Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-31, 02:05
  #1
Medlem
sebnies avatar
Nu när jag läste om alla fyrverkeriidioti som hålls på långt efter nyår.... så satt jag och kom på en dunderidé, som skulle råda bot på problemet, eller i alla fall begränsa problemen till nyårsafton.

Är det rent pyrotekniskt möjligt, att skapa ett krut, eller en iblandning i krutet, som vid kontakt med luft, "ruttnar" eller liknande, på ett helt ofarligt vis, så att krutet är obrukbart (inert) efter 24 timmar, på ett sådant sätt att när väl "threshold" för reaktionen uppnås, så "dödas" krutet väldigt fort, så att det inte blir en pjäs som beter sig "slumpmässigt".

Tiden är inte viktig att den är exakt dock, kan vara ungefärlig.

Jag tänker mig att då de som tillverkar fyrverkerier, förpackar då fyrverkerierna i vakuumförpackning, och sedan säljs fyrverkerierna bara på 31 dec, och då drar försäljaren bort en etikett som täcker för ett hål på de vakuumförpackade pjäserna så luft kommer in i förpackningen, på så sätt får sig fyrverkerierna en timer så att om de inte skjuts av på nyårsafton slutar de att fungera, och kan då inte användas för djävelskap efter nyårsafton....


ALTERNATIV IDÉ:
Funderade också på om man hade någon reaktion som direkt disable:ar krutet vid kontakt med luft, så skulle pjäsen kunna vara lufttät och ha en elektronisk tändkrets med batteri och med en timer i. Vid försäljning "aktiveras" en elektronisk tändare, genom en RFID-signal som meddelar pjäsen hur många timmar det är kvar till 23:00, så att den enbart fungerar mellan säg 23:00 till 03:00 nyårsafton. (tänk lite ungefär som timern till motorvärmaren fungerar)
Vid avfyrning så trycker man in en knapp på pjäsen bara så räknar den ner typ 10 sekunder och "tänder" sedan, förutsatt att det är mellan rätt tidsperioder. Efter 03:00 öppnas en liten magnetventil så att luft kommer in och pjäsen blir permanent obrukbar. (samtidigt som tändkretsen självförstör typ)
För att göra pjäsen barnsäker kan man ju ha att knappen är dold i ett hål och det krävs en liten plastnyckel för att komma åt knappen, denna plastnyckel får man vid köpet (separat, inte i förpackningen)

Försöker man då öppna pjäsen för att sätta dit en veke/stubin, borra hål för att sätta dit en veke/stubin m.m. så blir pjäsen obrukbar.


Någon som har några idéer runt ämnet?
__________________
Senast redigerad av sebnie 2017-01-31 kl. 02:25.
Citera
2017-01-31, 11:23
  #2
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Ett stort problem är ju alla fyrverkerier som säljs svart från utlandet. Men om man skulle komma fram med ett substitut med någon tillsats som du skrev om först som samtidigt inte tokhöjer priset så skulle man kunna minska problemet med raketer som blir över från nyår. Alternativ två har jag svårt att se skulle vara möjligt då det lär höja priset rätt mycket. De massproducerade raketerna är ju enkla konstruktioner, men det du skrev fick det nästan att låta som någon ballistisk missil
Citera
2017-01-31, 17:32
  #3
Medlem
pyro860s avatar
Skulle ju fungera om det uppfinns ett sådant system. Tror det lutar åt åratals forskning dock, krut är ju som bekant rätt stabilt. Sen skulle det väl ta åratal att få det godkänt också. Pyroteknik som avtar i verkan är ju nämligen mindre pålitlig än pyroteknik med en stabil verkan.

Enklast är väl att införa något i stil med ett körkort, även om det vore ett intressant forskningsprojekt.
Citera
2017-01-31, 19:44
  #4
Medlem
Tanken är kanske god men det finns flera aspekter som mer eller mindre skulle omöjliggöra en sådan modifiering.

För det första skulle din lösning inte vara möjlig då då små behållarna som skjuts upp ur tårtor måste vara gastäta för att inte antändas omedelbart och orsaka rörsprängning.

För det andra skulle det det fördyra varorna på ett sätt som aldrig skulle vara ekonomiskt gångbart, särskilt den elektroniska lösningen. En inbyggd elektronisk tändare skulle dessutom aldrig bli godkänd då pjäser inte får fraktas hur som helst med eltändare installerade.

Enorma problem skulle uppstå med förpackningar som inte hållit tätt och som inte fungerar när det är tänkt.

En reaktion med luften måste innebära en oxidativ process (lösningen måste ju även fungera vid låg RH i luften!) och sådana alstrar alltid värme. Om denna process ska ske så snabbt som du tänker dig så skulle sannolikt risken för självantändning vara mycket stor.

Dessutom vill man ju kunna spara fyrverkeripjäser som man av en eller annan anledning inte fyrade av. Retur är inte att tänka på då det skulle krångla till allt enormt för återförsäljarna och slutligen skulle sannolikt lagringsdugligheten vara mycket låg för pjäser med denna inbyggda självdestruktion vilket ännu en gång skulle tillföra icke försvarbara kostnader.
Citera
2017-02-01, 04:30
  #5
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
.

1: För tårtor skulle man kunna ha en annan lösning.
Men är verkligen tårtor gastäta? Jag har sett att det är papp ovanför dem, och papp måste ju diffundera genom mängder med luft.

2: Det beror ju såklart på vad det är för elektroniska tändare. Alla elektroniska tändare har inte "transportförbud" på sig.
Om man istället tänker sig en tändare i form av en spiral med värmetråd som hettas upp av kretsen. För ytterligare säkerhet kan det finnas en plastgrej mellan batteriet och kontakten så att kretsen inte ens är strömsatt förrens försäljning. (batteriet och plastgrejen är då utanför det lufttäta området)
Då skulle det med största sannolikhet bli godkänt precis som vanliga stubiner, eftersom det, av kretsen, krävs ett anserligt "arbete" för att tända, och därmed riskerar inte tändaren att självantända på något sätt, precis lika lite som en stubin självantänder.

3: Går att göra förpackningar som håller tätt. Tänk ungefär som med kakförpackningar, du vet det röda snöret som "skär" av en del av förpackningen. Går att göra så det är typ 1.1 varv ungefär, på så sätt läcker inte förpackningarna. Detta under en etikett som först måste dras bort, och det gör då försäljaren.

4: Jag tänkte också på andra lösningar. Typ som någon vätska i en behållare. Behållaren löses upp vid kontakt med luft. Och vätskan är något som förstör krutet.

5: Varför tycker du lösningarna är onödigt fördyrande?
Och nej, jag tänkte mig inte något returförfarande, utan jag tänkte mig att har du inte använt fyrverkeripjäserna du köpte till nyår, då får du skylla dig själv. Precis som hyrfilmen du inte tittade på eller maten vars datum gick ut.
Jag menar, jag läste för någon dag sedan om fyrverkeripjäser som skjutits in i en krogkö. I slutet på januari.

Har du någon fundering i ungefär samma riktning? Dvs att på något sätt "inaktivera" en pjäs så billigt som möjligt efter nyårsafton, om den inte avfyrats på nyårsafton?

Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
.
Även om man skulle kräva någon form av tillstånd/körkort för att köpa fyrverkerier så skulle man behöva ha något registreringsförfarande för att kunna se vem som fulat sig. Och detta registreringsförfarande måste man kunna få fram spåren på, även när raketen exploderat. Altså skulle det kräva små metallbitar med instansat nummer iblandat, och det kanske inte är så bra om det faller ner från skyn, även om de är mikroskopiska. Dessutom lär det bli massor av metallbitar som förvillar spåren eftersom metallbitarna skulle spridas överallt.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2017-02-01 kl. 04:43.
Citera
2017-02-01, 07:43
  #6
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Även om man skulle kräva någon form av tillstånd/körkort för att köpa fyrverkerier så skulle man behöva ha något registreringsförfarande för att kunna se vem som fulat sig. Och detta registreringsförfarande måste man kunna få fram spåren på, även när raketen exploderat. Altså skulle det kräva små metallbitar med instansat nummer iblandat, och det kanske inte är så bra om det faller ner från skyn, även om de är mikroskopiska. Dessutom lär det bli massor av metallbitar som förvillar spåren eftersom metallbitarna skulle spridas överallt.

Fast blanda metallbitar med pyroteknik är inte en så värst god idé. Och som du säger så kommer dom inte vara representativa.
Citera
2017-02-01, 22:13
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Iden med det elektroniska skyddet verkar rimlig i förhållande till den fara fyrverkeripjäser utgör och det är därför jänkarna för länge sedan införde Permissive Action Link för att förhindra otillbörligt pangande.

[Slut ironi]

En kemisk livslängdsbegränsning går ju lättare men det är svårt att få ihop det ändå så pjäserna verkligen slutar funka vid rätt tidpunkt utan att riskera att för många inaktiveras för tidigt eller för sent.
Citera
2017-02-02, 07:57
  #8
Medlem
GalFisks avatar
En annan risk är att de fungerar delvis. Jobbigt med en raket eller konstbomb som inte orkar stiga men fortfarande exploderar - detta kan hända med pjäser som dragit åt sig fukt till exempel.
Citera
2017-02-02, 13:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
.
1. Tårtorna i sig är naturligtvis inte täta men de effekter som skjuts upp och som exploderar med en fördröjning måste vara gastäta. Det duger inte att bara se till att vissa delar av en fyrverkeripjäs inaktiveras för då är den fortfarande en explosiv vara som kan orsaka olyckor eller användas till ofog. Om man nu lyckades med att inaktivera alla ingående satser så skulle det fortfarande vara ett problem att ta hand om tårtan då den skulle klassas som farligt avfall med behov av särskild destruktion eller återvinning.

2. Om det handlar om en elektrisk tändning som slutar fungera så innebär det fortfarande att pjäsen är skarp och då står du där med något som är väldigt krångligt att bli av med på laglig väg, se ovan.

3. Det är klart att det finns täta förpackningar men det enda som håller hermetiskt tätt och som inte punkteras jättelätt vid hantering är flerskiktslaminat av svetsbar plast och aluminium i en sandwichkonstruktion. Dyrt!

4. Då måste du ha denna vätska eller detta ämne i varje enskild del och längs alla stubiner. OM nu man skulle lyckas med att konstruera detta så innebär det att alla dessa behållare kommer att skjutas upp i luften och sprängas sönder eller spridas av krevaderna. Hur skulle man lösa det ur ett miljöperspektiv?

5. Tycker jag har svarat på det nu! ;-)


Diskussionen var intressant men jag kan inte tänka mig att det är praktiskt genomförbart annat än i väldigt speciella fall där kostnad inte är ett problem och där man inte behöver bry sig om destruktion eller återanvändning.

Bättre åtgärd är nog att informera mer om riskerna och ge polisen mycket mer resurser för att lagföra de som använder fyrverkerier som vapen.

Kom på en sak: om varje pjäs försågs med en fontän som sprider lagom mycket gnistor eller mikrostjärnor (knaster t.ex.) omkring sig så skulle många dra sig för att hålla i pjäsen och man skulle dessutom enklare se att någon håller på med något ofog innan första skottet går av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback