Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-31, 20:16
  #1
Medlem
Ettsjutrettons avatar
1931: Det var på lördagskvällen den sjunde februari som den unge Karl Göran Edquist, f. 1915, tillsammans med två kumpaner anlände till den kommunistiska tidningen Ny Dags redaktion på Jakobsbergsgatan. De bad att få tala med Hugo Sillén. När de blev tillfrågade om i vilket ärende de ville träffa Sillén drog ynglingarna vapen och tumult uppstod. De övermannades dock snart.
Efter att ha blivit icke formellt förhörda av kommunisterna tillkallades polis. Det kom fram att de tänkt måla Hugo Sillén med rödfärg? Edquist dömdes 1931-03-03 vid Stockholms rådhusrätt till två månaders fängelse för överfallet.

Under andra världskriget kallade sig Edquist för direktör och pysslade med affärer rörande rederi och kreaturhandel. Han var också ombudsman i Svensk Oppositon, sedermera Nysvenska rörelsen. Under sin tid som direktör gjorde sig Edquist skyldig till gäldenärsbrott. Han försnillade drygt 160 000 kr innan han i september 1944 flydde till Norge.

I Norge gick Edquist i tysk tjänst. Han återkom till Sverige ett år senare, september 1945. Samma år åtalades han för att ha under sin Norge-vistelse ha spionerat för Tysklands räkning.
Edquist erkände att han angivit en dansk och en amerikanare, båda allierade spioner. Avslöjanden som lett till att båda fängslats av tyska styrkor. Värst gick det för den danske medborgaren. Han satt i tyskt koncentrationsläger under ett års tid och misshandlades svårt. Edquist förnekade dock att han arbetat för Tysklands intressen, han hade verkat för svenska intressen.
Edquist dömdes 1946-01-11 vid Göteborgs rådhusrätt till två års straffarbete för olovlig underrättelseverksamhet, vårdslöshet mot borgenär, förseelser mot aktiebolagslagen och avvikande från riket utan pass. Efter domen JK-anmälde Edquist polis, domstol och sinnessjukhusläkare. Vet ej hur det gick med denna anmälan? Han avtjänade dock sitt straff och släpptes villkorligt.

Sommaren 1948 meddelade Göteborgspolisen att de sprängt den inbrottsliga som härjat i staden ett tag. Ligan hade inriktat sig på juvelerar- och uraffärer. Ligans ledare var ingen mindre än direktör Karl Göran Edquist. Inbrotten hade förövats av två ynglungar på order av Edquist. För detta fick de betalt några tior. Edquist skulle sedan sälja det nedsmälta guldet till utlänningar.
1949-01-27 dömdes Edquist vid Göteborgs rådhusrätt till ett års straffarbete för smädelse av ämbetsman, medhjälp till grov stöld och häleri. Den villkorliga frigivningen ansågs dessutom förverkad.

1954 var det dags igen. Edquist, nu kallad disponent, stod åtalad för en rad förmögenhetsbrott men släpptes fri i väntan på rättegång. Så gott som omedelbart efter att ha blivit satt på fri fot tog Edquist kontakt med flera målsägande. Under hot förmådde han dem att ta tillbaka sina anmälningar. Det slutade med att Edquist häktades och kom att åtalas för övergrepp i rättssak och ännu ett bedrägeri.
1954-12-01 dömdes Edquist vid Stockholms rådhusrätt till två och ett halvt års straffarbete för bl a grovt bedrägeri och förskingring. Målet mot Edquist tog 28 effektiva rättegångsdagar. Edquist överklagade domen som fastslogs av Svea hovrätt i maj 1955.

Redan i juli, några månader efter Svea hovrätts dom, stod Edquist på nytt åtalad för liknande brottslighet. Edquist dömdes 1956-01-05 vid Stockholms rådhusrätt till fyra års straffarbete för grov förskingring, grovt bedrägeri och grovt behörighetsmissbruk.

Under 1960-talet var Edquist aktiv i Carlbergska stiftelsen. En grupp som 1965 anklagades av Expressen för att planera en statskupp. Det hela hade sin upprinnelse i vapenaffärer. När stiftelsens ledare Björn Lundahl stämde Expressen för förtal fungerade Edquist som juridiskt rådgivare åt denne.
Efter Expressen-affären ägnade sig Edquist och Lundahl åt nattklubbsverksamhet. En av klubbarna låg inhyst på Hornsgatan 62 på Söder. I oktober 1967 misshandlade direktör Edquist med batong en nattklubbsbesökare som tidigare på kvällen blivit avvisad från lokalen. Under polisutredningen utsatte Edquist ett ungt kvinnligt vittne för påtryckningar.
Direktör Edquist dömdes 1969-09-18 vid Stockholms rådhusrätt till sju månaders fängelse för misshandel och anstiftan till mened.

