Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-01, 15:43
  #1
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Skulle ni kunna vara 100 % lediga stadigvarande? Dvs. varken arbeta eller studera, sysslolösa permanent?

Bortse alltså ifrån att ni skulle gå inkomstlösa eller gå på bidrag. Ponera att ni hade så mkt pengar att ni inte behövde arbeta resten av livet (men nu diskuterar vi enbart sysslofrågan).

Om ni var helt lediga, vad skulle ni göra om dagarna istället? Samt skulle det inte bli långtråkigt/meningslöst?

Samt om ni säger ja på frågan ovan, vad jobbar ni med?
Citera
2017-02-01, 15:49
  #2
Medlem
Hur mkt pengar har man Då? Var jag så pass rik att jag kunde resa, göra vafan jag känner för, typ måndag hoppa fallskärm, tisdag äta i Paris dyraste restaurang, onsdag festa sten hårt i ( insett randomfeststadhär) torsdag fara med några vänner ( som jag bjuder? ) på weekend hade jag absolut klarat av det. Var det bara så jag just o pass kunde överleva kunde jag lika gärna jobba. Och om jag fått för mig att jobba enda så hade det varit med nått jag tkr är roligt och bara när jag känner för det.

Edit: jag är arbetslös och vet redan hur det känns att va ledig länge, de är skönt men långtråkigt och inte roligt, eftersom man har begränsad ekonomi o de flesta andra jobbar om dagarna
__________________
Senast redigerad av Hmannen12345 2017-02-01 kl. 16:14.
Citera
2017-02-01, 15:50
  #3
Medlem
chaaans avatar
Det hade vart asskönt att bara få vara hemma och rulla tummarna.
Kanske hade jag pulat i trädgården och gjort iordning med tomten/huset som aldrig hinns med med heltidsjobb och barn.
Jag hade byggt lite roliga saker och kanske byggt en hoj eventuellt ett enormt garage där jag hade kunnat skruva ihop en gammal camaro ss, alternativt en mustang.

Har varit långledig förut i en sisådär 3 månader, och det är hur skönt som helst, så länge pengarna räcker till såklart.
Det går ju åt mer pengar med så mkt ledig tid

Svaret på din fråga är: JA, och idag är jag egen företagare/snickare.
Citera
2017-02-01, 16:00
  #4
Medlem
Jernmaskens avatar
Svar, nej, det skulle ajg inte kunna. Har provat och det var inget jag idag saknar alls.
Citera
2017-02-01, 16:06
  #5
Medlem
Inga problem så länge man har tillräckligt med pengar för att resa. Om man däremot vore bunden till en viss plats är det naturligtvis svårare.

Jag skulle skriva, måla och föröka mig in absurdum...
Citera
2017-02-01, 16:27
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Uhm. Har man pengar så kan man alltid hitta på saker att göra. För jag antar att vi pratar om att inte behöva gå till jobbet. Sysselsätter sig med saker gör ju människan hela tiden. Att inte göra något alls ligger egentligen inte i vår natur.
Citera
2017-02-01, 16:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Skulle ni kunna vara 100 % lediga stadigvarande? Dvs. varken arbeta eller studera, sysslolösa permanent?

Bortse alltså ifrån att ni skulle gå inkomstlösa eller gå på bidrag. Ponera att ni hade så mkt pengar att ni inte behövde arbeta resten av livet (men nu diskuterar vi enbart sysslofrågan).

Om ni var helt lediga, vad skulle ni göra om dagarna istället? Samt skulle det inte bli långtråkigt/meningslöst?

Samt om ni säger ja på frågan ovan, vad jobbar ni med?

Man måste ju göra något. Då hade jag haft egna projekt. Det hade förhoppningsvis slutat med ett nytt företag.
Citera
2017-02-01, 16:49
  #8
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmannen12345
Hur mkt pengar har man Då? Var jag så pass rik att jag kunde resa, göra vafan jag känner för, typ måndag hoppa fallskärm, tisdag äta i Paris dyraste restaurang, onsdag festa sten hårt i ( insett randomfeststadhär) torsdag fara med några vänner ( som jag bjuder? ) på weekend hade jag absolut klarat av det. Var det bara så jag just o pass kunde överleva kunde jag lika gärna jobba. Och om jag fått för mig att jobba enda så hade det varit med nått jag tkr är roligt och bara när jag känner för det.

Fast det var ju precis sånt som inte tråden skulle handla om, utan istället om vad du skulle göra av tiden som sysslolös med samma inkomst som idag. Försök att inte gå OT.

Ponera då istället att du skulle få samma inkomst som idag (per månad) utan att behöva jobba.

Citat:
Ursprungligen postat av Hmannen12345
Edit: jag är arbetslös och vet redan hur det känns att va ledig länge, de är skönt men långtråkigt och inte roligt, eftersom man har begränsad ekonomi o de flesta andra jobbar om dagarna

Är det skönt? Hur är det att tex. aldrig behöva gå upp tidigt /passa tider / etc? Känns det meningsfullt?
Citera
2017-02-01, 16:50
  #9
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaaan
Det hade vart asskönt att bara få vara hemma och rulla tummarna.
Kanske hade jag pulat i trädgården och gjort iordning med tomten/huset som aldrig hinns med med heltidsjobb och barn.
Jag hade byggt lite roliga saker och kanske byggt en hoj eventuellt ett enormt garage där jag hade kunnat skruva ihop en gammal camaro ss, alternativt en mustang.

Har varit långledig förut i en sisådär 3 månader, och det är hur skönt som helst, så länge pengarna räcker till såklart.
Det går ju åt mer pengar med så mkt ledig tid

Svaret på din fråga är: JA, och idag är jag egen företagare/snickare.

Varför har du varit långledig? Har det berott på arbetslöshet, semester, annat?

Trivs du med ditt jobb (om du helst skulle låta bli att jobba)?
Citera
2017-02-01, 16:51
  #10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Inga problem så länge man har tillräckligt med pengar för att resa. Om man däremot vore bunden till en viss plats är det naturligtvis svårare.

Jag skulle skriva, måla och föröka mig in absurdum...

Ja, alltså att man har en sådan inkomst som idag, dvs. 2 resor per år max.
Citera
2017-02-01, 16:52
  #11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Uhm. Har man pengar så kan man alltid hitta på saker att göra. För jag antar att vi pratar om att inte behöva gå till jobbet. Sysselsätter sig med saker gör ju människan hela tiden. Att inte göra något alls ligger egentligen inte i vår natur.

Samma här som i mina senaste svar. Bortse från att man skulle vara rik och då kan ha roligt för pengarna.
Citera
2017-02-01, 16:53
  #12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Då så många går OT och snurrar in sig på att "med pengar kan man ju ha roligt"...

Ändrar då frågeställningen då det inte är denna sak det handlar om.

Ponera istället att ni skulle ha en lön på ca 20.000 kr före skatt utan att behöva jobba. Vad skulle ni fylla era dagar med då på en sådan svenssonlön, och skulle ni föredra ett sådant liv?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback