Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-31, 19:52
  #1
Medlem
Tja! Med titeln syftar jag på ett ställe där man både kan festa till det ett par dagar men även dra på utflykter och olika kulturella upplevelser. Jag och gubbarna var på Rhodos förra året och det är ingen sådan grisig resa vi söker. Vår budget är ca 10-15k per man för flyg och hotell. Vi har kikat lite på Santorini och andra mindre ställen i Grekland men överallt i södra Europa som matchar kriterierna funkar, någon som har några tips?
Citera
2017-02-03, 02:11
  #2
Medlem
Säger Aten, visst, det är inte europas vackraste huvudstad precis, men har sevärdheter i världsklass, ett bra och livat nattliv, många bra restauranger och förmånliga hotell och att flyga dit är billigare än att flyga ut till någon ö.

Sen varför jag tyckte Aten var ett bra resmål var också för dess läge, lätt att göra dagsutflykter därifrån.

Rekommenderar dock att åka någongång augusti-oktober eftersom det under sommaren kan vara olidligt varmt inne i stan.

Tröttnar ni på kaoset i storstan så slipper ni med spårvagnen ut till kusten. Glyfada, Voula och Voulagmeni har alla bra stränder och beachklubbar och ligger 30-60min bort. Desto längre ni åker, desto bättre stränder.

Ett annat alternativ för dagsutflykt är att ta metron till Piraeus (ca 15-20min från centrum) och därifrån färja ut till någon av de närliggande öarna. Hydra, Aegina, Agistri eller Poros ligger alla 45min-90min bort ovh biljetterna ligger på 10-30€/väg beroende på vilken ö ni väljer.

Rekommenderar Agistri, liten ö med 1000 invånare, med fina stränder och kristallklart vatten. Perfekt att koppla av från stressen i storstan. 13€/väg och ca.55 min med en flying dolphin.

Min budget för en vecka i oktober:
Flyg, helsingfors-aten-helsingfors 140€
Hostel 7 nätter i Aten totalt 300€ för ett 2 pers rum.
Annars gjorde jag av med 1200€ på en vecka, men då åt vi ute 2ggr/dag och massa sevärdheter/zoo/taxi osv och bjussade till tjejen en del också.

Är ni 4 eller fler, varför inte hyra en lägenhet/rum/hus via airbnb? Blir billigare, och säkert trevligare än att bo på hotell en vecka. Skulle kunna tänka mig kolla efter lägenheter i typ Glyfada, Voula eller Voulagmeni
__________________
Senast redigerad av KiimaKooma 2017-02-03 kl. 02:19.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2807615

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback