Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-01, 14:56
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Flashback är ett forum där idioter i princip är i majoritet, i olika avseenden. I den här tråden kanske man i alla fall slipper tjafs om etnicitet och jude eller inte.
Jag är själv en person som inte är uppväxt med en iPad i blöjan, så jag kan relatera till TS. Det är dags för mig snart att också köpa en ny dator, och enligt vad jag har förstått är SSD bland annat superbra när man startar datorn eftersom det ska gå på några sekunder, till skillnad från en minut eller två på äldre datorer utan SSD. Det ska också gå snabbare att växla och starta nya program. Låter kanon i mina öron.
Kanske ska man vänta nåt år med nyinköpet med tanke på att SSD är såpass nytt och säkert snabbt blir både bättre och billigare?
Apropå min inledning i det här inlägget vill jag lägga till att det också finns helt suveräna, insatta, kunniga och trevliga användare på Flashback som gärna delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Heder åt dessa människor!

Vet inte om jag hade kallat SSD nya, då de är många decennier gamla. Det har snarare att göra med att de är svårare och dyrare att tillverka, sedan är folk redo att betala mer för dem. Jag tror personligen inte på någon större prisförbättring kommande 5 år i alla fall.

OS utan SSD kan vara smått obehagligt att göra med, då inte bara uppstart är slö utan mer eller mindre allt man gör i operativsystemet självt. En mindre SSD som håller OS:et iaf (men brukar inte vara några problem då OS brukar ligga på max 20 gig, så man klarar sig på en mindre SSD om man inte har tunga spel som hobby eller hamstrar porr i stora mängder).

Kan inte rekommendera SSD nog.
Citera
2017-02-01, 15:02
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veriwen
Vet inte om jag hade kallat SSD nya, då de är många decennier gamla. Det har snarare att göra med att de är svårare och dyrare att tillverka, sedan är folk redo att betala mer för dem. Jag tror personligen inte på någon större prisförbättring kommande 5 år i alla fall.

OS utan SSD kan vara smått obehagligt att göra med, då inte bara uppstart är slö utan mer eller mindre allt man gör i operativsystemet självt. En mindre SSD som håller OS:et iaf (men brukar inte vara några problem då OS brukar ligga på max 20 gig, så man klarar sig på en mindre SSD om man inte har tunga spel som hobby eller hamstrar porr i stora mängder).

Kan inte rekommendera SSD nog.

Tack för svaret. De flesta moderna datorer har väl även en traditionell hårddisk vid sidan av SSD:n där man kan lagra musik och annat, eller har jag missuppfattat?
Du är ett bra exempel på kategorin FB:are jag beskrev på slutet av mitt förra inlägg. :-)
Citera
2017-02-01, 15:08
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Tack för svaret. De flesta moderna datorer har väl även en traditionell hårddisk vid sidan av SSD:n där man kan lagra musik och annat, eller har jag missuppfattat?
Du är ett bra exempel på kategorin FB:are jag beskrev på slutet av mitt förra inlägg. :-)

Bärbara datorer är väl undantaget, där får man vara lite mer försiktig och verkligen kolla så det blir rätt. En del kommer med enbart SSD och andra enbart med HDD. När det kommer till stationära skulle jag säga att SSD + HDD är standard.

Den vanliga traditionella hårddisken duger utmärkt till lagring av media i större volym.

Det tackar man för.
Citera
2017-02-04, 00:54
  #16
Medlem
annanmedlems avatar
Senaste månaderna har SSDs blivit dyrare istället för billigare p.g.a. brist på minneskretsar. Kanske fortsätter vara såhär dyrt eller blir dyrare ett halvår till eller så med vem vet.

Vad man väljer beror väl på om man behöver mycket lagringsutrymme eller inte.
Citera
2017-03-26, 13:08
  #17
Medlem
En 500 Gb SSD kostar idag ca 1500 kr om du inte skall ha värstingtypen. Det är bara att klona den gamla SSD:n till den nya och sedan byta. Hur du gör finns på YouTube.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback