Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-31, 01:03
  #1
Medlem
Jag har majoritetsposten i ett svenskt AB med fyra delägare.
Verksamhetsområdet är IT/utveckling.
Med tanke på nya 3:12 regler så måste något göras.

Situation: Tre personer måste finnas i Sverige på kontor och jobba mot kunder.
Jag skulle kunna befinna mig i annat land och jobba på distans.

Det betyder gissar jag att företaget får ett fast driftställe i Sverige.
Vad kan jag göra?
Registrera ett holdingbolag utomlands, betala bolagsskatt i Sverige, flytta utdelningen utomlands och sen dela ut till mig?
Ta betalt av det svenska bolaget för mina tjänster och sen betala lågskattad lön via bolag utomlands?

Finns det andra alternativ? Skulle gärna varje i Sverige iaf fem månader per år.
Tack för svar.
Citera
2017-01-31, 06:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dedu
Jag har majoritetsposten i ett svenskt AB med fyra delägare.
Verksamhetsområdet är IT/utveckling.
Med tanke på nya 3:12 regler så måste något göras.

Situation: Tre personer måste finnas i Sverige på kontor och jobba mot kunder.
Jag skulle kunna befinna mig i annat land och jobba på distans.

Det betyder gissar jag att företaget får ett fast driftställe i Sverige.
Vad kan jag göra?
Registrera ett holdingbolag utomlands, betala bolagsskatt i Sverige, flytta utdelningen utomlands och sen dela ut till mig?
Ta betalt av det svenska bolaget för mina tjänster och sen betala lågskattad lön via bolag utomlands?

Finns det andra alternativ? Skulle gärna varje i Sverige iaf fem månader per år.
Tack för svar.

Är dom som måste jobba kvar i Sveriges anställda endast? Isåfall kan du flytta allt utomlands och bara öppna en filial i Sverige och filial får bara så mycket pengar över så täcker lön.

Annars öppna utländskt holding bolag som ägs av en trust som äger din aktier. Sedan öppna utländskt konsultbolag du fakturerar dina tjänster mot svenska bolaget.

Undvik bara sitta kvar i styrelse i svenska bolaget etc. Eller få annan anktytning till Sverige.
Citera
2017-01-31, 07:21
  #3
Medlem
Jag jobbar på ett stort internationellt företag, till största del utomlands men är anställd i Sverige.
Har fyllt i en blankett från försäkringskassan, om jag inte minns fel, som gör klart att jag finns kvar i svenska systemen även om jag skattar i landet jag jobbar i för tillfället från första dag.

Är inte helt säker på hur upplägget ser ut, men den delen av inkomsten jag beskattar i utlandet behöver jag inte skatta för i Sverige.
Allt sköts av arbetsgivaren och jag gör min deklaration som vanligt och den ser också ut precis som att jag tjänat allt i Sverige.
Tredje part som har fullmakt från mig och anlitats av min arbetsgivare går sen in och gör ändringar i efterhand, fick precis tillbaka en summa från skatteverket för inkomstår 2014.

Har som sagt inte full koll på hur det funkar men eftersom få länder, om något, har högre inkomstskatt än Sverige så är det win win för mig.
Citera
2017-02-01, 23:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Är dom som måste jobba kvar i Sveriges anställda endast? Isåfall kan du flytta allt utomlands och bara öppna en filial i Sverige och filial får bara så mycket pengar över så täcker lön.
Vad är skillnaden gällande anställda och delägare i detta ärende? Blir det automatiskt fast driftställe?
Jag antar att det fortfarande gäller att ha ett holdingbolag i detta fall?

Tack för dina svar.

Zbgj: Tror att det finns något som heter 1år och 6månaders regeln, kan det vara något sådant du avser?
Citera
2017-02-02, 07:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dedu
Vad är skillnaden gällande anställda och delägare i detta ärende? Blir det automatiskt fast driftställe?
Jag antar att det fortfarande gäller att ha ett holdingbolag i detta fall?

Tack för dina svar.

Zbgj: Tror att det finns något som heter 1år och 6månaders regeln, kan det vara något sådant du avser?

Nej påverkar inte fast driftställe, bolag med anställda får ändå fast driftställe i det landet. Men genom driva filial endast exempelvis kan man låta liten del pengarna bli kvar resten går utomlands.

Men om dom flesta som jobbar i Sverige under filial även ägare av moderbolaget utomlands kan det bolaget få mer anktytning till Sverige vilken man vill undvika.
Citera
2017-02-04, 13:32
  #6
Medlem
Tack för alla svar.
Högst informativt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback