Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-01, 14:05
  #1
Medlem
Opiumtal18s avatar
Tja, letar lite nya utmaningar och hittade farsans gamla skidor från 80-talet. Och undrar om det finns folk som kör sådana fortfarande samt hur det är att åka dem?

Dem påminner ju mycket om offpistskidor faktiskt till utseendet. Ser aniningen längre ut.

Liknande https://www.google.se/search?biw=153...QD6kyeDo30ybM:

Är Olin Mark VI de mest åtråvärda vintage-skidorna?
Citera
2017-02-01, 14:23
  #2
Medlem
ministryofdrugss avatar
Inte utmanande. Bara jobbigt och farligt. Hyr riktig utrustning så att du kan njuta av semestern istället!
Citera
2017-02-01, 15:49
  #3
Medlem
Utmanande och utmanande, mest tråkigt då det känns som man åker sämst. Dammade av brorsans härom året då han åker så sällan och han fick testa mina carving. Han hade det roligare än vad jag hade kan man väl säga. Hyrpriset på nyare grejer är värt det om man bara åker en, två gånger per år.
Citera
2017-02-01, 18:31
  #4
Medlem
Det är olika teknik.
Gamla slalomskidor, som säljs fortfarande, måste man aktivt jobba med. Det är svårare att åka snyggt och det är lite jobbigare rent fysiskt.

Carvingskidor behöver man bara vinkla upp på sidan så svänger de av sig själv. Det är väldigt lätt att åka ihop med benen.

Det är en smaksak vad man finner roligast.
Citera
2017-02-01, 19:29
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Jag önskar verkligen att jag hade dagens skidor i min ungdom!
Mycket besvär man hade sluppit.

Jag tycker inte ens att du ska prova, ger inget extra alls!
Citera
2017-02-08, 23:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opiumtal18
Tja, letar lite nya utmaningar och hittade farsans gamla skidor från 80-talet. Och undrar om det finns folk som kör sådana fortfarande samt hur det är att åka dem?

Dem påminner ju mycket om offpistskidor faktiskt till utseendet. Ser aniningen längre ut.

Liknande https://www.google.se/search?biw=153...QD6kyeDo30ybM:

Är Olin Mark VI de mest åtråvärda vintage-skidorna?

De skidorna har väldigt gammal teknologi.
Skulle inte åka på dem och det ser inte ut som en puderskida, inte ens lite.

Här är en modern fullrocker skida, 124mm under foten.
https://goo.gl/images/OUcO9k
Citera
2017-02-08, 23:12
  #7
Medlem
Dofternas avatar
Leta upp en monoski-skida (se min avatar) istället, mycket tuffare.
Citera
2017-02-14, 22:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det är olika teknik.
Gamla slalomskidor, som säljs fortfarande, måste man aktivt jobba med. Det är svårare att åka snyggt och det är lite jobbigare rent fysiskt.

Carvingskidor behöver man bara vinkla upp på sidan så svänger de av sig själv. Det är väldigt lätt att åka ihop med benen.

Det är en smaksak vad man finner roligast.

Hä? Var hittar du gamla typen SL skidor, 200-205 cm långa med minimal midja? Möjligen på Myrorna och ngn loppis med de är då inte tillverkade efter 1996... (nyare puckelpist skidor liknar dock gamla SL skidor.

Det finns i stora drag 3 typer pistskidor, specialslalom, svängradie 8-12 m. Storslalomskidor 20-22 m svängradie. Friåknings carvingskidor med 15-18 m svängradie. Du har ingen glädje av storslalomskidorna om du inte är expert som åker i helt folktomma backar då svängradien medför/kräver en väldigt hög fart. Alla modeller är varianter av carvingskidor, också SL-varianten.

Skillnaden mellan en 80-talsskida och mer moderna är som natt och dag. Jämför Stenis sidledes trampande i backarna med modern skärande svängar så fattar du!

Stenis hävdade (för bara några få år sedan) att han åker fortare i portar i nu än han gjorde på toppen av sin karriär pga dagens skidor.
__________________
Senast redigerad av Neida 2017-02-14 kl. 22:42.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback