Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-31, 17:50
  #1
Medlem
Hej.
Går trean på naturprogrammet i gymnasiet och gör ett gymnasiearbete om svarta hål, något som alltid har fascinerat mig. Arbetet kommer handla om hur svarta hål illustreras olika och vad som egentligen är mest verklighetstroget. Vad tycker ni? Efter att ha läst lite om svarta hål känns det nästan omöjligt att få ned det på en bild. Ett svart hål syns ju inte om det inte finns saker runt omkring den. Varför är den då just svart? Om universum hade varit vitt i botten, skulle det fortfarande vara "svart" då? Om vi nu skulle säga att en astronaut faller ner i ett svart hål, och de precis när de passerat händelsehorisonten "fastnar" och gradvis blir röd om man tittar på honom, varför avbildas då inte aktiva svarta hål med en röd ring runt om sig av all materia som är på väg att slukas?
Kom gärna med era tankar kring ämnet, hade varit intressant att höra och få mer kunskap inom ämnet Upplys mig!
Citera
2017-01-31, 18:01
  #2
Medlem
Svart betyder avsaknad av ljus. Kommer det inte något ljus från ett visst håll ser det svart ut åt det hållet.
Citera
2017-01-31, 18:12
  #3
Medlem
yggdrazils avatar
Ett svart hål är mestadels svart då färger beror på ljus och något ljus inte släpps ur ett svart hål. Avsaknaden av ljus upplevs som svart av människor. Svarta hål utsöndrar Hawkingsstrålningen, men den är nog inte så stark i det synliga spektrat.

Det intressanta är väl då att ljus böjs runt ett svart hål. Det ser ut ungefär så här

http://techgenmag.com/wp-content/upl...69-702x336.jpg

vilket är från Hubbleteleskopet, och mig veterligen en riktig bild (kanske falsk färg). Sedan beror väl detta på vad som finns bakom det svarta hålet, hur nära man står och hur massivt det svarta hålet är.
__________________
Senast redigerad av yggdrazil 2017-01-31 kl. 18:22.
Citera
2017-01-31, 18:20
  #4
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bootlegrascal
Om vi nu skulle säga att en astronaut faller ner i ett svart hål, och de precis när de passerat händelsehorisonten "fastnar" och gradvis blir röd om man tittar på honom, varför avbildas då inte aktiva svarta hål med en röd ring runt om sig av all materia som är på väg att slukas?
Jag vet inte om man har full koll på*hur saker och ting fungerar när de faller in i ett svart hål. Tiden går långsammare, så*egentligen borde man inte se något falla ned i det svarta hålet. Om vi bortser från det faktum att ljuset böjs bort och att föremålen slits i stycken kommer fallet mot det svarta hålet gå långsammare och långsammare och inte möta hålets "yta" förrän universums slut (eller det att det svarta hålet avdunstat). Det har den intressanta effekten att astronauten i fråga borde se resten av universum hända. Däremot kan det svarta hålet växa, så även om astronauten slutat falla så växer hålet tills det har slukat astronauten.

Ljus som kommer ut från det svarta hålet blir mycket riktigt rödare, men ganska snabbt blir det ännu rödare och övergår i infrarött (och så vidare), vilket inte är synligt för människor.

Exakt vad som händer innanför händelsehorisonten är i princip okänt. Tiden går sidledes på något vänster, och jag är inte riktigt säker på vad det innebär i praktiken.
Citera
2017-01-31, 19:29
  #5
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Simulering av hur ett svart hål framför Vintergatan skulle se ut. Det svarta hålet har 10 solmassor och ses här från ett avstånd på 600 km. För att upprätthålla detta avstånd krävs en motacceleration på omkring 400 miljoner g.

https://upload.wikimedia.org/wikiped...e_Milkyway.jpg
Citera
2017-01-31, 20:53
  #6
Medlem
Sadomans avatar
Här är en simulering på hur det skulle kunna se ut när två svarta hål slås samman till ett. Gravitationsvågor från en sån här händelse har uppmäts.

https://www.youtube.com/watch?v=I_88S8DWbcU
Citera
2017-01-31, 21:04
  #7
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bootlegrascal
Hej.
Går trean på naturprogrammet i gymnasiet och gör ett gymnasiearbete om svarta hål, något som alltid har fascinerat mig. Arbetet kommer handla om hur svarta hål illustreras olika och vad som egentligen är mest verklighetstroget. Vad tycker ni? Efter att ha läst lite om svarta hål känns det nästan omöjligt att få ned det på en bild. Ett svart hål syns ju inte om det inte finns saker runt omkring den. Varför är den då just svart? Om universum hade varit vitt i botten, skulle det fortfarande vara "svart" då? Om vi nu skulle säga att en astronaut faller ner i ett svart hål, och de precis när de passerat händelsehorisonten "fastnar" och gradvis blir röd om man tittar på honom, varför avbildas då inte aktiva svarta hål med en röd ring runt om sig av all materia som är på väg att slukas?
Kom gärna med era tankar kring ämnet, hade varit intressant att höra och få mer kunskap inom ämnet Upplys mig!

Scenerna med ett svart hål i filmen Interstellar är gjord efter avancerade vetenskapliga beräkningar av ffa fysikern Kip Thorne. Så där har du iaf våra bästa gissningar för närvarande om hur svarta hål ser ut. Vill du veta mer bör du absolut kolla upp just Kip Thorne och sånt som han har varit med och producerat, ffa några böcker, och då gärna just The science of Interstellar.

http://www.adlibris.com/se/bok/the-s...-9781494559397

Annars finns iofs en del på YT som t ex https://youtu.be/lM-N0tbwBB4
Citera
2017-01-31, 21:08
  #8
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Scenerna med ett svart hål i filmen Interstellar är gjord efter avancerade vetenskapliga beräkningar av ffa fysikern Kip Thorne. Så där har du iaf våra bästa gissningar för närvarande om hur svarta hål ser ut. Vill du veta mer bör du absolut kolla upp just Kip Thorne och sånt som han har varit med och producerat, ffa några böcker, och då gärna just The science of Interstellar.

http://www.adlibris.com/se/bok/the-s...-9781494559397

Annars finns iofs en del på YT som t ex https://youtu.be/lM-N0tbwBB4
What he said. Gargantua är troligtvis den absolut bästa illustrationen av ett svart hål. Läs boken. Mycket bra.
Citera
2017-01-31, 23:29
  #9
Medlem
Ansar-al-Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bootlegrascal
Hej.
Går trean på naturprogrammet i gymnasiet och gör ett gymnasiearbete om svarta hål, något som alltid har fascinerat mig. Arbetet kommer handla om hur svarta hål illustreras olika och vad som egentligen är mest verklighetstroget. Vad tycker ni? Efter att ha läst lite om svarta hål känns det nästan omöjligt att få ned det på en bild. Ett svart hål syns ju inte om det inte finns saker runt omkring den. Varför är den då just svart? Om universum hade varit vitt i botten, skulle det fortfarande vara "svart" då? Om vi nu skulle säga att en astronaut faller ner i ett svart hål, och de precis när de passerat händelsehorisonten "fastnar" och gradvis blir röd om man tittar på honom, varför avbildas då inte aktiva svarta hål med en röd ring runt om sig av all materia som är på väg att slukas?
Kom gärna med era tankar kring ämnet, hade varit intressant att höra och få mer kunskap inom ämnet Upplys mig!

Det finns inget hål. Den energi som en gång fanns i form av massa, övergår till krökningsenergi i rumtiden. Det är det enda som återstår. Tiden och rummet tänjs ut och i centrum borde krökningen gå mot oändligheten, där tiden står still och rumsavståndet mellan två närliggande koordinater är oändligt. Beträffande vad som händer innanför händelsehorisonten kan jag ha fel, jag gissar bara, men det gör alla -därav "Interstellar".

Det man kan se är ju ljus som böjs av och materia på väg ner, men det är ju ingen bild av "hålet" för det finns som sagt var inte.
Citera
2017-01-31, 23:57
  #10
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bootlegrascal
varför avbildas då inte aktiva svarta hål med en röd ring runt om sig av all materia som är på väg att slukas?
Kom gärna med era tankar kring ämnet, hade varit intressant att höra och få mer kunskap inom ämnet Upplys mig!
Ljuset från ackreationsskivan vid aktiva svarta hål dränker allt annat ljus. Den innersta regionen är på ett avstånd av 6M (3xSchwarzchildradien). En foton som tangerar 3M (1.5 Rs) kommer röra sig runt hålet.
Men radiellt mot dig krävs att en foton lämnar gravitationsbrunnen längre in än 1.5Rs för att våglängden ska förskjutas så mycket att exempelvis blått ljus blir rött.

Det korta svaret är alltså pga ljuset som uppstår av den upphettade gasen som rör sig mycket snabbt runt.

(Siffrorna 6M och 3M gäller för Schwarzchildhål, för Kerr skiljer sig båda något, men poängen kvarstår.)
Citera
2017-02-10, 21:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Här är en simulering på hur det skulle kunna se ut när två svarta hål slås samman till ett. Gravitationsvågor från en sån här händelse har uppmäts.

https://www.youtube.com/watch?v=I_88S8DWbcU

Jag vill vara lite besvärlig. LIGO har registrerat någonting. Svarta hål har aldrig observerats, de är en teoretisk modell som som förklarar något som vi observerar, som vi inte förstår på annat sätt idag än med modellen svart hål. Problematiken med att konstruera ett instrument som är kapabelt att registrera det som påstås ha registrerats, i ett gravitationsfält på en planet, är inte liten. Kritiken mot påståendet att gravitationsvågor har registrerats öht är inte heller den så liten.

Mot bakgrund av att vi inte ens har klarlagt vad gravitation är och hur den relaterar till observationer, med mörk spökmateria och annan vidskepelse, så tycker jag att en vetenskaplig ståndpunkt borde vara: vi behöver mer underlag.

Spontant känner jag att om gravitation kan observeras när den böjer ljus (einstein-kors tex), så borde gravitationsvågor inte vara så svåra att se när man observerar en galax. Det borde ju vara lite ripples här och var, och att utropa gravitationsvåg när det lika gärna kan vara vaktmästarn som släppte en skit 150m bort, känns lite som rubrikjagande och anslagsfiskande. Beskedet ifrågasattes ju omgående av andra forskare, men det blir ju inga snygga rubriker när någon ropar bullshit.

Detta gäller då första utropandet, som fick revideras pga en snyggare förklaring med damm(!):
http://www.nature.com/news/gravitati...y-dead-1.16830

.0000000001% säkerhet, hävdade de. Sen retirerade de till damm. Sluta slösa pengar tack. De fick väl 3milljoner dollar i pris, undrar om de lämnade tillbaka dem.

Det sjuka är att man fortsätter jaga skiten efter den fadäsen. Precis som att pengar inte behövs till annat. Det är väl en bunt självgoda idioter som också vill bli miljonärer.
Citera
2017-02-10, 22:16
  #12
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jag vill vara lite besvärlig. LIGO har registrerat någonting. Svarta hål har aldrig observerats, de är en teoretisk modell som som förklarar något som vi observerar, som vi inte förstår på annat sätt idag än med modellen svart hål. Problematiken med att konstruera ett instrument som är kapabelt att registrera det som påstås ha registrerats, i ett gravitationsfält på en planet, är inte liten. Kritiken mot påståendet att gravitationsvågor har registrerats öht är inte heller den så liten.

Mot bakgrund av att vi inte ens har klarlagt vad gravitation är och hur den relaterar till observationer, med mörk spökmateria och annan vidskepelse, så tycker jag att en vetenskaplig ståndpunkt borde vara: vi behöver mer underlag.

Spontant känner jag att om gravitation kan observeras när den böjer ljus (einstein-kors tex), så borde gravitationsvågor inte vara så svåra att se när man observerar en galax. Det borde ju vara lite ripples här och var, och att utropa gravitationsvåg när det lika gärna kan vara vaktmästarn som släppte en skit 150m bort, känns lite som rubrikjagande och anslagsfiskande. Beskedet ifrågasattes ju omgående av andra forskare, men det blir ju inga snygga rubriker när någon ropar bullshit.

Detta gäller då första utropandet, som fick revideras pga en snyggare förklaring med damm(!):
http://www.nature.com/news/gravitati...y-dead-1.16830

.0000000001% säkerhet, hävdade de. Sen retirerade de till damm. Sluta slösa pengar tack. De fick väl 3milljoner dollar i pris, undrar om de lämnade tillbaka dem.

Det sjuka är att man fortsätter jaga skiten efter den fadäsen. Precis som att pengar inte behövs till annat. Det är väl en bunt självgoda idioter som också vill bli miljonärer.

Mkt tokigheter du skriver, sade Yoda.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback