Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-10-02, 16:24
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Ingen som är "med i matchen" berättar vad som händer i nuläget, däremot kan vi berätta en del anekdoter som är helt inaktuella.

Givtvis pågår SigInt kontinuerligt, normalt kan man dessutom följa de svenska enheterna på ex Flightradar el AIS.
Vad är AIS? Länka gärna!
Citera
2017-10-02, 16:31
  #50
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Vad är AIS? Länka gärna!

Citat:
Vad är AIS?
Automatic Identification System är ett fartygsrapporteringssystem. Majoriteten av fartyg måste ha en AIS transponder, så att de automatiskt kan överföra data till andra användare.

Vilka är fördelarna med att montera en AIS?
Med en AIS ombord ansluten till en kompatibel sjökortsplotter eller PC med navigationsprogram kan du se andra fartyg inom VHF-avstånd och få information som namn, nuvarande position, kurs och fart. Denna information kan sedan användas för att navigeringen ska bli säker.

http://www.marinplus.com/index.php/s...ragor-och-svar
Citera
2017-10-02, 17:04
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
http://www.marinplus.com/index.php/s...ragor-och-svar
Ok tack!
Vissa fartyg, som nås av en station på land, finns tydligen på webben:
https://www.marinetraffic.com
Vilket jag undrade. Samma som flightradar då.
Citera
2017-10-02, 23:58
  #52
Avstängd
sukhoi-t50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Du får tro precis vad du vill.
Flottan och Flygvapnet har inte "lekt", man gör detta för att lära sig mera om hur omvärlden reagerar i oförberedda situationer.

Östersjön kan vara rätt otrevligt emellanåt, inte minst för de ganska små båtar som normalt befinner där, därför håller sig de flesta i hamn när det är riktigt busväder - utom svenska flottan som gjorde just ungefär som jag beskrev det. Det är inte raketvetenskap, man tar tillfället i akt och utnyttjar vädret för att synas mindre när de andra helst går och lägger sig.

Men, du får tro precis vad du vill.
Med lekt syftade jag på korvetter i vågdalarna, det har knappast hänt någonsin tror jag

Så du påstår att svenska flottan går ut i busväder för att se om dom kan gömma sig, glöm det.

Ingen går ut i busväder om man kan undvika det.
Citera
2017-10-03, 00:00
  #53
Avstängd
sukhoi-t50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Ingen som är "med i matchen" berättar vad som händer i nuläget, däremot kan vi berätta en del anekdoter som är helt inaktuella.

Givtvis pågår SigInt kontinuerligt, normalt kan man dessutom följa de svenska enheterna på ex Flightradar el AIS.
Med i matchen, vi berätta
Citera
2017-10-03, 10:19
  #54
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Med lekt syftade jag på korvetter i vågdalarna, det har knappast hänt någonsin tror jag

Så du påstår att svenska flottan går ut i busväder för att se om dom kan gömma sig, glöm det.

Ingen går ut i busväder om man kan undvika det.
Första fetingen: Helt ok, du tror vad du tror. Skillnad på att "tro" och "veta".

Andra fetingen: Det var ju precis det som var poängen, de svenska fartygen var rätt små, det krävs inte speciellt stora vågor för att, åtminstone delvis, dölja radarekona. En vågdal är inte statisk, inte detsamma som att gömma sig bakom en stor sten, men så mycket kanske du förstod.

Nåväl, vi släpper detta nu, du får tro precis vad du vill.
Citera
2017-10-04, 17:04
  #55
Avstängd
sukhoi-t50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Första fetingen: Helt ok, du tror vad du tror. Skillnad på att "tro" och "veta".

Andra fetingen: Det var ju precis det som var poängen, de svenska fartygen var rätt små, det krävs inte speciellt stora vågor för att, åtminstone delvis, dölja radarekona. En vågdal är inte statisk, inte detsamma som att gömma sig bakom en stor sten, men så mycket kanske du förstod.

Nåväl, vi släpper detta nu, du får tro precis vad du vill.
Du svalde betet

Jag VET att dom inte går ut i busväder för att leka kurragömma med ryssen, finns ingen anledning alls för den leken då vi aldrig ska vara på den sidan av vår lilla sjö med några stridsfartyg.
Citera
2017-12-30, 19:47
  #56
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Ingen som är "med i matchen" berättar vad som händer i nuläget, däremot kan vi berätta en del anekdoter som är helt inaktuella.

Givtvis pågår SigInt kontinuerligt, normalt kan man dessutom följa de svenska enheterna på ex Flightradar el AIS.

Örlogsfartyg kan du inte följa på AIS. och visar de sig på AIS så står det inte vilken individ det är.
De kan bara följas i detalj via militär sjöövervakning.

Samma gäller Flygvapnet, de ser du sällan på Flightradar utan övriga förband måste ha tillgång till "LULIS" eller det nyare systemet.
Citera
2017-12-30, 21:50
  #57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Örlogsfartyg kan du inte följa på AIS. och visar de sig på AIS så står det inte vilken individ det är.
De kan bara följas i detalj via militär sjöövervakning.

Samma gäller Flygvapnet, de ser du sällan på Flightradar utan övriga förband måste ha tillgång till "LULIS" eller det nyare systemet.
Zoomar man in på Karlskrona just nu så ser man en handfull örlogsfartyg med AIS:en på som ligger vid kaj. Ett par av dem är namngivna men det är bara tråkiga små arbetsbåtar, de mer krigiska fartygen ser jag bara att det står Swedish Warship på. Nä förresten, på en Visbykorvett står det Swedish Warship K34 och det är ju HMS Nyköping.

Jag glor här alltså: https://www.marinetraffic.com/en/ais...56.155/zoom:17
Citera
2017-12-30, 21:55
  #58
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Just det här sker lite då och https://mobile.twitter.com/IntelCrab...66683947810817

Är Sverige helt oskyldiga när det kommer till provokationer och spaning mot Ryssland?
Gör Ryssland samma sak mot Sverige så slås det på krigstrumman här i media och från många användare på forumet.

Visst, man kan väl debattera att de håller sig över internationellt vatten, men syftet är ju helt uppenbart.

Jag vill mest bara få fram att Sverige inte är det där lilla oskyldiga landet som många tror.
Nog för att dom flyger med påslagen transponder, det är väl ändå ett plus i kanten.

Vad har ni för kommentarer? Helt okej utförande eller fel väg att gå?

Vore tjänstefel av FM att inte göra det de gör.

Mer av en skyldighet.

Ungefär som att Cirkle K får skylla sig själva att de blir rånafe eftersom de har kontanter.
Citera
2017-12-30, 23:04
  #59
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Zoomar man in på Karlskrona just nu så ser man en handfull örlogsfartyg med AIS:en på som ligger vid kaj. Ett par av dem är namngivna men det är bara tråkiga små arbetsbåtar, de mer krigiska fartygen ser jag bara att det står Swedish Warship på. Nä förresten, på en Visbykorvett står det Swedish Warship K34 och det är ju HMS Nyköping.

Jag glor här alltså: https://www.marinetraffic.com/en/ais...56.155/zoom:17

K34 ligger på varvet, dvs utanför basen.
Ja precis som jag sa så ser du bara en bråkdel på AIS. Du ser t.ex inte ubåtarna vid kaj.
De örlogsfartyg som ligger ute på uppdrag till sjöss ser du aldrig på AIS och det är ju dom som är intressanta.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback