Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-31, 18:30
  #1
Medlem
Jag har någonstans i förbifarten snappat upp att just stater eller länder (om jag använder rätt benämning) bildats med främsta orsak i syfte att administrera ett försvar mot yttre hot, alltså anledning till att tex Sverige valde att gå ihop i en större enhet var för att samla till ett gemensamt försvar, är det rätt uppfattat?

Jag försökt hitta något matnyttigt på google och funnit lite bl.a. på Illustrerad vetenskap men såg endast en förklaring gällande bildning av Sverige. Därför vänder jag mig till någon mer kunnig här som antingen kan vägleda mig till bra källor eller kunna redogöra detta kring min frågeställning, om det nu går att tillämpa på samtliga stater och riken.


Tack på förhand!
Citera
2017-01-31, 18:35
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delfintanke
Jag har någonstans i förbifarten snappat upp att just stater eller länder (om jag använder rätt benämning) bildats med främsta orsak i syfte att administrera ett försvar mot yttre hot, alltså anledning till att tex Sverige valde att gå ihop i en större enhet var för att samla till ett gemensamt försvar, är det rätt uppfattat?

Jag försökt hitta något matnyttigt på google och funnit lite bl.a. på Illustrerad vetenskap men såg endast en förklaring gällande bildning av Sverige. Därför vänder jag mig till någon mer kunnig här som antingen kan vägleda mig till bra källor eller kunna redogöra detta kring min frågeställning, om det nu går att tillämpa på samtliga stater och riken.


Tack på förhand!

Du kan börja med att studera antikens stadsstater. Lämpligtvis grekiska sådana. Vill du börja från "grunden" studerar du mänsklig civilisation. Lästips är "A history of world societies", McKay, Hill Buckner. Standardlitteratur på historiska fakultet, grundkurs historia.
Citera
2017-01-31, 18:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du kan börja med att studera antikens stadsstater. Lämpligtvis grekiska sådana. Vill du börja från "grunden" studerar du mänsklig civilisation. Lästips är "A history of world societies", McKay, Hill Buckner. Standardlitteratur på historiska fakultet, grundkurs historia.


Jisses vade har jag gett mig in på, jag befarade detta. Tackar för matnyttig info! Ska se efter om det går att hitta något på nätet om dessa tips.
Citera
2017-02-01, 16:11
  #4
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delfintanke
Jag har någonstans i förbifarten snappat upp att just stater eller länder (om jag använder rätt benämning) bildats med främsta orsak i syfte att administrera ett försvar mot yttre hot, alltså anledning till att tex Sverige valde att gå ihop i en större enhet var för att samla till ett gemensamt försvar, är det rätt uppfattat?

Det är en uppfattning eller teori om varför stater bildas. Finns ett par saker att tänka på:

- Historiker och statsvetare har lite olika utgångspunkter, där statsvetare ofta betonar det mer generella medan historiker betonar det unika. En historiker skulle alltså istället kunna peka på specifika faktorer kring den svenska statsbildningsprocessen som Kalmarunionen och till och med rent slumpmässiga som Birger Jarls eller Gustav Vasas roller.

- All humaniora och samhällsvetenskap är ett träsk av agendor, ideologier och trender. Uppfattningen om att stater bildas av militära eller ekonomiska skäl är till exempel kompatibel med den närmast påbjudna åsikten att sånt som kultur, språk och etnicitet inte spelar en framträdande roll. Det betyder inte att den ena eller andra teorin automatiskt är fel, men caveat emptor. Rent praktiskt betyder det att du ska vara sunt skeptisk (inte samma sak som foliehattande) och kolla upp de skolor och teoretiker som står bakom åsikterna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback