Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-01, 00:42
  #1
Medlem
Såg en intervju med medal of honor "hjälten" Desmond Doss - han som den nya filmen gjord av Mel Gibson skildrar i "hacksaw ridge" säga: Jag pratade med en japanerna på ön, en väldigt gammal man ifrån lokalbefolkningen via en tolk, han berättade att han såg japanska soldater som våldtog de vackraste kvinnorna och de sade, "detta är vad amerikanerna kommer göra med er" och således lärde sig japanerna, de civila, att slåss till döden.

Om detta är sant, så förklarar ju det alla kvinnor som tog självmord och barn som slogs med knivar till döden - då är det ju japaneras jävla fel, inte amerikanernas.

och vem fan är sjuk nog att våldta en kvinna och sedan säga: detta är vad våran fiende kommer göra??????????????????????????? låter som en sjuk ursäkt för att våldta, inget annat. Jag köper inte ursäkten att de försökte drilla upp kvinnor och barnen att slåss till döden, det finns andra sätt än att våldta de vackraste kvinnorna på då.

En annan soldat vittnade till hur hans kamrater slängde handgranater på japanska barn och kvinnor, när de kom nedspringande ifrån en kulle med knivar mot dem.
Återigen, om detta är sant så är Japanerna att beskylla, ingen annan.
__________________
Senast redigerad av quezen 2017-02-01 kl. 00:51.
Citera
2017-02-01, 01:01
  #2
Medlem
ministryofdrugss avatar
De hade i alla fall koreanska sexslavar men ställer mig frågande till att de skulle vålda japanskor i någon större utsträckning. Dock skrämde de definitivt upp befolkningen med vad Amerikanerna skulle göra med dem.

Okinawa var oerhört brutalt. Den sista anhalten innan Japans fastland och en förvarning om hur det skulle bli att invadera det. Ett argument för atombombningen av Hiroshima & Nagasaki är att fler människor dog bara under slaget om Okinawa. Under sådana omständigheter kan nog vad som helst ske.
Citera
2017-02-01, 01:43
  #3
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
De hade i alla fall koreanska sexslavar men ställer mig frågande till att de skulle vålda japanskor i någon större utsträckning. Dock skrämde de definitivt upp befolkningen med vad Amerikanerna skulle göra med dem.

Okinawa var oerhört brutalt. Den sista anhalten innan Japans fastland och en förvarning om hur det skulle bli att invadera det. Ett argument för atombombningen av Hiroshima & Nagasaki är att fler människor dog bara under slaget om Okinawa. Under sådana omständigheter kan nog vad som helst ske.
Okinawa sågs i mångt och mycket som en icke-japansk koloni, därför var det helt ok att våldta kvinnorna (som sågs som icke-japanska). Det hade ju bara varit en del av Japan i 65 år då.
Citera
2017-02-01, 10:17
  #4
Medlem
mr.Floppys avatar
Precis som föregående skriver så såg japanerna knappast invånarna på Okinawa som sina egna. Ryukyu-öarna, som Okinawa är en del av, har en lång historia av självständighet innan det införlivades med Japan, och kulturen och språket där har (hade?) mer likheter med det kinesiska än det japanska.
Citera
2017-02-01, 17:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Okinawa sågs i mångt och mycket som en icke-japansk koloni, därför var det helt ok att våldta kvinnorna (som sågs som icke-japanska). Det hade ju bara varit en del av Japan i 65 år då.
Okej, då förstår jag. Lika sjukt ändå dock.
Citera
2017-02-01, 21:05
  #6
Medlem
OCoileains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
De hade i alla fall koreanska sexslavar men ställer mig frågande till att de skulle vålda japanskor i någon större utsträckning. Dock skrämde de definitivt upp befolkningen med vad Amerikanerna skulle göra med dem.
Japans användande av sexslavar är väl relativt klarlagt (iallafall ur en historisk synvinkel, även om den Japanska regeringen aldrig skulle få för sig att ta på sig någon ansvar offentligt).

Med det sagt och utan att ha sett intervjun i fråga tror jag rent spontant att våldtagandet av japanska kvinnor av den japanska armén var relativt begränsade. En anledning till detta kan vara instälningen de japanska männen hade gentemot kvinnor, där kvinnan lyftes upp nästintill på pedistal eftersom hon skulle vara "good wife, wise mother" och "föda" in kommande generationer i det japanska samhället.
Citera
2017-02-07, 14:04
  #7
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OCoileain
Japans användande av sexslavar är väl relativt klarlagt (iallafall ur en historisk synvinkel, även om den Japanska regeringen aldrig skulle få för sig att ta på sig någon ansvar offentligt).

Med det sagt och utan att ha sett intervjun i fråga tror jag rent spontant att våldtagandet av japanska kvinnor av den japanska armén var relativt begränsade. En anledning till detta kan vara instälningen de japanska männen hade gentemot kvinnor, där kvinnan lyftes upp nästintill på pedistal eftersom hon skulle vara "good wife, wise mother" och "föda" in kommande generationer i det japanska samhället.

Du kunde väl åtminstone ha läst inlägg 3 och 4?
Citera
2017-02-10, 07:54
  #8
Medlem
OCoileains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Du kunde väl åtminstone ha läst inlägg 3 och 4?
Du kunde väl åtminstone läst delen där jag förklarade samhällssynen på kvinnans roll och hur det påverkade vare sig sexslavarna var/ansågs som japanskor eller inte?
Citera
2017-02-20, 23:31
  #9
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Källkritik någon? En senil Desmond Doss, och Mel Gibson själv är ju känd för accuracy... ställer mig mycket tveksam till dessa uppgifter...
Citera
2017-04-02, 03:00
  #10
Medlem
Kumabjorns avatar
Det finns en del att läsa här om Okinawa för den som är nyfiken och vill lära sig mer.
Citera
2017-04-02, 13:36
  #11
Medlem
Frawjons avatar
Sovjetiska soldater våldtog sovjetiska kvinnor som de "befriade" ur tysk fångenskap, så det är inte osannolikt att japanerna, som var minst ett snäpp värre, skulle ha betett sig på samma sätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback