Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-07, 19:56
  #37
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Läs "Den hemliga alliansen". Där tar man upp just att Sverige var ungefär lika bra på att provocera som Sovjet. Finns otaliga rapporter där svensk jakt flög in över avlysta skjutområden för att fotografera.

Man la sig med Orion eller spaningsplan precis utanför territorialgränsen, och lät sedan oftast en spaningsviggen gå in. Eftersom våra flygare var kända för att flyga lågt så gick man oftast in på lägsta möjliga för att undvika radarn. Sedan på med EBK och rakt upp. Man hann lämna landet innan sovjetiska jakten hade hunnit ikapp.

Så jo, även på 70 och 80-talet så flög in och fotograferade. Man sänkte ju till och med en sovjetisk pilot genom att göra en halvroll över vattenytan. Viggen klarade det, ryssen gjorde det inte.



Boken heter ”Den Dolda Alliansen” av Mikael Holmström.

Var hittar du dessa 'otaliga rapporter' om 'svenskt jakt'? Det är inte direkt dominerande fokus i Holmströms bok.

Om vi någon gång flög riktigt aggressivt, så var det under åren direkt efter WW2. Boken du bör läsa om just sådana saker, heter ”Bortom Horisonten –*Svensk flygspaning mot Sovjetunionen 1946-1952”.
På sidorna 91-111 finns en del skrivet om Spitfire-flygningarna. Löjtnant Ingemar Wängström gjorde en del ganska håriga grejor. Refererar till mig själv från 2012: https://www.flashback.org/sp35752126

Men... vi flög inte ”in” och fotograferade på 70- och 80-talen. Däremot höll vi, precis som idag, koll på ryska övningar och tester av utrustning och andra aktiviteter. Den nu avsomnade bloggen 'Chefsingenjören' refererade till de här spaningsflygningarna med Spitfire: ”Denna typ av flygningar skapade en tradition hos det svenska spaningsflyget att vara mycket offensiva, dock så höll man sig efter DC-3 incidenten utanför ryskt territorium.”

- - - -

Det du refererar till - Su-15-incidenten - var inget som den svenske piloten satte igång. Det var en svensk SH-37 som fick en Flagon i häcken. Ryssen ville provocera och satte igång ett skenanfall. Viggen-piloten halvrollade mycket riktigt ner mot vattnet. Halvrollen var en bra grej att göra med en 37:a och dess feta deltavinge. Ryssen satt i något som påminde om ett olyckligt äktenskap mellan en Starfighter och en Delta Dagger. Och därför gick det inte så himla bra, om man så säger...

Ur en SvD-artikel: https://www.svd.se/fras-spaning-stoppade-attentat

”Den 7 juli 1985 gjorde ett sovjetiskt stridsflygplan, Su 15 Flagon, ett skenanfall underifrån mot ett Viggenplan. Men Viggenföraren flög lågt, det sovjetiska planet slog i vattnet och Sovjet-piloten omkom.

En liknande incident fem dagar senare födde spekulationer i Stockholm om en medveten sovjetisk upptrappning. Men FRA hade avlyssnat de sovjetiska piloternas samtal och vad som skedde i kommandokedjan och kom fram till att det hela hade rört sig om rena busflygningar.

– Det kunde ha utvecklats till en kris, vi fick fram avsikten bakom det hela vilket lugnade ner stämningen, säger Ingvar Åkesson.”


- - - -

Och med den SvD-artikeln är vi på något magiskt vis tillbaka på topic. Signalspaning, alltså.

- - - -

TILLÄGG: Den här artikeln redogör för det exakta händelseförloppet re: Su-15-incidenten. Berättat av spaningsflygare Göran Larsson som var den som såg till att manövrera sin obeväpnade SH-37 så att Su-15-piloten gick i plurret. http://www.flygtorget.se/illustratio...0110093819.pdf
__________________
Senast redigerad av HEDP502 2017-02-07 kl. 20:16.
Citera
2017-02-08, 22:57
  #38
Avstängd
sukhoi-t50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Man la sig med Orion eller spaningsplan precis utanför territorialgränsen, och lät sedan oftast en spaningsviggen gå in. Eftersom våra flygare var kända för att flyga lågt så gick man oftast in på lägsta möjliga för att undvika radarn. Sedan på med EBK och rakt upp. Man hann lämna landet innan sovjetiska jakten hade hunnit ikapp.
.
Så och lite till var det nog tror jag bestämt
Citera
2017-02-20, 19:06
  #39
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Så och lite till var det nog tror jag bestämt

Vad menar du ?
Citera
2017-02-21, 11:39
  #40
Medlem
DoubleWoods avatar
Jag är inte säker på om vi gör det fortfarande, men fram till 90-talet händer det emellanåt att flottan gav sig ut när det var riktigt busväder på Östersjön och lade sig precis vid ryska gränsen med robotbåtar och kustkorvetter - som närmast körde mellan vågtopparna för att inte synas - och sände med eldledningsradarn rätt in mot land, samtidigt som Orion eller annan SigInt lyssnade på ryssarnas respons.

Gissar att vi inte gör detta längre..
Citera
2017-03-20, 20:55
  #41
Avstängd
sukhoi-t50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.West
Vad menar du ?
Att vi var en aning mer aggresiva än så, läs posten ovan och ersätt robotbåtarna med Viggen.
Citera
2017-09-23, 14:26
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Jag är inte säker på om vi gör det fortfarande, men fram till 90-talet händer det emellanåt att flottan gav sig ut när det var riktigt busväder på Östersjön och lade sig precis vid ryska gränsen med robotbåtar och kustkorvetter - som närmast körde mellan vågtopparna för att inte synas - och sände med eldledningsradarn rätt in mot land, samtidigt som Orion eller annan SigInt lyssnade på ryssarnas respons.

Gissar att vi inte gör detta längre..
De flesta talar om Orion + flygplan (Viggen osv). Har du någon källa för det du säger om robotbåtar och kustkorvetter?


Man blir förvånad när man läser den här tråden. Många etablerade användare som försvarar rysk aggressivitet och försöker svartmåla våra närmaste allierade, amerikanerna. Är det Kreml-troll som har byggt upp såpass etablerade användare med tusentals inlägg eller räcker det med inhemska SD-muppar för att åstadkomma samma sak? Det är beklagligt, i varje fall.
Citera
2017-09-23, 16:05
  #43
Avstängd
sukhoi-t50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
De flesta talar om Orion + flygplan (Viggen osv). Har du någon källa för det du säger om robotbåtar och kustkorvetter?


Man blir förvånad när man läser den här tråden. Många etablerade användare som försvarar rysk aggressivitet och försöker svartmåla våra närmaste allierade, amerikanerna. Är det Kreml-troll som har byggt upp såpass etablerade användare med tusentals inlägg eller räcker det med inhemska SD-muppar för att åstadkomma samma sak? Det är beklagligt, i varje fall.
Kan bara prata för mig själv, det handlar inte om att försvara något utan att försöka få fram en balanserad bild, det finns så många som tror dom vet och använder information från böcker ofta skrivna av folk med 2:a eller 3:e hands information. När dessa sedan får mothugg säger dom, visa länkar till vart man kan läsa om det, självklart finns det varken foton eller GPS data att visa från. 80 talet då GPS ej fanns då samt inga kameror fanns heller annat än försvarets såklart.
Citera
2017-09-27, 15:10
  #44
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
De flesta talar om Orion + flygplan (Viggen osv). Har du någon källa för det du säger om robotbåtar och kustkorvetter?.
Jag själv till viss del, samt gamla kollegor i Flottan.
Undrar om det skulle fungera med Visbykorvetterna? De är större, men syns desto sämre..
Citera
2017-09-28, 20:56
  #45
Avstängd
sukhoi-t50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Jag själv till viss del, samt gamla kollegor i Flottan.
Undrar om det skulle fungera med Visbykorvetterna? De är större, men syns desto sämre..
Nu säger jag tror dvs jag vet ej och tror ej, men jag tror inte att man varit därute med korvetter och lekt samt gömt sig i vågdalar, det tror jag är ren fiktion, men inte det andra.
Citera
2017-09-28, 21:37
  #46
Medlem
REALINs avatar
Ni kan fortsätta spekulera i vad flottan genomför för skarp verksamhet för ingen som sysslar med det kommer kommentera det här annat än i generella drag att signalspaning och sjöövervakning kontinuerligt pågår.
Citera
2017-10-02, 10:39
  #47
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Nu säger jag tror dvs jag vet ej och tror ej, men jag tror inte att man varit därute med korvetter och lekt samt gömt sig i vågdalar, det tror jag är ren fiktion, men inte det andra.
Du får tro precis vad du vill.
Flottan och Flygvapnet har inte "lekt", man gör detta för att lära sig mera om hur omvärlden reagerar i oförberedda situationer.

Östersjön kan vara rätt otrevligt emellanåt, inte minst för de ganska små båtar som normalt befinner där, därför håller sig de flesta i hamn när det är riktigt busväder - utom svenska flottan som gjorde just ungefär som jag beskrev det. Det är inte raketvetenskap, man tar tillfället i akt och utnyttjar vädret för att synas mindre när de andra helst går och lägger sig.

Men, du får tro precis vad du vill.
Citera
2017-10-02, 10:41
  #48
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Ni kan fortsätta spekulera i vad flottan genomför för skarp verksamhet för ingen som sysslar med det kommer kommentera det här annat än i generella drag att signalspaning och sjöövervakning kontinuerligt pågår.
Ingen som är "med i matchen" berättar vad som händer i nuläget, däremot kan vi berätta en del anekdoter som är helt inaktuella.

Givtvis pågår SigInt kontinuerligt, normalt kan man dessutom följa de svenska enheterna på ex Flightradar el AIS.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback