Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-31, 13:00
  #1
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Ska utföra lite skyddsjakt på råttor, skator osv på min gård; och det enda vapnet jag har tillgång till är ett otrimmat luftgevär 4.5mm.

Jag undrar då vilka kulor jag ska köpa för att orsaka mest skada vid träff för att minimera risken för skadeskjutning?
Jag funderar på hålspetskulor som är designade för jakt men vet ej om styrkan i luftgeväret klarar av att expandera kulan tillräckligt för att göra någon skada? Eller blir det motsatt effekt så hålet i kulan bara gör kulan långsammare och svagare.

Då kanske hel plattnos är bättre iochmed att det blir så tung anslagsträff? En spetsig kula blir ju som helmantlad å går bara rakt igenom utan att göra någon vidare skada.

Undrar helt enkelt bara vilken kula som har mest anslagsenergi?
Citera
2017-01-31, 13:16
  #2
Medlem
Anslagsenergin har inte med formen att göra, men skulle rekommendera JSB Predator för ditt gevär. Ju tyngre kula, desto mer anslagsenergi.
Citera
2017-01-31, 13:17
  #3
Medlem
En så tung kula som möjligt. Blyet i en luftgevärskula är så mjukt att det plattas till eller expanderar om man så säger i vilket fall. Men för att få djup penetration måste kulan vara tung vilket den verkligen inte är i kal. 4,5 mm. Du bör använda ett grövre luftgevär särskilt på sittande fågel.
Citera
2017-01-31, 13:49
  #4
Medlem
UncleBerts avatar
Köp en crossman 2240/50. Är väldigt billig. .22 kaliber och relativt kraftfull otrimmad.

Har skjutit kanin och fågel med den. Inga skadeskjutingar. Min är dock trimmad med längre pipa, ökat c02 reglage samt spänd fjäder.
Citera
2017-01-31, 14:43
  #5
Medlem
japanskbruds avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/Girandoni_air_rifle
det skulle funka om ohyran antar mänsklig skepnad
Citera
2017-01-31, 15:54
  #6
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
10 joule är 10 joule, val av kula spelar inte så stor roll i ärlighetens namn vid dom krafterna, köp ingen matchammo bara, den är gjord för att stansa runa hål i papptavlor på kort avstånd.

Mitt tips:
Köp en crosman 2240 och modda - steel breech, längre pipa, stock, co2-valv och fjäder gärna en power adjuster och köp det bättre ställbara trycket också, gör en ENORM skillnad..
Pris 3-4000:- beroende på konfiguration, väl investerade pengar, du kan byta delar som du vill, reservdelar kommer finnas typ för alltid.
GMAC i England har allt du behöver utom själv pickadollen den kan du köpa på Hobbex eller dylikt.
Kör på kopparkulor istället för bly om du inte har saker i bakgrunden som ger rikoschett.

Sen finns det mycket större utbud av "jaktammunition" i 5.5mm än i 4.5.
__________________
Senast redigerad av ettpundsvartkrut 2017-01-31 kl. 15:56.
Citera
2017-01-31, 16:42
  #7
Avstängd
Plaguetongues avatar
30-06 eller sätt ut råttfällor istället
Citera
2017-01-31, 17:20
  #8
Medlem
sealstrypers avatar
Det är ganska liten vits att använda ett 10 J 4,5mm luftgevär till jakt .
Visst dör en skata om du skjuter den i huvudet MEN du måste vara en erfaren skytt för att lyckas och erfarna skyttar behöver sällan fråga om råd på Flashback .

Om du vill jaga med luftgevär är det bättre att gå upp till 5,5 eller helst 6,35mm .
Allra helst ett ostrypt PCP-gevär för att få rejäl effekt i målet .
Ett begagnat AT-44 behöver inte vara så dyrt och det finns bra hålspetskulor i bägge kalibrar .
Med ett rejält gevär minskar risken för skadeskjutningar .

Däremot begår du ett brott om du har ett trimmat luftgevär utan licens , men det gör du i vilket fall som helst då du använder ett luftgevär till jakt om du ej har det på skyddsjaktlicens .

Som jag ser det är det bättre att minska risken för djurplågeri och skaffa ett rejält gevär om du ändå känner att du måste bli av med skadedjuren , känner du ingen som jobbar som kommunjägare som du kan be om hjälp ??
__________________
Senast redigerad av sealstryper 2017-01-31 kl. 18:17.
Citera
2017-04-17, 10:59
  #9
Medlem
magnificos avatar
De bästa kulorna du kan välja är JSB Hollowpoint kulor, https://www.fritidochprylar.se/produ...-Metalmag-45mm

Sen vore det en fördel om geväret skjuter i mer än 10 joule men på kortare avstånd bör du få bra effekt på råttor med dessa jakt diabolor.

Annars köp ett Hatsan brytpipa luftgevär och en starkare fjäder till, välj kaliber 5,5mm. Ett vettigt Hatsan luftgevär går för cirka 1500kr och uppåt.
Citera
2017-04-18, 20:25
  #10
Medlem
redbull72s avatar
Tråkigt svar men de bästa kulorna du kan använda är de du träffar bäst med, spelar ju ingen roll vad du köper om du inte träffar där du ska, vad har du för luftgevär? O glöm hatsans billiga fjäderbössor, visst det går att få upp dom rejält i fart, men fart är inget jämfört med precision!
Citera
2017-04-18, 20:31
  #11
Medlem
Snusovics avatar
Hade problem med att döda sädesärlor med luftgevär (preskiberat för dom som undrar). Mitt bästa tips är att skaffa en pilbåge, lika olagligt men fan så mycket mer effektivt.
Citera
2017-04-18, 22:58
  #12
Medlem
Hax.Pains avatar
Du måste nog söka licens för att få jaga med ett 5.5mm, antar jag?
Vilket borde vara onödigt då det tar plats i din vapengarderob. Köp ett salongsgevär.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback