Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-01, 11:41
  #1
Medlem
xFAMILJEFESTxs avatar
Hej på er.

Jag hyr ett rum i ett hus, där jag kör eget wi-fi i mitt rum. Jag kör alltså en vanlig ethernet-kabel in i LAN 1-porten på min router, och har ett eget nätverk. Det fungerar jättebra att komma in på nätverket med min laptop, med full snabb tillgång till internet. Men med mina mobila enheter är det andra bullar.

Både på min surfplatta och min mobil (båda android) kommer åt nätverket utan problem, men ingen av de två enheterna får internetåtkomst. Jag har googlat som en tok hela förmiddagen, men helt utan frukt. Har ni någon aning om var felet kan ligga?

PS. är inte jätteduktig på nätverk, men är inte helt hopplös heller

Mvh
Citera
2017-02-01, 11:47
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xFAMILJEFESTx
Hej på er.

Jag hyr ett rum i ett hus, där jag kör eget wi-fi i mitt rum. Jag kör alltså en vanlig ethernet-kabel in i LAN 1-porten på min router, och har ett eget nätverk. Det fungerar jättebra att komma in på nätverket med min laptop, med full snabb tillgång till internet. Men med mina mobila enheter är det andra bullar.

Både på min surfplatta och min mobil (båda android) kommer åt nätverket utan problem, men ingen av de två enheterna får internetåtkomst. Jag har googlat som en tok hela förmiddagen, men helt utan frukt. Har ni någon aning om var felet kan ligga?

PS. är inte jätteduktig på nätverk, men är inte helt hopplös heller

Mvh
Det beror ju på vart ethernetkabeln du kopplar in i din router kommer från. Sitter andra änden i en router eller switch ? Du kanske bara får en ip-adress och den blir upptagen när du kopplar upp dig med din dator.

Varför inte sätta inkommande ethernet kabel i ditt wan uttag som det är tänkt från början, du bör då få ett eget wifi nät med 254 ip adresser (teoretiskt) ändra ip rangen i routern så den inte kolliderar med den du har i ethernetkabeln.
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2017-02-01 kl. 11:50.
Citera
2017-02-01, 12:09
  #3
Medlem
xFAMILJEFESTxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det beror ju på vart ethernetkabeln du kopplar in i din router kommer från. Sitter andra änden i en router eller switch ? Du kanske bara får en ip-adress och den blir upptagen när du kopplar upp dig med din dator.

Varför inte sätta inkommande ethernet kabel i ditt wan uttag som det är tänkt från början, du bör då få ett eget wifi nät med 254 ip adresser (teoretiskt) ändra ip rangen i routern så den inte kolliderar med den du har i ethernetkabeln.
Tack för snabbt svar!

Andra änden, så vitt jag förstått, sitter i en annan router.

Sätter jag ethernetkabeln i WAN så får jag ingen internetåtkomst på min laptop heller.

Ska jag försöka ändra IP-rangen i routern alltså?
Citera
2017-02-01, 14:41
  #4
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xFAMILJEFESTx
Tack för snabbt svar!

Andra änden, så vitt jag förstått, sitter i en annan router.

Sätter jag ethernetkabeln i WAN så får jag ingen internetåtkomst på min laptop heller.

Ska jag försöka ändra IP-rangen i routern alltså?
Ja har du två routrar efter varandra så finns risken att dom använder samma subnät och då funkar det inte. ställ annars om den andra routern till ap och testa om det funkar bättre.
Citera
2017-02-05, 18:52
  #5
Medlem
Apostelns avatar
Låter som din router agerar DHCP-server också, vilket förmodligen ställer till det för dig. Googla på din routermodell och termen "DHCP Relay" och se om du kan sätta upp din router som en sådan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback