Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-04-09, 07:24
  #37
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot
Jag ser egentligen två primära subjektiva faktorer som kan få folk att genast säga Ronaldo Lima. Den första är nostalgifaktorn. Växte man upp under en period då en viss spelare dominerade så tenderar man att förhöja dennes status gentemot senare generationer som är minst lika duktiga. "Det var bättre förr"-resonemanget kan man hitta i alla möjliga diskussioner, som musik, film, samhället, osv.

Fotbollen var bättre för cirka 15 år sedan, oavsett om man tittar tillbaka med nostalgiska ögon eller inte. Bara för att spelet generellt har blivit lite mer tempostarkt och tekniskt (många spelare håller ungefär samma nivå och jämnhet), så betyder det inte att de individuella världsklasspelarna har blivit fler.

Jag menar, vad har vi nu för världsspelare? Kanske Raheem Sterling, Firmino, Salah, Harry Kane, Alexis Sanchez, Lukaku, Dybala, Luis Suarez, Neymar, Benzema, Lewandowski, etc? Jämför de jag listade med spelare som Roberto Carlos, Raúl, Ronaldo, Zidane, Figo, Beckham, Edgar Davids, Jaap Staam, Maldini, Nesta, Michael Owen, Ronaldinho, Rivaldo, Vieri, Van Nistelrooy, Cafu, Ljungberg, etc, etc.

Och att ens jämföra Cristiano med Ronaldo Lima är patetiskt. Nån skrev att det är mer rättvist att jämföra Cristiano med spelare som Zlatan och det är faktiskt mer trovärdigt. Spelare som Zidane, Ronaldo, Figo, Suker, Michael Laudrup, Romario, osv, vara alla i en klass för sig som Cristiano inte ens förtjänar att knyta skosnörena på... Inte ens Messi är i närheten av deras kvalitet.
__________________
Senast redigerad av Durcherrs 2018-04-09 kl. 07:26.
Citera
2018-04-09, 08:22
  #38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Fotbollen var bättre för cirka 15 år sedan, oavsett om man tittar tillbaka med nostalgiska ögon eller inte. Bara för att spelet generellt har blivit lite mer tempostarkt och tekniskt (många spelare håller ungefär samma nivå och jämnhet), så betyder det inte att de individuella världsklasspelarna har blivit fler.

Jag menar, vad har vi nu för världsspelare? Kanske Raheem Sterling, Firmino, Salah, Harry Kane, Alexis Sanchez, Lukaku, Dybala, Luis Suarez, Neymar, Benzema, Lewandowski, etc? Jämför de jag listade med spelare som Roberto Carlos, Raúl, Ronaldo, Zidane, Figo, Beckham, Edgar Davids, Jaap Staam, Maldini, Nesta, Michael Owen, Ronaldinho, Rivaldo, Vieri, Van Nistelrooy, Cafu, Ljungberg, etc, etc.

Och att ens jämföra Cristiano med Ronaldo Lima är patetiskt. Nån skrev att det är mer rättvist att jämföra Cristiano med spelare som Zlatan och det är faktiskt mer trovärdigt. Spelare som Zidane, Ronaldo, Figo, Suker, Michael Laudrup, Romario, osv, vara alla i en klass för sig som Cristiano inte ens förtjänar att knyta skosnörena på... Inte ens Messi är i närheten av deras kvalitet.


Men det blir ju lite fel. När du samtidigt lägger in Ljungberg och jaap staam bland dom andra namnen. Personliga favoriter kanske?

Dom är inte i närheten av dom andra. Och Ronaldo är extremt mycket bättre fotbollsspelare än båda dom.

Dom är alla bra spelare för sin tid. Tycker det blir svårt och fel att försöka peka ut en spelare. Det är nästan 2 olika sporter. Spelet är helt annorlunda.
Citera
2018-04-11, 17:40
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey
Knappast någon som kan fotboll. Ronaldinho var bra i 2-3 säsonger, lite skillnad att vara bäst i världen under en 10-årsperiod tycker du inte?

Det får stå för dig, jag tycker inte att man är världens bäste spelare för att man gör många mål. Ronaldo är en fantastisk målskytt men en vidare bra och komplett fotbollsspelare är han inte. Han kan få titeln som världens bästa målskytt genom tiderna men jag kan nämna många som jag tycker är bättre fotbollsspelare.
Citera
2018-04-11, 19:32
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandmanz
Det får stå för dig, jag tycker inte att man är världens bäste spelare för att man gör många mål. Ronaldo är en fantastisk målskytt men en vidare bra och komplett fotbollsspelare är han inte. Han kan få titeln som världens bästa målskytt genom tiderna men jag kan nämna många som jag tycker är bättre fotbollsspelare.
Han är komplett på alla tänkbara sätt och vis. Att han fortfarande vid 33 års ålder gör lika många mål nu som han gjort tidigare under alla år säger allt egentligen. Oöverträffad fysik, ett huvudspel utan dess like och redan som tonåring var hans underbara teknik i en klass för sig fast den inte alltid ledde till mål eller ens målchanser. Tog inte många år innan han vände på detta dock och nu trots att han på ålderns höst behövt ändra sitt spelsätt i mångt och mycket fortsätter han ösa in mål i var och varannan match och är på god väg mot sin sjätte guldboll. Jämför det med att vara tvärslut vid 27 års ålder så ser du rätt snabbt att det skiljer ljusår mellan de båda, i Ronaldos favör, när man kommer se tillbaka på deras karriärer.
Citera
2018-04-12, 21:56
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey
Han är komplett på alla tänkbara sätt och vis. Att han fortfarande vid 33 års ålder gör lika många mål nu som han gjort tidigare under alla år säger allt egentligen. Oöverträffad fysik, ett huvudspel utan dess like och redan som tonåring var hans underbara teknik i en klass för sig fast den inte alltid ledde till mål eller ens målchanser. Tog inte många år innan han vände på detta dock och nu trots att han på ålderns höst behövt ändra sitt spelsätt i mångt och mycket fortsätter han ösa in mål i var och varannan match och är på god väg mot sin sjätte guldboll. Jämför det med att vara tvärslut vid 27 års ålder så ser du rätt snabbt att det skiljer ljusår mellan de båda, i Ronaldos favör, när man kommer se tillbaka på deras karriärer.

Han är världens mest kompletta målskytt genom tiderna, det kan jag köpa. Han är däremot inte en vidare komplett fotbollsspelare. Att vara komplett enligt mig är när man kan göra det bra i flera olika lagdelar eftersom att man besitter många olika egenskaper. Jag förstår faktiskt inte folk som påstår att Ronaldo är vidare komplett, han är ingen vidare passningsspelare, han har ingen vidare funktionell teknik då han missar flertalet mottagningar och gör enkla tekniska misstag varje match, han skyddar inte bollen speciellt bra, han brister i speluppfattning utanför straffområdet och tar ofta felbeslut. Sätt Ronaldo i någon annan lagdel och han skulle vara rent av urusel.
Citera
2018-04-21, 19:58
  #42
Medlem
Korders avatar
Cristiano Ronaldo, givetvis. Den "riktige" Ronaldo i all ära, men den enda spelaren i modern fotboll som kan mäta sig offensivt med CR är Messi. Ingen annan är ens i närheten.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback