Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-31, 08:35
  #1
Medlem
Efter Trumps moratorium att ta emot människor med medborgarskap från vissa länder som hyser stor andel muslimska extremister har frågan om det icke uppsägbara medborgarskapet från Iran kommit upp. Folk med iranska rötter har enligt rapporteringen nekats inresa till USA.

Vad jag förstår anser Iran att det iranska medborgarskapet gäller i generationer så även en person vars far är född och uppväxt i Sverige men har rötter bakåt till Iran anses, av Iran, vara iransk medborgare. Såhär skriver UD:
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Am...ormation-Iran/
Citat:
Dubbelt medborgarskap erkänns inte av Iran
Resenärer med dubbelt medborgarskap - det vill säga iranskt och svenskt - bör vara medvetna om att Iran inte erkänner dubbelt medborgarskap, vilket innebär att det svenska medborgarskapet inte har något legalt värde i Iran.

Iran erkänner alltså inte det det svenska medborgarskapet. Detta berör naturligtvis personer som Iran känner till har iransk börd och som funderar på att åka till Iran.

Men, och här kommer det jag har lite svårt att förstå, sedan när bryr sig västländer om vad otrevliga diktaturstater anser i sådana här frågor? På vilket sätt håller USA reda på om en iransk person har en farfar född i Iran? Varför skulle en sådan person nekas inresa om han inte på eget initiativ (eller föräldrarnas) låtit registrera ett iranskt medborgarskap vid sidan om det svenska här i Sverige?

Jag kan förstå att om man har Iran som födelseland i passet så kan det bli problem för närvarande, men jag har väldigt svårt att förstå varför någon som är född i Sverige skulle få problem om han inte på eget bevåg lagt till det iranska medborgarskapet. Jag menar Iran kan ju inte ha en aning om vilka som föds i Sverige och av vem. Och inte ens om de hade det så är det väl något som USA vill ta del av?

Hur ser juridiken ut här?
Frågan har varit upp här tidigare då en iranier ville säga upp sitt medborgarskap men i det fallet fattade jag det som att personen ville åka till Iran så det är en helt annan grej:
(FB) Hur avskaffa iranskt medborgarskap?
__________________
Senast redigerad av Varglig 2017-01-31 kl. 08:37. Anledning: interpunktion
Citera
2017-01-31, 08:57
  #2
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Efter Trumps moratorium att ta emot människor med medborgarskap från vissa länder som hyser stor andel muslimska extremister har frågan om det icke uppsägbara medborgarskapet från Iran kommit upp. Folk med iranska rötter har enligt rapporteringen nekats inresa till USA.

Vad jag förstår anser Iran att det iranska medborgarskapet gäller i generationer så även en person vars far är född och uppväxt i Sverige men har rötter bakåt till Iran anses, av Iran, vara iransk medborgare. Såhär skriver UD:
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Am...ormation-Iran/


Iran erkänner alltså inte det det svenska medborgarskapet. Detta berör naturligtvis personer som Iran känner till har iransk börd och som funderar på att åka till Iran.

Men, och här kommer det jag har lite svårt att förstå, sedan när bryr sig västländer om vad otrevliga diktaturstater anser i sådana här frågor? På vilket sätt håller USA reda på om en iransk person har en farfar född i Iran? Varför skulle en sådan person nekas inresa om han inte på eget initiativ (eller föräldrarnas) låtit registrera ett iranskt medborgarskap vid sidan om det svenska här i Sverige?

Jag kan förstå att om man har Iran som födelseland i passet så kan det bli problem för närvarande, men jag har väldigt svårt att förstå varför någon som är född i Sverige skulle få problem om han inte på eget bevåg lagt till det iranska medborgarskapet. Jag menar Iran kan ju inte ha en aning om vilka som föds i Sverige och av vem. Och inte ens om de hade det så är det väl något som USA vill ta del av?

Hur ser juridiken ut här?
Frågan har varit upp här tidigare då en iranier ville säga upp sitt medborgarskap men i det fallet fattade jag det som att personen ville åka till Iran så det är en helt annan grej:
(FB) Hur avskaffa iranskt medborgarskap?
Iran utgår från sharia i sina medborgarskapslagar, något även de flesta andra arabiska länder gör. Detta innebär att medborgarskap ärvs på svärdsidan, i vissa fall obegränsat, dvs även om man skulle ha en farfarsfar som var iranier så anses man vara iransk medborgare av Iran.

I praktiken så har USA eller för den delen tex Sverige ingen koll på vilka som anses vara iranska medborgare av Iran även om man naturligtvis kan sluta sig till det om man känner till faderns identitet. I praktiken så innebär det här alltså att den som tex har ett utpräglat iranskt efternamn rimligen kan antas ha en pappa från Iran och därmed då är iransk medborgare. Men låt oss anta att någon som är född i Sverige med en iransk pappa har ett svenskt förnamn och efternamn, eller för den delen förnamn och efternamn som inte uppenbart bara förekommer i Iran, så har naturligtvis USA ingen som helst aning om att vederbörande anses av Iran vara iransk medborgare.

Motsvarande problematik för den som enbart har sin mor från Iran finns inte då iranskt medborgarskap inte ärvs på mödernet, det här gäller för övrigt samtliga länder i mellanöstern. Det är egentligen inte så märkvärdigt, i Sverige hade vi tills relativt nyligen en liknande medborgarskapslag fast där var det ifall modern är svensk eller ej som avgör. Detta innebar att den som föddes utomlands av en svensk mor och utländsk far automatiskt alltid var svensk medborgare medan den som föddes utomlands av en utländsk mot och svensk far inte automatiskt var svensk medborgare. De svenska bestämmelserna grundade sig dock inte på sharia ( ) utan på att Sverige inte ville ha medborgare lite överallt i världen bara för att deras svenske pappa varit och knullat runt utomlands (tex sjömän).

Så nej, varken USA eller Sverige håller rätt på sådant här om man nu inte utgår från folkbokföringsregister som finns både i USA och Sverige och USA har inte tillgång till svensk folkbokföring. Men bara för att en regel inte går att tillämpa i samtliga fall innebär det inte att den inte ska finnas. Det är självklart att en hel del iranier kommer slippa genom nätet, precis som brottsdömda reser in till USA fastän de inte får det. Att USA bryr sig om hur Iran ser på en exiliranier med annat medborgarskap är inte konstigt, med medborgarskap kommer inte bara rättigheter utan också skyldigheter och USA kan inte veta hur stark koppling till den iranska regimen som en iransk medborgare har. Det här är också inte bara en säkerhetsfråga, det handlar i just Irans fall lika mycket om en politisk, man vill sätta press på den iranska regimen.

Juridiken säger alltså ingenting om det här, svensk juridik har inga regler gällande USAs immigrationslagar och amerikansk juridik har inga särskilda bestämmelser, den här typen av frågor bestäms av presidenten och i förekommande fall även kongressen.

Är man född i Sverige med iransk far och vill resa till USA så gör man bäst i att ha ett icke-persiskt förnamn och efternamn. Enbart persiskt förnamn funkar väl, man kan ju hävda att det är ens mor som är iranska och pappan svensk även om det är ett risktagande.

Att ha flera medborgarskap innebär oftast bara fördelar. Att de med dubbelt medborgarskap i de här länderna nu får en liten nackdel i form av problem att resa till USA är väl egentligen ingen stor grej. Det enda man kan invända möjligen är just det att iranier med svenska medborgarskap inte har något val, även om de skulle vilja säga upp sina iranska medborgarskap så går det inte.

Personligen är jag av uppfattningen att dubbla medborgarskap inte ska tillåtas. Dubbla medborgarskap mellan nordiska länder är tex inte tillåtet såvida man inte fötts med det, ex mamma från Finland och pappa från Sverige. En svensk som får ett medborgarskap i ett annat nordiskt land förlorar sitt medborgarskap. Varför ska icke-nordiska länder undantas från den här regeln övergår mitt förstånd, särskilt som det rätt ofta händer att brottslingar med svenskt medborgarskap flyr till sitt hemland (eller sina föräldrars hemland) och svensk rättvisa inte kommer åt dem då de har medborgarskap i landet de flytt till.
__________________
Senast redigerad av Fnissturken 2017-01-31 kl. 09:39.
Citera
2017-01-31, 09:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Iran utgår från sharia i sina medborgarskapslagar, något även de flesta andra arabiska länder gör. Detta innebär att medborgarskap ärvs på svärdsidan, i vissa fall obegränsat, dvs även om man skulle ha en farfarsfar som var iranier så anses man vara iransk medborgare av Iran.

I praktiken så har USA eller för den delen tex Sverige ingen koll på vilka som anses vara iranska medborgare av Iran även om man naturligtvis kan sluta sig till det om man känner till faderns identitet. I praktiken så innebär det här alltså att den som tex har ett utpräglat iranskt efternamn rimligen kan antas ha en pappa från Iran och därmed då är iransk medborgare. Men låt oss anta att någon som är född i Sverige med en iransk pappa har ett svenskt förnamn och efternamn, eller för den delen förnamn och efternamn som inte uppenbart bara förekommer i Iran, så har naturligtvis USA ingen som helst aning om att vederbörande anses av Iran vara iransk medborgare.

Motsvarande problematik för den som enbart har sin mor från Iran finns inte då iranskt medborgarskap inte ärvs på mödernet, det här gäller för övrigt samtliga länder i mellanöstern. Det är egentligen inte så märkvärdigt, i Sverige hade vi tills relativt nyligen en liknande medborgarskapslag fast där var det ifall modern är svensk eller ej som avgör. Detta innebar att den som föddes utomlands av en svensk mor och utländsk far automatiskt alltid var svensk medborgare medan den som föddes utomlands av en utländsk mot och svensk far inte automatiskt var svensk medborgare. De svenska bestämmelserna grundade sig dock inte på sharia ( ) utan på att Sverige inte ville ha medborgare lite överallt i världen bara för att deras svenske pappa varit och knullat runt utomlands (tex sjömän).

Så nej, varken USA eller Sverige håller rätt på sådant här om man nu inte utgår från folkbokföringsregister som finns både i USA och Sverige och USA har inte tillgång till svensk folkbokföring. Men bara för att en regel inte går att tillämpa i samtliga fall innebär det inte att den inte ska finnas. Det är självklart att en hel del iranier kommer slippa genom nätet, precis som brottsdömda reser in till USA fastän de inte får det. Att USA bryr sig om hur Iran ser på en exiliranier med annat medborgarskap är inte konstigt, med medborgarskap kommer inte bara rättigheter utan också skyldigheter och USA kan inte veta hur stark koppling till den iranska regimen som en iransk medborgare har. Det här är också inte bara en säkerhetsfråga, det handlar i just Irans fall lika mycket om en politisk, man vill sätta press på den iranska regimen.

Juridiken säger alltså ingenting om det här, svensk juridik har inga regler gällande USAs immigrationslagar och amerikansk juridik har inga särskilda bestämmelser, den här typen av frågor bestäms av presidenten och i förekommande fall även kongressen.

Är man född i Sverige med iransk far och vill resa till USA så gör man bäst i att ha ett icke-persiskt förnamn och efternamn. Enbart persiskt förnamn funkar väl, man kan ju hävda att det är ens mor som är iranska och pappan svensk även om det är ett risktagande.

Att ha flera medborgarskap innebär oftast bara fördelar. Att de med dubbelt medborgarskap i de här länderna nu får en liten nackdel i form av problem att resa till USA är väl egentligen ingen stor grej. Det enda man kan invända möjligen är just det att iranier med svenska medborgarskap inte har något val, även om de skulle vilja säga upp sina iranska medborgarskap så går det inte.

Personligen är jag av uppfattningen att dubbla medborgarskap inte ska tillåtas. Dubbla medborgarskap mellan nordiska länder är tex inte tillåtet såvida man inte fötts med det, ex mamma från Finland och pappa från Sverige. En svensk som får ett medborgarskap i ett annat land förlorar sitt medborgarskap. Varför ska icke-nordiska länder undantas från den här regeln övergår mitt förstånd, särskilt som det rätt ofta händer att brottslingar med svenskt medborgarskap flyr till sitt hemland (eller sina föräldrars hemland) och svensk rättvisa inte kommer åt dem då de har medborgarskap i landet de flytt till.

Tack för ett uttömmande och bra svar. Det jag möjligen inte förstår ur USA:s synvinkel är varför USA skulle titta extra noga på just människor med iransk börd enkom på grundval av Irans medborgarskapslagar. Jag föreställer mig att det finns fler extremister bland irakier t.ex. Så jag undrar om inte hela rapporteringen kring betydelsen av iranskt medborgarskap är lite överdriven. En svenskfödd person med irakiskt namn borde väl ha minst lika svårt att ta sig in i USA för närvarande?

Om en svenskfödd med iransk börd vill ha medborgarskap i Iran, är det då en fråga för svenska myndigheter att registrera i passet eller hur funkar det? Det skulle vara intressant att veta om det är vanligt att iranska ättlingar uttryckligen vill ha kvar sitt dubbla medborgarskap. Det är ju vanligt för många andra nationaliteter i varje fall.
Citera
2017-01-31, 09:47
  #4
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det jag möjligen inte förstår ur USA:s synvinkel är varför USA skulle titta extra noga på just människor med iransk börd enkom på grundval av Irans medborgarskapslagar. Jag föreställer mig att det finns fler extremister bland irakier t.ex. Så jag undrar om inte hela rapporteringen kring betydelsen av iranskt medborgarskap är lite överdriven. En svenskfödd person med irakiskt namn borde väl ha minst lika svårt att ta sig in i USA för närvarande?
Ja precis. Skälet till varför det här har blivit en så stor fråga gällande iranier är väl dels att det inte finns många terrorister bland iranier och att de inte kan säga upp sina medborgarskap. Men som sagt, det handlar inte så mycket om terrorism som en politisk markering.
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Om en svenskfödd med iransk börd vill ha medborgarskap i Iran, är det då en fråga för svenska myndigheter att registrera i passet eller hur funkar det? Det skulle vara intressant att veta om det är vanligt att iranska ättlingar uttryckligen vill ha kvar sitt dubbla medborgarskap. Det är ju vanligt för många andra nationaliteter i varje fall.
Svenska myndigheter har ingenting med andra länders beviljande av medborgarskap att göra, förutom om det är nordiska länder för där finns ett mycket väl utvecklat samarbete där man meddelar varandra om någon från ett annat nordiskt land beviljas medborgarskap eftersom då det gamla landet drar in medborgarskapet. Jag skulle tro att iranättade personer ser till att deras barn även de blir iranska medborgare, dvs inregistrerade i Iran, eftersom det fram tills nu enbart fanns fördelar med flera medborgarskap.

Jag tycker den här regeln är rätt vettig i sig, USA har krigat utav bara helvete i tex Irak och Syrien, varför det vore vansinne att släppa in irakier och syrier i USA. Jemen har sjukt mycket terrorister varför det är naturligt att inte släppa in dem heller. Iran som land ligger i enorm konflikt med amerikanska intressen även om iranierna själva inte direkt utgör något säkerhetsproblem, ett förhindrade av iransk invandring innebär ett försvårande för iranska agenter att verka på amerikansk mark. Bara för att det borde finnas fler länder på listan och att Iran inte är ett land med särskilt många terrorister så innebär det inte att listan som sådan eller som idé är dålig. Märk väl också att länderna på listan har dåligt samarbete med USA. Det är sant att många terrorister på amerikansk mark varit saudier men samtidigt har USA mycket goda relationer med Saudi och deras säkerhetstjänster har ett intensivt samarbete. Det finns en vilja från Saudi att förhindra saudiska terrorister reser till USA. Just ett välfungerande säkerhetssamarbete har nog varit rätt viktigt urvalskriterium för den här listan även om andra kriterier uppenbart även varit aktuella.

Det är nog bara en tidsfråga innan europeiska länder som tex Sverige graderas ner och hamnar på samma nivå som tex Rumänien vad gäller resor till USA. Rumänska medborgare kan inte resa via ESTA utan måste gå på ambassadintervju först. Sverige har dock viljan att stoppa terrorister och svensk säkerhetstjänst har ett väldigt öppet samarbete med sina amerikanska motsvarigheter vilket gör att USA än så länge ser det som att Sverige kan hantera situationen med att väldigt många terrorister har svenska medborgarskap. Den dagen Sverige får svårt att klara av att hålla koll på våra egna terrorister så kommer USA att tröttna och införa reserestriktioner. Med tanke på Trumps uttalanden om situationen i Sverige så ska vi inte bli förvånande om det händer under hans styre, tex om det blir en andra mandatperiod för honom (dvs tidigast om fyra år).
__________________
Senast redigerad av Fnissturken 2017-01-31 kl. 09:53.
Citera
2017-01-31, 09:56
  #5
Medlem
japanskbruds avatar
hur blir man medborgare i iran med två svenska föräldrar utan anknytning till iran?
jag är trött på sverige
Citera
2017-01-31, 10:15
  #6
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
hur blir man medborgare i iran med två svenska föräldrar utan anknytning till iran?
jag är trött på sverige
Om du är kvinna så kan du bli medborgare genom att gifta dig med en iransk man.

Som man är det omöjligt att bli iransk medborgare, spelar ingen roll om du är född i landet och bott där sedan du föddes.
Citera
2017-01-31, 23:23
  #7
Medlem
Fnissturkens avatar
Relevant nyhet:
http://english.shabtabnews.com/2017/...nationalities/
Citat:
Iran will revoke the citizenship of any national who happens to be holding another foreign citizenship, state-media reported.

The announcement was made by the Iranian judiciary and coincides with the controversy over Iranian officials holding dual nationalities who are accused of espionage.

The Speaker of the Committee of National Security Affairs in the Iranian Parliament Hussain Naqvi Hussaini was cited in Mizzan news agency saying: “According to Iranian law, holding a dual citizenship is akin to a crime.”

“Citizenship would be withdrawn from Iranians holding dual nationalities”, pointing out to a blurring legal point in identifying the (US) green card, residency, and dual citizenship,’ he added.

Mohammed Ali Burmukhtar, a member of the Judiciary Committee in the Iranian Parliament, said: “Even though Iranian law prohibits the citizens from holding dual nationalities, there are 40 officials’ dual nationals working in different government departments.”
Citera
2017-02-11, 11:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Relevant nyhet:
http://english.shabtabnews.com/2017/...nationalities/

Men det låter ju som en kovändning från Irans sida. Att de inte erkänner dubbelt medborgarskap står ju klart sedan tidigare, men hela vinkeln hittils har ju varit att de aldrig någonsin, inte ens efter generationer drar tillbaka det iranska medborgarskapet på fädernas sida i släktlinjen. Därmed underkänner de regelmässigt det andra medborgarskapet.

Skall det alltså upphöra att gälla?
Det förändrar ju hela situationen, om nu Trump skulle lyckas återinföra stoppet.
Citera
2017-02-13, 22:35
  #9
Medlem
kafus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
hur blir man medborgare i iran med två svenska föräldrar utan anknytning till iran?
jag är trött på sverige

Visa din solidaritet genom att omedelbart söka iranskt medborgarskap!

Passa på nu! Medborgare i Iran är satta under press genom USA:s nuvarande visumpolitik. Om du som svensk i det läget förklarar din solidaritet med det iranska folket genom att be om iranskt medborgarskap och pass för att på så vis hamna i samma båt som dem, då kanske du får ett ja.

Du förklarar att du gärna skulle resa med iranskt pass och utsätta dig för schikaner vid amerikanska gränskontroller, bara du därigenom får äran att visa din solidaritet med de orättvist behandlade.

Att under dagens förhållanden beviljas iranskt medborgarskap är att se som en stor ära.

Du ansöker genom att gå direkt till den iranske presidenten för att med stor artighet, så som det anstår en äkta gentleman, anhålla om hans ynnest!

Jag menar allvar!
__________________
Senast redigerad av kafu 2017-02-13 kl. 22:51.
Citera
2017-02-14, 09:24
  #10
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Om du är kvinna så kan du bli medborgare genom att gifta dig med en iransk man.

Som man är det omöjligt att bli iransk medborgare, spelar ingen roll om du är född i landet och bott där sedan du föddes.

I Iran är det ju vanligt med könskorrigering (tom statligt finansierad sådan), så om man vill bli Iransk medborgare som man bör man ju kunna åka dit, säga att man gillar killar varpå man blir starkt uppmanad att operera om sig till kvinna, varpå man sedan kan gifta sig med en man och erhålla medborgarskap (ty ens juridiska kön ändras också).
Citera
2017-02-14, 11:41
  #11
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
I Iran är det ju vanligt med könskorrigering (tom statligt finansierad sådan), så om man vill bli Iransk medborgare som man bör man ju kunna åka dit, säga att man gillar killar varpå man blir starkt uppmanad att operera om sig till kvinna, varpå man sedan kan gifta sig med en man och erhålla medborgarskap (ty ens juridiska kön ändras också).
Iran lär knappast hålla icke-medborgare med könskorrigeringar. Däremot är det väl klart att en man kan göra det i sitt eget hemland för att därefter gifta sig med en iransk man.

Skulle du själv gå så långt för att få ett iranskt medborgarskap? Tror det är få som skulle det och bara tanken ger mig en smak av spya i munnen.
Citera
2017-02-14, 11:48
  #12
Medlem
kafus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
...om man vill bli Iransk medborgare som man bör man ju kunna åka dit, säga att man gillar killar varpå man blir starkt uppmanad att operera om sig till kvinna, varpå man sedan kan gifta sig med en man och erhålla medborgarskap (ty ens juridiska kön ändras också).

Det hade jag aldrig tänkt på, att någon skulle kunna vara beredd att använda en så omänsklig metod för att bli medborgare någonstans.

En ansökan om medborgarskap bör vara en positiv handling, inte en destruktiv.

Jag vet inget land som välkomnar självstympare som nya medborgare.

Den som väljer föreslagen metod för förvärv av medborgarskap kommer att mista sitt kön med risk att aldrig vinna det åtrådda passet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback