Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-31, 02:21
  #1
Medlem
Segments avatar
Jag känner mig sugen på att bli ägare till en stationär dator igen efter att endast ha ägt laptops det senaste decenniet. Dock känner jag mig lite osäker på exakt vad jag behöver/kommer vilja använda datorn till, men till en början så är det främst att ha den som något slags mediacenter (vilket i praktiken innebär att jag främst vill köra typ YouTube-videos på min tv) samt att hantera mina backups. Kommer antagligen vara okej med att köra Linux i början, om jag inte blir sugen på att börja spela också, men det blir en senare grej.

Nu till min fråga: Skulle det fungera att endast köpa det absolut mest essentiella till att börja med? Jag tänker mig att jag köper ett moderkort, ett nätaggregat, lite ram-minne och en CPU (har redan hårddiskar sedan tidigare) och sedan kör igång. Chassi, grafikkort och läsare av optisk media är till exempel sådana saker som kan vänta då jag ännu inte vet vad jag vill ha här. Egentligen vill jag ha som en överdimensionerad Rasberry Pi.

Har jag missat några delar i min listning ovan? Finns det någon affär som är lämplig att gå till för att få hjälp angående detta, eller är det knasigt att inte köpa allt på en gång så att säga?
Citera
2017-01-31, 06:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
...
Egentligen vill jag ha som en överdimensionerad Rasberry Pi.

Har jag missat några delar i min listning ovan? Finns det någon affär som är lämplig att gå till för att få hjälp angående detta, eller är det knasigt att inte köpa allt på en gång så att säga?
Jag tycker att med ditt resonemang så borde du helt enkelt börja med en R-Pi som "lärpengar" för att komma igång billigt och se vad du saknar!

Glöm inte rätt videosladd til din TV och ett "riktigt" usb-trådlös tangentbord-mus-kitt.
Strömförsörjning är samma som mobiltelefoner om du har ngt över och låda behövs inte för funktionen utan beror mer på din "möblering".

Och oavsett hur liten/stor PCn blir, så rusta dig för att köra trådat LAN+internet. Trådlösa varianter är bara frustrerande.

(Skulle du skaffa en mer ordinär dator så rekommenderar jag en distro typ Chapeau www.chapeaulinux.org som gör det enkelt att kolla på flash och övriga icke-fria codecs.)

Har du förresten ingen avlagd laptop att använda också?

Kolla också manualen (ladda hem) till precis din TV-modell, så att du exakt vet lcd-upplösning och vilka digitala (DP/hdmi/DVI) ingångar den stöder.
Citera
2017-01-31, 22:36
  #3
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag tycker att med ditt resonemang så borde du helt enkelt börja med en R-Pi som "lärpengar" för att komma igång billigt och se vad du saknar!

Glöm inte rätt videosladd til din TV och ett "riktigt" usb-trådlös tangentbord-mus-kitt.
Strömförsörjning är samma som mobiltelefoner om du har ngt över och låda behövs inte för funktionen utan beror mer på din "möblering".

Och oavsett hur liten/stor PCn blir, så rusta dig för att köra trådat LAN+internet. Trådlösa varianter är bara frustrerande.

(Skulle du skaffa en mer ordinär dator så rekommenderar jag en distro typ Chapeau www.chapeaulinux.org som gör det enkelt att kolla på flash och övriga icke-fria codecs.)

Har du förresten ingen avlagd laptop att använda också?

Kolla också manualen (ladda hem) till precis din TV-modell, så att du exakt vet lcd-upplösning och vilka digitala (DP/hdmi/DVI) ingångar den stöder.

Tack för tankarna! Det som gör att jag känner att jag nog ska gå direkt på en "riktig" dator är att jag behöver snabb tillgång till mina hårddiskar (har USB-dockor, men Rasberry Pi erbjuder bara USB 2.0-portar) samt att jag är lite sugen på att köpa en blu-ray-brännare så småningom.

Min frågan är här om jag egentligen skulle kunna köpa något hyfsat okej moderkort som jag kan utgå ifrån men sedan köpa ganska värdelösa CPU- och RAM-komponenter som inte kostar speciellt mycket.
Citera
2017-01-31, 23:29
  #4
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Jag känner mig sugen på att bli ägare till en stationär dator igen efter att endast ha ägt laptops det senaste decenniet. Dock känner jag mig lite osäker på exakt vad jag behöver/kommer vilja använda datorn till, men till en början så är det främst att ha den som något slags mediacenter (vilket i praktiken innebär att jag främst vill köra typ YouTube-videos på min tv) samt att hantera mina backups. Kommer antagligen vara okej med att köra Linux i början, om jag inte blir sugen på att börja spela också, men det blir en senare grej.

Nu till min fråga: Skulle det fungera att endast köpa det absolut mest essentiella till att börja med? Jag tänker mig att jag köper ett moderkort, ett nätaggregat, lite ram-minne och en CPU (har redan hårddiskar sedan tidigare) och sedan kör igång. Chassi, grafikkort och läsare av optisk media är till exempel sådana saker som kan vänta då jag ännu inte vet vad jag vill ha här. Egentligen vill jag ha som en överdimensionerad Rasberry Pi.

Har jag missat några delar i min listning ovan? Finns det någon affär som är lämplig att gå till för att få hjälp angående detta, eller är det knasigt att inte köpa allt på en gång så att säga?
Att köra någon produkt lik Raspberry Pi är inte aktuellt?

Skall du ha en hel stationär dator så kan du ju börja med ett B250 moderkort, en G4560 och säg 2x4 GB 2400 MHz DDR4, om du redan hade resten kan du ju sluta där. Kostar närmare men under 2000 kr tillsammans.

Processorn är billig och har inbyggd grafik.

AMD har inte släppt AM4 moderkort och nya APUer för "gördetsjälv"-marknaden ännu, annars går väl de också, enklare processor och integrerad grafik i båda fallen.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2017-01-31 kl. 23:32.
Citera
2017-01-31, 23:30
  #5
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
(Skulle du skaffa en mer ordinär dator så rekommenderar jag en distro typ Chapeau www.chapeaulinux.org som gör det enkelt att kolla på flash och övriga icke-fria codecs.)
Silverlight håller ju på att dö det också och Chrome (Edge, och Firefox?) kommer ha stöd för DRM direkt i webläsaren.
(Fast det var ju intressant variant av Fedora oavsett.)
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2017-01-31 kl. 23:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback