Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-30, 20:28
  #1
Medlem
Hur lär man sig samspelet mellan olika filer? Jag vill kunna bygga enkla spel men man måste tydligen ha en fil för ljud o.s.v. Jag fattade inte heller hur angular JS fungerar.

Alltså helt enkelt avancerad programmering för dummies. Är Linux bättre/enklare än windows? Hoppas ni förstår min fråga.
Citera
2017-01-30, 21:04
  #2
Medlem
Tvillingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Hur lär man sig samspelet mellan olika filer? Jag vill kunna bygga enkla spel men man måste tydligen ha en fil för ljud o.s.v. Jag fattade inte heller hur angular JS fungerar.

Var jag du skulle jag undvika ramverk helt och hållet i början och lära mig grunderna först. Det går lätt att göra enklare spel utan något ramverk och du får baskunskaperna.

Sambandet mellan filer är inga konstigheter, du laddar oftast bara in innehållet från en annan fil. Smidigt om man ska ha samma stylesheet eller javascript på flera sidor.

Exempel:

Kod:
//Ladda stylesheet från fil istället för att använda style-taggar
<link rel="stylesheet" href="path/to/style.css">
//Ladda javascript från fil
<script src="path/to/script.js"></script> 

Spela upp ljud från javascript

Kod:
// http://stackoverflow.com/questions/9419263/playing-audio-with-javascript
var audio = new Audio('audio_file.mp3');
audio.play(); 

Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Är Linux bättre/enklare än windows? Hoppas ni förstår min fråga.

Eftersom att du ställer frågan antar jag att du har Windows som operativsystem nu. Håll dig till det så länge, Windows fungerar alldeles utmärkt. Ladda ner XAMPP eller WAMP för att få igång en webbserver på din dator och du är igång. Skulle du känna dig begränsad kan du fixa en virtuell maskin/dator och köra Linux därifrån.

Annars föredrar jag själv Linux för utveckling på grund av att terminalen är smidigare, pakethanterare och jag vill ha en testmiljö som motsvarar min server. Men jag tror att det är dumt för dig att börja med för mycket nytt, för jag tror att grunderna i javascript och html kommer vara tillräckligt att tänka på i början.
Citera
2017-02-04, 10:17
  #3
Moderator
vhes avatar
Personlig utveckling, studier och arbetsliv --> Övriga utvecklingsfrågor
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback