Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-31, 12:45
  #1
Medlem
misslovers avatar
Hej! Blir så himla frustrerad... har en lumix gh4 (micro 3/4) systemkamera och försöker hitta ett objektiv som kan ge mig 35mm när jag filmar, men förstår nada när jag söker på nätet efter vad som ska motsvara en 35 mm lens.
Någon som är kunnig och vet hur jag ska gå tillväga?
Citera
2017-01-31, 12:58
  #2
Medlem
17mm Du har en faktor 2 på den kameran. Så letar du efter 50 mm så ska du ha en 25mm osv.
Citera
2017-01-31, 12:59
  #3
Medlem
Om jag förstår det hela rätt så har kameran en sensor på 17,3 x 13,0 mm
Detta borde bli "halvformat" så en 17,5 mm lins borde motsvara 35 mm i fullformat.
Citera
2017-01-31, 13:24
  #4
Medlem
misslovers avatar
Ah okej, då förstår jag. Tack för hjälpen!

En fråga utöver huvudämnet: Vet någon ett objektiv som är relativt billigt och bra som ger mig 35mm?
Citera
2017-02-01, 01:00
  #5
Medlem
Tänk även på att när du filmar så används inte hela sensorn, det skiljer sig även beroende på vilken upplösning du filmar med.

Panasonic GH4 4K vs 1080p Crop View:
https://www.youtube.com/watch?v=gVyvXCLw13g
Citera
2017-02-01, 02:47
  #6
Medlem
Panasonic har 15mm och 20 mm, och Olympus har 17mm (men tänk på att kolla om bildstabiliseringen funkar med Olympus). Dock kanske du filmar på stativ och då blir ju bildstabilisering mindre viktigt.

Sedan med filmning är kvalitetskraven lägre än vid bild så en zoom kanske passar bättre? Fast zoomar brukar ju ha sämre ljusstyrka, du får bestämma vad som behövs. Men jag ser få personer som filmar med fast brännvidd.
Citera
2017-02-01, 08:52
  #7
Avstängd
Vad är en lens?


LINS heter det på svenska..
Citera
2017-02-01, 10:02
  #8
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EboLa^
Vad är en lens?


LINS heter det på svenska..
Lens håller jag som mer korrekt än LINS, objektiv heter det på min svenska.


TS; så dyr och fin kamera och du har inte ens koll på att det är 2x crop på optiken? Vad har du för objektiv idag? Cyberphoto är bra på att beskriva kameror, läs deras test och intryck här; https://www.cyberphoto.se/info.php?article=DMC-GH4 där beskriver dom även videofunktionerna ganska ingående på lättbegriplig svenska.

Ska du filma riktigt seriöst med kamerans fulla potential så finns voigtländer 17,5/0,95, dock dyrt. Olympus har sitt 17/1,8(och ett billigt 17/2,8 som inte bara är billigare i pris, avrådes om du vill ha ut max av din kamera), det är ett riktigt bra objektiv. Men sen är det det med att kameran ofta beskär ytterligare lite när man filmar, kanske ett panasonic 15 mm ligger närmre verkligt 35 mm crop, eller deras 14/2,5.

Jag blir nyfiken också, varför just exakt 35 mm?
Citera
2017-02-03, 19:11
  #9
Moderator
rotadents avatar
Panasonics 20mm pannkaka är ett väldigt bra och prisvärt objektiv. Ger 40mm på den kameran, men jag tror ändå att du blir nöjd med det. 14mm pannkakan har jag ingen erfarenhet av själv, men tänker att det förmodligen duger bra det också, ger då 28mm.

Nöjer du dig med manuell fokus så finns Samyangs 14mm vidvinkel till m4/3 för en spottstyver på Cyberphoto just nu:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=101998
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback