Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-30, 16:14
  #1
Medlem
ckrfe00s avatar
Det är så att jag har en gammal veteran-utombordare som jag gjärna vill få liv i till sommaren, det är en archimedes S-20 på 2hk som stått i några år.
Jag har aldrig själv haft den i bruk utan kom över den som den var och efter att i några dagar försökt få igång den gav jag upp.

Den får gnista och bensin, även försökt få den att tända med startgas men även då helt död.
Jag har letat på internet men hittar ingenstans något om hur man får liv i dessa häftiga gamla motorer. Så om någon vet hur jag gör för att få igång dem, skriv gärna! Angånende hur luftspäll och gas ska ställas vid kallatart.
Tack på förhand

PS. Misstänker även att den feltänder eftersom den inte ens tänder till på startgas så om någon vet hur man justerar när den ska tända så uppskattas det.
Citera
2017-01-30, 19:01
  #2
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ckrfe00
Det är så att jag har en gammal veteran-utombordare som jag gjärna vill få liv i till sommaren, det är en archimedes S-20 på 2hk som stått i några år.
Jag har aldrig själv haft den i bruk utan kom över den som den var och efter att i några dagar försökt få igång den gav jag upp.

Den får gnista och bensin, även försökt få den att tända med startgas men även då helt död.
Jag har letat på internet men hittar ingenstans något om hur man får liv i dessa häftiga gamla motorer. Så om någon vet hur jag gör för att få igång dem, skriv gärna! Angånende hur luftspäll och gas ska ställas vid kallatart.
Tack på förhand

PS. Misstänker även att den feltänder eftersom den inte ens tänder till på startgas så om någon vet hur man justerar när den ska tända så uppskattas det.
Ok, en enstånka. Har den brytarspetsar för tändningen eller magnettändning? Om brytarspetsar, precis när brytarspetsen öppnar så frigörs ström från kondensatorn till tändspolen. Detta skall ske strax före kolvens övre dödpunkt. Och brytaren skall ha ett spel på ca 0.4mm. Magnettändning är däremot inget jag kan så mycket om.

Men poffar den inte ens till på startgasen?
Citera
2017-01-30, 19:29
  #3
Medlem
ckrfe00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Ok, en enstånka. Har den brytarspetsar för tändningen eller magnettändning? Om brytarspetsar, precis när brytarspetsen öppnar så frigörs ström från kondensatorn till tändspolen. Detta skall ske strax före kolvens övre dödpunkt. Och brytaren skall ha ett spel på ca 0.4mm. Magnettändning är däremot inget jag kan så mycket om.

Men poffar den inte ens till på startgasen?

nej, men den har även haft väääldigt svag gnista, jag har ej något bladmått tillgängligt men mellanrummet såg väldigt stort ut för att vara 0,4mm så justerade den lite och gnistan blev direkt stark och fin, lyfte även av cylindern och noterade att det var vädligt mycket packat sot på kolven (i jacket som finns för att öka mängden bränsle i cylindern) så rengjorde den ordentligt.
Finns inte heller någon utmärkning som visar hur mycket gas den ska ha vid start så om inte annat får jag helt enkelt gissa.
Citera
2017-01-30, 19:36
  #4
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ckrfe00
nej, men den har även haft väääldigt svag gnista, jag har ej något bladmått tillgängligt men mellanrummet såg väldigt stort ut för att vara 0,4mm så justerade den lite och gnistan blev direkt stark och fin, lyfte även av cylindern och noterade att det var vädligt mycket packat sot på kolven (i jacket som finns för att öka mängden bränsle i cylindern) så rengjorde den ordentligt.
Finns inte heller någon utmärkning som visar hur mycket gas den ska ha vid start så om inte annat får jag helt enkelt gissa.
Stort gnistgap ger svag gnista, den kommer även vid fel tillfälle sas. Även kondensatorn kan vara sliten på en så pass gammal motor.. Har du fräsch bensin, oljeinblandad givetvis?
__________________
Senast redigerad av Avva66 2017-01-30 kl. 19:44.
Citera
2017-01-30, 20:37
  #5
Medlem
ckrfe00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Stort gnistgap ger svag gnista, den kommer även vid fel tillfälle sas. Även kondensatorn kan vara sliten på en så pass gammal motor.. Har du fräsch bensin, oljeinblandad givetvis?

Hann inte försöka starta den idag så väntar med att göra det tills imorgon. Självklart har jag oljeblandad bensin, kondensatorn såg faktiskt ut att vara rätt fräsch. Men får antingen köpa ny eller förbättra den som redan finns om gnistan inte håller måttet
Citera
2017-01-30, 21:14
  #6
Medlem
Borhemmas avatar
Har du kompressionstestat?
Citera
2017-01-30, 21:31
  #7
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ckrfe00
Hann inte försöka starta den idag så väntar med att göra det tills imorgon. Självklart har jag oljeblandad bensin, kondensatorn såg faktiskt ut att vara rätt fräsch. Men får antingen köpa ny eller förbättra den som redan finns om gnistan inte håller måttet
Jag menade inget illa med det där med bensin och olja. jag ville bara påpeka det.
Citera
2017-01-30, 22:12
  #8
Medlem
ckrfe00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Jag menade inget illa med det där med bensin och olja. jag ville bara påpeka det.

Det är ingen fara! Lika bra att fråga för att vara säker
Citera
2017-01-30, 22:14
  #9
Medlem
ckrfe00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Har du kompressionstestat?

Nej men kollade så allt såg bra ut idag, kolvringar, kolv och cylinder såg bra ut. Har ingen pump att kolla med.
Citera
2017-01-30, 22:19
  #10
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ckrfe00
Nej men kollade så allt såg bra ut idag, kolvringar, kolv och cylinder såg bra ut. Har ingen pump att kolla med.
Visa gärna en bild på motorn. Är det en lös topp på den? Återanvänder du packningen när du kollat kolv och ringar?
Citera
2017-01-30, 23:12
  #11
Medlem
Med ålderdomlig mopedmotorkunskap skulle jag föreslå att kolla upp så att svänghjulet sitter i rätt position, brukar vara en krysskil som styr den. Sitter svänghjulet fel på axeln får du gnista men vid fel tidpunkt. Detta så kallade tändläget kan möjligen justeras genom att tändplattan (skivan bakom svänghjulet där brytarna och kondensatorn sitter) kan vridas lite då dess skruvhål är avlånga.

Ser du brytarspetsarna genom nåt hål i svänghjulet? ta ur tändstiftet och sätt en skruvmejsel i tändstiftshålet så du känner kolvtoppen. Vrid så svänghjulet sakta för hand och försök att se när brytaren öppnar i förhållande till övre dödpunkten, skall vara typ 5mm innan på svänghjulets utsida mätt. Brytarna skall öppna ca 0.4 mm.
Eller, riv av svänghjulet, byt kondensator och se på brytaren, inte bara kontakterna men också den delen som ligger mot svänghjulets "insida", brukar vara vävbakelit. Svag gnista beror gärna på kondensatorfel. Om kontakterna på brytaren inte är lika slitna, dvs om det är en grop i den ena och inte i den andra indikerar det också att motorn gått med dålig kondensator tidigare.
Citera
2017-01-31, 06:48
  #12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ckrfe00
Nej men kollade så allt såg bra ut idag, kolvringar, kolv och cylinder såg bra ut. Har ingen pump att kolla med.

Har du oljat in cylinderväggen? Har motorn stått länge och dessutom utsatts för startgas så kan den vara för otät. Ha i öite olja och drs runt motorn tills man känner att det finns kompression.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback