig logga in alltmer sällan.).
Citera
2017-02-03, 02:41
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Några dagar tidigare påstås ytterligare en namnlös man blivit ihjälskjuten i Vårby, där verkar ingen ha sett eller hört nånting, polisen har heller inte vädjat till allmänheten om tips så vi ska väl anta att dom även i det fallet klarar sig med det dom redan vet, fast jag blir inte förvånad om det bara rinner ut i sanden.
Det får vi väl inte hoppas, men det är väl förundersökningssekretess också...
Citera
2017-02-03, 10:29
Medlem
Citat:
Det är väl knappast hedrande för BO att outas i media och därefter utsättas för vår och alla andras spekulationer och nyfikenhet. Om du har erfarenhet av krimtrådar borde du inse att den uppmärksamheten inte brukar vara något odelat positivt varken för BO:s minne eller anhöriga.

Du (liksom många andra) synes utgå ifrån att BO är en skum figur. Att inte nämna BO vid namn skickar snarast signalen att det är en buse som fått det straff han förtjänar, bäst att glömma och gå vidare så snabbt som möjligt.
Citera
2017-02-03, 11:43
Medlem
Stämmer det att BO är nån oliver? Isåfall nån som har koll på ålder
Eller nationalitet k
Citera
2017-02-03, 12:01
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Varför skulle det vara så? Kolla i Göteborgs eller Malmö-trådarna, när någon från något känt gäng kolat vippen verkar alla ha koll på vem det är och namn droppas ganska fort. Därefter växer tråden när det visar sig vara en stor gängledare. Antigen har Malmö/Göteborgsfolket på flashback mer koll på sin sak eller så skiter stockholmarna fullständigt i att gängmedlemmar skjuter ner varandra. Kolla en ihjälskjuten och en annan kritiskt skadad, ändå bara 10 sidor. Knappt en notis, ryck på axlarna och gå vidare. Finns alltså ingenting som tyder på tunga pojkar, då hade tråden varit levande. Men den är helt död.

Denne Oliver, vem var han? Svensk?

Med det sagt menar jag inte att det är en maffiaboss. Det tror inte jag heller. Menar bara att tystnaden och att namnet inte är 100% fastställt tyder på att det är tunga, dvs tungt belastade individer som blivit skjutna och inte några vilsna tonåringar. Hade så varit fallet hade namn och allt annat varit bekräftat via sociala medier redan samma dag.
Citera
2017-02-03, 13:44
Medlem
Citat:
Avstånden mellan dessa skjutningar i vårby gård och skärholmen är ca 10 min gångväg och är i princip samma område.det måste höra ihop på något sätt
Citera
2017-02-03, 16:45
Medlem
TrashteamSWEs avatar
Tror ej att det hör ihop, bor i skärholmen och mordet skedde framför mitt hus. Hade fönstret öppet då jag hade rökt på (Ville inte ha doften inomhus), la mig i sängen för att åskåda porr och fappa, därefter hör jag en smäll, först tror jag det är något byggande i gång men därefter så fortsätter pangandet, jag tittat ut genom fönstren och ser 3 springande män. När det väl kommer till vårby som ändå ligger en bit från skärholmen så tror jag att dessa händelser inte är relaterade, personligen så "kände kände" jag inte personen men hade hört om honom förut. Händelsen är i Skärholmen är nog relaterad till Östberga skulle jag kunna gissa på, (Mina spekulationer).

*Dock så tror jag att det inte va standard skottlossning, när jag hörde allt pangande så verkade det som om att båda parter skjöt mot varann, säkert fel men samtidigt möjligt*
Citera
2017-02-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrashteamSWE
Tror ej att det hör ihop, bor i skärholmen och mordet skedde framför mitt hus. Hade fönstret öppet då jag hade rökt på (Ville inte ha doften inomhus), la mig i sängen för att åskåda porr och fappa, därefter hör jag en smäll, först tror jag det är något byggande i gång men därefter så fortsätter pangandet, jag tittat ut genom fönstren och ser 3 springande män. När det väl kommer till vårby som ändå ligger en bit från skärholmen så tror jag att dessa händelser inte är relaterade, personligen så "kände kände" jag inte personen men hade hört om honom förut. Händelsen är i Skärholmen är nog relaterad till Östberga skulle jag kunna gissa på, (Mina spekulationer).

*Dock så tror jag att det inte va standard skottlossning, när jag hörde allt pangande så verkade det som om att båda parter skjöt mot varann, säkert fel men samtidigt möjligt*

Hur kopplas detta med östberga? pm mig om du inte vill ta det här tack !
Citera
2017-02-03, 18:19
Medlem
Finns det verkligen inget mer än helt vilt svingande spekulationer? Den här tråden håller ju tyvärr en tråkigt låg nivå när det ska mätas fiktiva kukar bland möjligen olika konstellationer av samma sorts skräp. Vad finns det för fakta eller annat än så länge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in