Citat:
Ursprungligen postat av
Externalist
Namnpublicering skulle väl knappast försvåra utredningen. Dessutom anser jag att det vore att visa den mördade respekt, istället för "namnlös man ihjälskjuten på öppen gata".
Det är väl knappast hedrande för BO att outas i media och därefter utsättas för vår och alla andras spekulationer och nyfikenhet. Om du har erfarenhet av krimtrådar borde du inse att den uppmärksamheten inte brukar vara något odelat positivt varken för BO:s minne eller anhöriga. Så om polisen inte bedömer att namnpublicering skulle hjälpa utredningen så ser jag inte varför de skulle skynda sig med den saken. Tvärtom kan det vara gynnsamt för dem om inte varje reporter varit och intervjuat varenda bekant innan polisen hinner förhöra dem. Plus att det
kan vara så att någon släkting är på resande fot och inte har nåtts. Att man inte klarat av att berätta för gamla mormor eller minderåriga familjemedlemmar än.
Men förr eller senare kommer det ju ut, men för anhörigas del är det nog bättre om det dröjer. Om de får hämta sig från den initiala chocken innan det ska trappas runt utanför deras fönster och spridas rykten på Flashback och sociala medier.
Ovanligt dock att det dröjer så här länge innan det kommer ut inofficiellt här på FB.
(Forumet har väl changserat en del, och om man frågar mig så beror det på att man låtit det tjäna som kanal för målinriktade propagandainsatser som dränker flödet och gör det mindre intressant för en enskilda personers diskussioner och tankar. Sådana förekommer förvisso, men låter man aktuella ämnen floodas så minskar ju attraktiviteten. Man finner sig logga in alltmer sällan.).