Jag vet ej om Edquist senare kom att fortsätta i samma spår? Han bytte efternamn (1970-talet?) till Borgenstierna. Han har fungerat som juridiskt ombud åt utöver Lundahl bl a Olle Möller, "Bombmannen" Lars Tingström och den s k "Obducenten" i Da Costa-ärendet. Angående "Bombmannen" så beskrivs Borgenstierna av Ebervall/Samuelsson i boken Bombmannens testamente (Piratförlaget, 2014) nästan som någon slags spindel i nätet. Borgenstierna avled 1995.

Är det någon som har mer information om Edquist/Borgenstierna? Besatt han stora juridiska kvalifikationer? Hade han någon juridisk utbildning? Han hade för vana att överklaga domar och anmäla både domstol och polis. Kanske förskaffade han sig juridisk kunskap under sina år som rättshaverist? Han släppte 1979 en bok, Land du förskingrade. Jag har ej läst boken. Någon annan kanske har?

Tidigare Flashback-inlägg med information om Edquist/Borgenstierna: https://www.flashback.org/sp39009728
Tråd på annat forum med intressant information: http://proveniens.ifokus.se/discussi...tierna-edquist

Fotografier:
En ung Edquist tillsammans med polismän efter attentatet mot Ny Dag 1931: https://minfil.org/ocx6tdbcba/edquist.jpg
Karl Göran Edquist/Borgenstierna, okänt årtal: https://i0.wp.com/i1033.photobucket....pspaz9f5tp.jpg

Källor:
Svenska Dagbladet: "Fascistkupp på Ny Dag. Sillén skulle målas!" 1931-02-08, "Bokföringen kaos i Edquists bolag." 1945-10-11, "Spion får betala stora ersättningar." 1946-01-12, "Nazistspion tros vara chef för tjuvliga" 1948-08-06, "Göteborgstjuven fick ett års straffarbete" 1949-01-28, "Åtalad fick målsägare att ändra sig efter hot" 1954-09-23, "Disponent Carl Edquist dömdes till straffarbete" 1954-12-02, "Edquist fick fyra års straff" 1956-01-07, "7 mån. för misshandel och anstiftan av mened" 1969-09-19
Dagens Nyheter: "Lång kedja av kontakter. Det går att länka ihop Christer Pettersson med svenska nazister" 1996-10-17 http://www.dn.se/arkiv/kultur/lang-k...ihop-christer/
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-01-31 kl. 20:40.
Citera
2017-01-31, 21:38
  #2
Medlem
Tack Ettsjutretton för mycket intressant läsning.
Onekligen en riktig "stjärna" -Herr Edquist/Borgenstierna, per definition en klassisk rättshaverist.
Citera
2017-01-31, 22:49
  #3
Medlem
När jag var barn hade vi en granne som varit svåger med Edkvist. Grannens syster hade under en kort tid varit gift med Edkvist.
Grannen berättade bland annat hur Edkvist kuperade hästar.
Han tog en häcksax och klippte av svansen på de arma djuren .

Jag kommer också ihåg att han gav ut en så kallad helgtidning "nya kvällstidningen".
För de som inte var med: Tidigare kom inte de vanliga kvällstidningarna ut på storhelger, såsom
juldagen nyårsdagen etc. Då var det en del som gav ut sk helgtidningar som var tryckta långt i förväg. Edkvists bidrag var en ren nazisttidning som man kunde köpa i pressbyrån.
Citera
2017-01-31, 23:32
  #4
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
När jag var barn hade vi en granne som varit svåger med Edkvist. Grannens syster hade under en kort tid varit gift med Edkvist.
Grannen berättade bland annat hur Edkvist kuperade hästar.
Han tog en häcksax och klippte av svansen på de arma djuren .

Jag kommer också ihåg att han gav ut en så kallad helgtidning "nya kvällstidningen".
För de som inte var med: Tidigare kom inte de vanliga kvällstidningarna ut på storhelger, såsom
juldagen nyårsdagen etc. Då var det en del som gav ut sk helgtidningar som var tryckta långt i förväg. Edkvists bidrag var en ren nazisttidning som man kunde köpa i pressbyrån.
Stort tack för den mycket intressanta information, garozzo. Visste ej om att det var Edquist som gav ut Nya kvällstidningen. Det "klär" dock Edquist som tidigt var aktiv i denna typ av politiska sammanhang.

Utdrag ur SvD, 1931-02-10:
Citat:
...
Karl Göran Edquist berättar, att han redan som litet barn uppe i Kiruna - han var då i 4-årsåldern - hört sina föräldrar tala om det röda upproret i Finland, varvid farhågor yppades, att den röda rörelsen skulle breda ut sig och komma över till Sverige.
...
När han kom till Stockholm och i skola där, började han läsa historia och kom då att med särskilt intresse följa splittringen i partilivet. Han jämförde förhållandena nu med förhållandena under frihetstiden och ansåg, att vår tids ytterlighetspartier åt vänster bara åstadkommo splittring i samhället och voro fosterlandsfientliga.
...
Under avlyssnandet av debatterna greps han av alltmer av ovilja mot de kommunistiska talarna, och så uppstod hos honom tanken att försöka utsätta den dåvarande ledaren för det kommunistiska partiet, redaktör Karl Killbom, för någon "behandling", som skulle förlöjliga honom, och därigenom trodde Edquist att också partiet som sådant skulle tillfogas ett nederlag.
...
Till slut tog Edquist kontakt med en kamrat som hyste samma fixering och hat gentemot kommunisterna. Edquist delade med sig av sin plan men de kom snart underfund med att Killbom var alldeles för svår att anträffa. De nöjde sig då med att försöka få tag i Sillén. De skulle kidnappa Sillén och föra honom till Sickla. Där hade Edquist sedan tidigare valt ut ett träd runt vilket de skulle binda Sillén och sedan måla honom röd. Men planerna slogs som tidigare skrivet i kras.

Söker man på Internet så skall Edquist enligt vissa källor varit frivillig medlem i Waffen-SS under kriget. Här nämns det: http://forum.skalman.nu/viewtopic.ph...=33922#p497393
Enligt en annan tråd på samma forum skall Edquist dessutom ha suttit i koncentrationslägret Dachau under 1944: http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=37930

Kan ju tyckas motsägelsefullt att den så tyskvänlige Edquist både kunde gå med i SS och hamna i koncentrationsläger. Men denne karl tycks ha varit kriminell ut i fingerspetsarna. Kanske inte ens tysk disciplin bet?
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-01-31 kl. 23:34.
Citera
2017-02-01, 02:31
  #5
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton

Kan ju tyckas motsägelsefullt att den så tyskvänlige Edquist både kunde gå med i SS och hamna i koncentrationsläger. Men denne karl tycks ha varit kriminell ut i fingerspetsarna. Kanske inte ens tysk disciplin bet?
Enligt vad han själv ska ha uppgett så hamnade han i lägret därför att han tagit livet av
en SS-man:
"Han kommenderades till Berlin där han enligt egen uppgift dränkte en tysk SS-man i ett
badkar och därefter hamnade i koncentrationsläger.
Klart är i alla fall att han vid krigsslutet satt i tysk fångenskap.
"

Ur Per Wikströms bok "Det onda arvet".

https://www.flashback.org/sp39056358

Personligen ställer jag mig väl något tvivlande till riktigheten i den uppgiften.
Hade han haft ihjäl en SS-man så tror jag inte man brytt sig om att skicka iväg honom
till något koncentrationsläger utan gjort processen kort med honom; arkebusering på studs.

Ps. Jo, arkebusering ska det visst heta och inte som många tror: arkubusering.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkebusering
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2017-02-01 kl. 02:55.
Citera
2017-02-01, 09:04
  #6
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Enligt vad han själv ska ha uppgett så hamnade han i lägret därför att han tagit livet av
en SS-man:
"Han kommenderades till Berlin där han enligt egen uppgift dränkte en tysk SS-man i ett
badkar och därefter hamnade i koncentrationsläger.
Klart är i alla fall att han vid krigsslutet satt i tysk fångenskap.
"

Ur Per Wikströms bok "Det onda arvet".

https://www.flashback.org/sp39056358

Personligen ställer jag mig väl något tvivlande till riktigheten i den uppgiften.
Hade han haft ihjäl en SS-man så tror jag inte man brytt sig om att skicka iväg honom
till något koncentrationsläger utan gjort processen kort med honom; arkebusering på studs.

Ps. Jo, arkebusering ska det visst heta och inte som många tror: arkubusering.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkebusering
Tack så mycket för länken med intressant utdrag ur Wikströms bok angående Edquist/Borgenstierna. SS-mannen i badkaret låter som något sprunget ur Edquist "rika fantasiliv", som en sinnesundersökning slog fast att han hade. Med tanke på hans tidigare, och kommande, historia så var nog ev begångna brott av en helt annan art.

Det är fascinerande att det fanns människor som anlitade denne man som juridiskt ombud? Kanske hjälpte namnbytet honom i det avseendet. Vet ej om han begick några lagöverträdelser under namnet Borgenstierna? Vet ej heller vilket år han bytte från Edquist till Borgenstierna?
Citera
2017-02-01, 11:11
  #7
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Attacken mot tidningen Ny Dag 1931-02-07, den s k "Operation Rödfärg", finns omskrivet i Brottets krönika (Medéns förlag, 1954). Kapitlet heter "Unga Målare och Guds gröna 'drängar'". Utdrag ur kapitlet om Edquist/Borgenstierna:
Citat:
...
Karl-Göran slutligen gjorde sig på 1940-talet ryktbar som skum affärsman i Göteborg med en underjordisk sidoverksamhet, vilken under andra världskriget avslöjade honom som dubbelspion för både de allierade och Hitler. Även i andra sammanhang har han varit föremål för polisingripanden av mindre smickrande art.
Så sent som i maj 1954 häktades han i Stockholm för ocker och förskingring, trots att han bl. a. sökte spjärna emot med denna replik:
-Jag har blivit oskyldigt dömd förr, även för olovlig underrättelseverksamhet. Jag har inga tankar på att fly utomlands. Jag är inte den typen som springer undan. Jag är mer en fighting man än en bad looser.
För Karl-Görans del blev sålunda "ungdomssynden" på Ny Dag för nära tjugufem år sedan inte den avskräckande faktor man kanske borde ha hoppats på.
...

Fotografiet på Edquist vid gripandet, bättre kvalitet: https://minfil.org/y3y7t2b6bc/edquist.png
Ligans beväpning vid överfallet: https://minfil.org/zbyftcb4ba/edquist2.png
Citera
2017-02-01, 14:16
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
Knivskarp och kunnig.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Stort tack för uppskattningen, Skaraborg2.

Håller med om att Edquist/Borgenstierna är lika intressant som han är udda, d v s inte så lite. Han levde i stort sett som yrkeskriminell sina första 50 år, för att sedan göra sig ett nytt namn inom juridiken.

Inte riktigt men inte långt därifrån. Under en lång och intensiv rättegång så drabbades han av blodpropp. Har för mig att detta skedde 1974.

Via en god vän så kom jag att träffa Edquist vid ett flertal tillfällen. Han var då förlamad och kunde inte gå men fortfarande lika skarp å huvudets vägar. Som redan omnämnts så bodde han i Hägersten och fick då delvis skötas av sin japanska hustru (andra giftermålet).

Kommer så väl ihåg hur han satt i sin älsklingsfåtölj i vardagsrummet med en pläd över benen då han bl. a. berättade en del av sitt stormiga liv. Om allt han berättade var sant låter jag vara osagt för han var ju inte alltid ett sanningsvittne.

Advokat kunde han aldrig kalla sig men väl juridiskt ombud. Hörde aldrig annat än att sina juridiska kunskaper kom han att skaffa sig genom egen erfarenhet och självstudier. Ang. juridiken var han en knivskarp och mycket kunnig person.
Citera
2017-02-01, 15:13
  #9
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Inte riktigt men inte långt därifrån. Under en lång och intensiv rättegång så drabbades han av blodpropp. Har för mig att detta skedde 1974.

Via en god vän så kom jag att träffa Edquist vid ett flertal tillfällen. Han var då förlamad och kunde inte gå men fortfarande lika skarp å huvudets vägar. Som redan omnämnts så bodde han i Hägersten och fick då delvis skötas av sin japanska hustru (andra giftermålet).

Kommer så väl ihåg hur han satt i sin älsklingsfåtölj i vardagsrummet med en pläd över benen då han bl. a. berättade en del av sitt stormiga liv. Om allt han berättade var sant låter jag vara osagt för han var ju inte alltid ett sanningsvittne.

Advokat kunde han aldrig kalla sig men väl juridiskt ombud. Hörde aldrig annat än att sina juridiska kunskaper kom han att skaffa sig genom egen erfarenhet och självstudier. Ang. juridiken var han en knivskarp och mycket kunnig person.
Tack för dessa mycket intressanta uppgifter om Borgenstiernas senare liv.

Utdrag ur Bombmannens testamente (Piratförlaget, 2014) av Ebervall/Samuelsson:
Citat:
...
Borgenstierna började bli gammal och hälsan sviktade. Han hade ett långt liv bakom sig. Och han hade onekligen hunnit med en hel del. Han hade hotat kommunistiska journalister med revolver redan som sextonåring, slagits som en furie i finska vinterkriget, blivit nazist och angivit danska motståndsmän under kriget. Han hade gått vidare och gjort karriär som nazistofficer i Norge, hamnat i koncentrationsläger på Capri och efter kriget i årtionden vandrat in och ut på olika fängelser för stölder och häleri, för att i mitten på sextiotalet göra ett lappkast och ge sig in i porrbranschen. Där hade han hamnat i väpnad maktkamp med konkurrerande porrklubbsägare.
Sedan förvånade han på nytt alla i sin omgivning genom att läsa in en jur.kand.-examen och öppna juristbyrå. Märkligt nog visade han prov på juridiskt skarpsinne och god skriftlig framställningsförmåga, vilket han kombinerade med närmast malign opålitlighet. Någon riktig advokat blev han aldrig.
Nu, i början på åttiotalet, var Borgenstierna framför allt en av landets främsta Palmehatare. Han var stolt författare till Land du förskingrade, en hatbok genomsyrad av bottenlöst gift.
...
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-02-01 kl. 15:18.
Citera
2017-02-02, 22:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Inte riktigt men inte långt därifrån. Under en lång och intensiv rättegång så drabbades han av blodpropp. Har för mig att detta skedde 1974.

Via en god vän så kom jag att träffa Edquist vid ett flertal tillfällen. Han var då förlamad och kunde inte gå men fortfarande lika skarp å huvudets vägar. Som redan omnämnts så bodde han i Hägersten och fick då delvis skötas av sin japanska hustru (andra giftermålet).

Kommer så väl ihåg hur han satt i sin älsklingsfåtölj i vardagsrummet med en pläd över benen då han bl. a. berättade en del av sitt stormiga liv. Om allt han berättade var sant låter jag vara osagt för han var ju inte alltid ett sanningsvittne.

Advokat kunde han aldrig kalla sig men väl juridiskt ombud. Hörde aldrig annat än att sina juridiska kunskaper kom han att skaffa sig genom egen erfarenhet och självstudier. Ang. juridiken var han en knivskarp och mycket kunnig person.

Han påstås ha haft ett väldigt stormigt humör, visade han någonsin det? I Sidolis bok om Olle Möller blir det en smula dråpligt att Edquist utan att ta ett öre i ersättning jobbar hårt för att ordna resning åt Möller, samtidigt som han skäller ut denne för att han inte minns 25 år gamla detaljer.
Citera
2017-02-02, 22:52
  #11
Medlem
Sen var Edquist (och hans kumpan från Carlbergska Stiftelsen, Björn Lundahl) bägge inblandade i det s.k. klubbkriget på Hornsgatan, där deras motståndare bl.a. var ungraren Zoltan Nalberg. Han skrev senare två böcker om detta, "Ett lillfinger från döden" och "Vad hände på Pussy-Cat?".
Citera
2017-02-02, 23:02
  #12
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krolock
Sen var Edquist (och hans kumpan från Carlbergska Stiftelsen, Björn Lundahl) bägge inblandade i det s.k. klubbkriget på Hornsgatan, där deras motståndare bl.a. var ungraren Zoltan Nalberg. Han skrev senare två böcker om detta, "Ett lillfinger från döden" och "Vad hände på Pussy-Cat?".
Stort tack för informationen och dessa tips. Hittade en artikel som tar upp böckerna: http://www.sunkit.com/popidoler-sekt...pionbordeller/

Om Ett lillfinger från döden:
Citat:
...
Historien har verklighetsbakgrund och beskriver hur nazisten, bedragaren och före detta bordellägaren med mera Carl-Göran Edqvist stred med några ungrare om en illegal klubb.
...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback