Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-01, 15:24
  #1
Medlem
Hej

Jag har lyckats bädda in Google's verktyg resväg på min sida, tyvärr har jag bara lyckats att få den att beskriva vägen från en redan förvald ort till en annan.

Jag undrar om man på något sätt kan bädda in verktyget så att den istället känner av var personen som är inne på sidan befinner sig (mylocation) och på så sätt visa resvägen till ett bestämt slutmål.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter och det vore grymt uppskattat med hjälp, ha d!
Citera
2017-02-01, 15:28
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zneskarm
Hej

Jag har lyckats bädda in Google's verktyg resväg på min sida, tyvärr har jag bara lyckats att få den att beskriva vägen från en redan förvald ort till en annan.

Jag undrar om man på något sätt kan bädda in verktyget så att den istället känner av var personen som är inne på sidan befinner sig (mylocation) och på så sätt visa resvägen till ett bestämt slutmål.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter och det vore grymt uppskattat med hjälp, ha d!

Nu ska jag inte säga att jag är superexpert på begreppen här, så om jag skriver något fel får någon gärna rätta mig.

Men du måste ha ett SSL-certifikat för att kunna använda dig av användarens nuvarande position (enklast kollar du det i adressfältet på din sajt, står det http:// eller https://, det sistnämnda är vad du behöver) i t.ex. Chrome på desktop, och mest troligt även via Chrome på Android. Min gissning, baserat på din fråga, är att du inte använder dig av https och därför kommer du tyvärr inte kunna få till en bra lösning idag (Chrome blockar nämligen den här funktionaliteten om du inte använder ett SSL certifikat).
Citera
2017-02-01, 15:50
  #3
Medlem
nedboys avatar
Jag tycker du ska skippa att be webbläsaren känna av infon då de flesta bara stör sig på hemsidor som försöker med det. Låt den användare som är såpass intresserad av att få resvägen själv stoppa in varifrån hen vill åka..

Det var ju inget svar på hur man gör det du frågade efter, mer en reflektion kring det du vill göra.
Citera
2017-02-01, 16:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag tycker du ska skippa att be webbläsaren känna av infon då de flesta bara stör sig på hemsidor som försöker med det. Låt den användare som är såpass intresserad av att få resvägen själv stoppa in varifrån hen vill åka..

Det var ju inget svar på hur man gör det du frågade efter, mer en reflektion kring det du vill göra.

Detta är också ett alternativ jag har övervägt, dock har jag inte lyckats med detta heller..

..då jag försökt med detta har personen i fråga bara länkats vidare till google maps.

Jag skulle helst vilja att man i inbäddningen kan välja sin nuvarande position.

Några förslag på hur jag kan lösa detta? =)
Citera
2017-02-01, 17:15
  #5
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zneskarm
Detta är också ett alternativ jag har övervägt, dock har jag inte lyckats med detta heller..

..då jag försökt med detta har personen i fråga bara länkats vidare till google maps.

Jag skulle helst vilja att man i inbäddningen kan välja sin nuvarande position.

Några förslag på hur jag kan lösa detta? =)

Du får nog helt enkelt läsa i Googles API tror jag. Eller precisera lite mer hur långt du har kommit? Vad funkar och vad funkar inte i din nuvarande applikation? Hur arbetar du med uppgiterna osv?

Finns det inte något wp-plugin som löser detta?
Citera
2017-02-02, 09:49
  #6
Medlem
Jag har skapat en kartrutt från Punkt A till Punkt B med hjälp google maps resväg.

Sedan har jag sparat den på mitt google konto och använt mig utav verktyget "bädda in karta".

Då får jag en embed code (basic html).

Denna koden har jag sedan klistrat in i mitt html dokument.

Men när man sedan kör mitt html dokument i en browser kommer kartan upp fast man kan inte utnyttja dess fulla funktioner som man kan när man är inne på google maps, jag skulle helst vilja att man som besökare på min hemsida skulle kunna skriva in var man befinner sig i Position A och sedan få en resväg till punkt B.

Jag har försökt att lämna fältet för position A blankt men då visar kartan endast området runt just punkt B.

Hoppas detta förtydligade vad jag är ute efter och var jag befinner mig, tacksam för all hjälp.
__________________
Senast redigerad av zneskarm 2017-02-02 kl. 09:52.
Citera
2017-02-02, 14:27
  #7
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zneskarm
Jag har skapat en kartrutt från Punkt A till Punkt B med hjälp google maps resväg.

Sedan har jag sparat den på mitt google konto och använt mig utav verktyget "bädda in karta".

Då får jag en embed code (basic html).

Denna koden har jag sedan klistrat in i mitt html dokument.

Men när man sedan kör mitt html dokument i en browser kommer kartan upp fast man kan inte utnyttja dess fulla funktioner som man kan när man är inne på google maps, jag skulle helst vilja att man som besökare på min hemsida skulle kunna skriva in var man befinner sig i Position A och sedan få en resväg till punkt B.

Jag har försökt att lämna fältet för position A blankt men då visar kartan endast området runt just punkt B.

Hoppas detta förtydligade vad jag är ute efter och var jag befinner mig, tacksam för all hjälp.

Med en inbäddad HTML-karta på det viset kan du inte använda några avancerade funktioner. Du får använda Googles API för detta. Du kan läsa mer bland annat här: https://developers.google.com/maps/d...on/javascript/

Du kan sedan använda geolocation-objektet i Javascript för att få fram användarens position: https://developer.mozilla.org/en-US/...ng_geolocation
Citera
2017-02-02, 16:27
  #8
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Med en inbäddad HTML-karta på det viset kan du inte använda några avancerade funktioner. Du får använda Googles API för detta. Du kan läsa mer bland annat här: https://developers.google.com/maps/d...on/javascript/

Du kan sedan använda geolocation-objektet i Javascript för att få fram användarens position: https://developer.mozilla.org/en-US/...ng_geolocation

Som någon var inne på tidigare kan det finnas skäl att undvika geolocation, t.ex.:
– Man vill vara försiktig med att tala om var man finns.
– Man kanske vill starta t.ex. hemifrån fast man söker vägen på jobbet.

Jag uppskattar om man får frågan:
– Vill du dela med dig av var du finns?
Om man svarar nej så får man tala om var man ska starta resan, innan man kan få en vägbeskrivning.

Jag finns på olika platser. Det gör att jag ofta vill välja en annan plats än den som fås med geolocation.

Citera
2017-02-05, 00:17
  #9
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Som någon var inne på tidigare kan det finnas skäl att undvika geolocation, t.ex.:
– Man vill vara försiktig med att tala om var man finns.
– Man kanske vill starta t.ex. hemifrån fast man söker vägen på jobbet.

Jag uppskattar om man får frågan:
– Vill du dela med dig av var du finns?
Om man svarar nej så får man tala om var man ska starta resan, innan man kan få en vägbeskrivning.

Jag finns på olika platser. Det gör att jag ofta vill välja en annan plats än den som fås med geolocation.


Ja, det är inte speciellt svårt att koda. Alla webbläsare varnar ju om sidan försöker läsa positionen, så användaren ska vara medveten om detta. Svarar man "nej" på den frågan så saknas ju lattitud och longitud, och man kan skriav sin Javascript-kod att fråga efter start-addressen.
Citera
2017-02-05, 01:01
  #10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Ja, det är inte speciellt svårt att koda. Alla webbläsare varnar ju om sidan försöker läsa positionen, så användaren ska vara medveten om detta. Svarar man "nej" på den frågan så saknas ju lattitud och longitud, och man kan skriav sin Javascript-kod att fråga efter start-addressen.

Man kan välja i en del webbläsare om man vill ha frågan innan man delar sin position eller inte.

Typ:

Citat:
Begränsa webbplatsers åtkomst till platstjänster:
O Fråga för varje webbplats en gång per dag
O Fråga en gång för varje webbplats
O Neka utan att fråga

Det här exemplet är från Safari.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback